Gå til innhold
Arkivverket

Oldefar født i Boston, Usa


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Min Oldefar Arthur Madsen er i følge folketellingen 1900 og ved hans vielse i 1915 nedskrevet med fødested Boston.

Han ble født 29 April 1895, sønn av Peder Madsen og Thora Madsen Født Pedersen/Petersen

 

Hans mor Thora reiste til USA 15 Oktober 1892 fra Christiania og ankom Ellis Island 31 Oktober 1892, hun var ikke gift på dette tidspunkt

I 1900 er Thora og hennes Sønn tilbake i Norge hvor de er registrert i Bakkegade 11, Kristiania, her står det at hun er gift, men ingen ektefelle å se.

I 1910 er Thora enke og bor ved Lerfaldsgate 7 i Kristiania.

 

Min Oldefar Arthur Madsen giftet seg borgelig 10 Juli 1915 hos Oslo byfogd med Jenny Kristine Branden (1897-1973)

 

Mitt problem er å finne fødsel kilder i USA, og har sjekket Massachusetts Archives hvor jeg ikke fant han.

Så jeg lurer på om noen har tips på hvor man skal lete for å finne han og hans far Peder Madsen.

Hans mor Thora og hennes aner har jeg kontroll på, men hans fars slekt står jeg altså bom fast på.

 

Hans far tror jeg er Sveiser av yrke, men usikker på den håndskriften på sønnens vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Erling, det kutter jo en del på tidsrommet når han døde.

Men forsatt uvist hvor.

Er jo mulig at han ble igjen i Usa, og at de skilte lag men ble ikke skilt før han døde.

Skal sende en forespørsel til Byarkivet som du nevner, kanskje man er heldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Arthur og hans mor bor i Fredensborgveien v ekteskap..

 

 

De bodde der også etter han ble gift, da hans datter som er min farmor ble døpt 24 Oktober 1915 og ved dåpen har de foresatt den adressen.

De bor der også i 1930 da min Farmor ble konfirmert.

Arthur ble skilt kort tid etter dette, og vet ikke hva som skjedde vidre med han.

Jeg er usikker på når eller hvor Arthur ble konfirmert, hvis han ble dette da. Da jeg ikke kjenner til om Metodister utfører konfirmasjon

Men hoved problemet mitt er å finne ut av Arthurs fars side, hvor jeg har absolutt ingen informasjon om.

 

Har sent epost til Byarkivet, og der fikk jeg svar at det er 3 ukers behandlings tid, så fra den biten må jeg nok smøre meg med tålmodighet.

Jeg tror ikke de finner noe mere svar enn hva jeg allerede vet, men lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur dro tydeligvs på julebesøk til USA i 1922. Nærmeste slektning er Jenny Madsen, Islandsgt. 6, Kr.a. Han skal til Monson, Massachusetts.

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Arthur Madsen

 

Name: Arthur Madsen Arrival Date: 23 Dec 1922 Birth Date: abt 1895 Birth Location: Massachusetts Birth Location Other: Boston, Massachusetts Age: 27 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Scandinavian Port of Departure: Christiania,nrw Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Bergensfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klypt ut ifrå info om Metodistane i Oslo: "I tillegg til sakramentene dåp og nattverd forteller Westad at Centralkirken også gjennomfører konfirmasjoner, bryllup og begravelser."

 

Sidan dei budde i Oslo har han sikkert blitt konfirmert i Centralkirken i Oslo.

 

Ein tlf. hit kanskje:

http://www.oslocentral.no/frame.php?page=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner jo dissenterprotokoller i digitalerkivet, hvor Oslo Følrste Methodistkirke har levert inn. Jeg har tittet litt der, uten å finne disse folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur Madsen f.29.04.1895 døydde 02.12.1972, han var g.m. Mary Madsen, bs. på Bekkelaget, Oslo. Vart begravd frå Østre Krematorium 08.12.1972.

 

Eg har funne dødsannonsa i Aftenposten 05.12.1972 (heilt oppe til høgre), men eg klarar ikkje kopiera den :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arthur dro tydeligvs på julebesøk til USA i 1922. Nærmeste slektning er Jenny Madsen, Islandsgt. 6, Kr.a. Han skal til Monson, Massachusetts.

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Arthur Madsen

Dette var svært interessant, takk for den.

Edit: ser ut som Final Destination er Boston

 

Går ut ifra at Arthur Madsen som drar til USA, er riktig person. Her er lenken til em.prot. - han skal på besøk. Til sin far ?

