Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til forsvunnet mor og datter i Lier


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

22. oktober 1868 gifter Lars Iversen (broren til min oldefar) seg med Emilie Nilsdatter: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5885&idx_id=5885&uid=ny&idx_side=-252

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101360252.jpg

Hun er datter av Nils Ellingsen og Malene Amundsdatter, og blir døpt i Christiania 25.02.1845 (født 23.12.-44). Faren, Nils, var fra Sylling, østre Sylling, og jeg finner ham der både i 1865- og 1875-tellingen (døde i 1878).

 

Lars og Emilie døper datteren Gunda Mathilde 21. februar 1869 (født 14. januar), og i november 1871 dør Lars efter et Fald i Vandet. I desember samme år fødes Lava Emilie, men hun dør etter få dager. Enken Emilie Nilsdatter var fadder våren 1872, men så blir hun skverr borte! Gunda Mathilde finner jeg i 1875-tellingen på Saga i Lier, sammen med onkel og tante og besteforeldrene Iver Knudsen og Gunhild Larsdatter - men intet spor av Emilie, moren hennes. Etter dette blir også Gunda Mathilde borte for meg, så mitt håp er at noen skal klare å spore dem opp. Jeg har lett etter dem ganske lenge nå, og så alle tips mottas med stor takk,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dåpen, nr. 22, forvirrer meg en smule: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3972&idx_id=3972&uid=ny&idx_side=-39

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060531030338.jpg

Det er "min" Gunda Mathildes onkel som er faren. Hans første kone var Eli Iversdatter, som døde i 1883. Er det bare en tilfeldighet at de bruker navnet Gunda Mathilde, eller???? Er "min" Gunda død? Jeg har leita og leita i kirkebøker, men..... Noen som ser lyset?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene - jeg har sett på henne, men tror hun må være den Gunda Lovise Larsen som ble født på Strømsø 16.12.1869 (NB: står 26.12. i 1910-tellingen, jfr. lenken i forrige innlegg, men har sett verre feil).

Er nok den samme som jeg fant i 1885-tellingen for Drammen, da er hun tjenestepike hos restaurateur Mathias Andersen på Mellem Bragernes.

 

Jeg har heller ikke funnet hennes blant konfirmerte i Lier, MEN hun kan ha blitt hentet av moren (som jeg ikke fant i 1875), og flyttet f.eks. til Oslo, Modum, Asker, Ringerike/Hole, Eikerbygdene og evt. emigrert - mulighetene er mange! Jeg synes jeg har lett overalt, men det er utrolig hva "nye" øyne kan finne, så jeg håper ennå,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner Emilie N.Sylling enke og pige Gunda Sylling fra Lier blant emigranter til Amerika, de reiste med skipet Kelso 4/3 1881. Se emigranter over Kristiania ny liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nye" øyne har slått til igjen! Jeg har også sett på skipslistene - uten å finne dem, men jeg burde tenkt på at de kunne ha brukt navnet på gården, Sylling....

Tusen takk til dere begge to - utvilsomt Gunda og moren som reiser i 1881. Alderen til Gunda stemmer på en prikk, mens Emilie har gjort seg noen år

yngre, men hvem har ikke det????? Er nok Gunda i 1940-tellingen, så dette var moro.

 

PS: litt pussig at det står Chicago som reisemål for Gunda i 1881 og New York for moren, men det kan jo ha vært en skriveleif..... Ville tro at de reiste til samme sted,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.