Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finne jeg fødsel når barnet ikke døpes (i 1909) ?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg er relativt sikker på at barnet ikke ble døpt, basert på at andre barn i familien heller ikke er døpt og foreldrene (på hver sin kant) senere ble gift hos byfogden i Oslo.

 

Finnes det noe fødselsregister - og er dette i så fall tilgjengelig på nettet ?

 

Barnet ble senere adoptert, men usikkert når. Jeg vet hvem som adopterte så den siden av saken er egentlig løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en velger kirkeboktype 'Fødselsregister' kommer dette utvalget opp på DA:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=0&idx_kilde=FREG&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

 

En kommer av og til over enkeltsider som er sperret for innsyn og da er det vel nettopp opplysninger om f. eks. adopsjoner som unntas innsyn.

 

Ellers kan en be om oppslag i folkeregisterkort ved det enkelte statsarkiv eller i fødselsmeldinger ved kommunale arkiv. Oslo Byarkiv har bl.a. noen fødselsmeldinger på microfilm, men det er mangler, har jeg erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Det ser ut til at tilgjengelige fødselsregistre ikke går tilbake til 1909, dessverre. Kanskje kommer det senere ?

 

Jeg har sjekket dissenterprotokollene relativt grundig så jeg står ganske fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet i Oslo har arkivene etter SSB(Statistisk Sentralbyrå) som heter "Folkemengdens bevegelse"

Alle meldindinger om fødsel,vielser og død skulle meldes inn der

Disse arkivene er sortert på fylke,sogn/prestegjeld så hvis du vet hvor vedkommende er født

så skal det være mulig å finne noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Solveig.

 

Selv om fødselsregistrene ikke gikk lenger tilbake enn til 1916, fant jeg en av søsknene og der stod også ekteskapsåret som jeg manglet. Riktignok har det ikke brakt meg helt i havn med ekteskapet for jeg finner ikke det noe sted selv om jeg har året.

 

Jeg må fortsette å lete eller kanskje like godt legge saken på is i noen år og håpe på at mere blir digitalisert.

 

Fødselen i den aktuelle saken kan også ha skjedd i Paris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byarkivet i Oslo har fødselsmeldinger for alle barn født i Oslo, fra ca 1900 mener jeg, har selv funnet i 1909 blant annet. Er barnet f. i Oslo og du vet datoen, bør du finne dette i fødselsmeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Byarkiv ligger i de gamle fabrikklokalene til NORA i Maridalsveien 3 - kvartalet mellom Brenneriveien / Nordregate og Maridalsveien:

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/

 

Det er stengt mandag og fredag og har åpningstid 12:00 - 18:00 på torsdager, ellers fra 09:00 - 15:00.

Det er dårlig med parkeringsplasser, så det er best å komme uten bil.. Om en tar buss rute 54 Kjelsås fra Trafikanten ved Oslo S,

skal en gå av på holdeplassen etter Jacobkirken i Hausmannsgata.

 

Etter å ha fått 'lånekort' (som på Riksarkivet), fyller en ut på kort som ligger på skranken hva som skal hentes fram fra arkivene. De ansatte på Byarkivet er veldig hjelpsomme og gir veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.