 

 

Er vel større mulighet at han besøke slektninger, ettersom hans far bør være død ett sted mellom 1900 og 1903

Det er vel tvilsomt at han har venner fra tiden han bodde der da han var veldig ung da moren flyttet tilbake til Norge

 

Arthur Madsen f.29.04.1895 døydde 02.12.1972, han var g.m. Mary Madsen, bs. på Bekkelaget, Oslo. Vart begravd frå Østre Krematorium 08.12.1972.

Tusen takk for den, da vet jeg han er der, og vil ordne kopi selv ;)

Edit: Angående Mary, så ble nok Arthur skilt fra Jenny ett sted mellom 1930 og 1932 da Jenny får datteren Turid i 1932 med en Hr. Jacobsen

 

Du finner jo dissenterprotokoller i digitalerkivet, hvor Oslo Følrste Methodistkirke har levert inn. Jeg har tittet litt der, uten å finne disse folka.

 

Har gjort det samme uten å finne han. Så jeg lurer på om han i det heletatt ble konfirmert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge originalen skal han til Monson, Mass.

Er du sikker på at Peder Monsen var død mellom 1900 og 1903 ? Har f.eks. sett flere tilfelle hvor man kaller seg enke når man egentlig er skilt, og hvorfor er ikke mannen registrert i FT 1900 ? Jeg undres. Hadde vært greit å finne Peders dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint - da vet vi det. Da får jeg kanskje slutte å undre, men jeg fant en Peder Madsen imm. ca. 1880, gift i 1896 i Massachusetts. Tenkte at det kanskje var ekteskap nr. 2. Han levde nemlig i 1920, men var død i 1930 - men da tror jeg ikke at jeg forfølger den tråden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren heitte Madsen, ikkje Monsen.... ;-)

 

Eg finn ein i Boston i 1900 som heiter Peder Madsen, som oppgjev å vera gift med Tarra, kan det vera Tora, eller er det berre ein tilfeldighet?

,

Kom til USA til "rett tid" iforhold til utreise, gifte i 9 år (det stemmer vel ikkje, men likevel). Peder f.nov 1873 og Tarra i aug 1878, kva trur du om desse?

 

Nei..., ser no at aldren er 10 år feil, så det er vel berre ein tilfeldighet, men legg det ut like vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren heitte Madsen, ikkje Monsen.... ;-)

 

Eg finn ein i Boston i 1900 som heiter Peder Madsen, som oppgjev å vera gift med Tarra, kan det vera Tora, eller er det berre ein tilfeldighet?

,

Kom til USA til "rett tid" iforhold til utreise, gifte i 9 år (det stemmer vel ikkje, men likevel). Peder f.nov 1873 og Tarra i aug 1878, kva trur du om desse?

 

Nei..., ser no at aldren er 10 år feil, så det er vel berre ein tilfeldighet, men legg det ut like vel....

 

Er nok ikke dem, de bodde i USA i 1920 og Thora var forlengst flyttet tilbake til Norge. Og som du nevner så er alderen feil også.

De har ironisk nok en sønn som heter Arthur, men hans alder er veldig feil

https://familysearch...M9.1.1/MF93-GZC

 

Han skulle til sin bror Richard Hubert Madsen, Box 25, Monson, Mass.

 

Tusen takk, han var jeg ikke klar over.

Arthur fikk en sønn med Jenny som heter Arne Hubert Madsen, så Hubert ser ut til å gå igjen

 

Ifølge originalen skal han til Monson, Mass.

Er du sikker på at Peder Monsen var død mellom 1900 og 1903 ? Har f.eks. sett flere tilfelle hvor man kaller seg enke når man egentlig er skilt, og hvorfor er ikke mannen registrert i FT 1900 ? Jeg undres. Hadde vært greit å finne Peders dødsfall.

 

100% sikker er jeg ikke, bare antar det på grunn av Enke status på Thora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på denne innførselen her, - om dette kan være bror til Arthur. Men da må Thora ha vært i Amerika før 1892. Er du sikker på at det var hun som reiste i 1892?

 

https://familysearch...M9.1.1/FL8S-847

 

Ikke 100%, men alder og destinasjon Boston stemmer rimelig bra. Hun var i Kristiania i 1883 hvis man tolker giftemålet til Arthur korrekt.

Her står det at hun tilhørte Metodist kirken i Kristiania siden 1883 etter attest.

 

Ville vell ha stått Peter Hubert Madsen som far hvis det var riktig person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner et lite familietre på Ancestry hvor følgende står skrevet. Hans foreldre er ikke tatt med:

 

Richard Lewis Hubert Madsen

Birth: 14 Dec 1891 - Middlesex, United States

Death: 25 Nov 1940 - Easthampton, Hampshire, Massachusetts, USA

Marriage: 22 Aug 1913 - New Hampshire

Spouse: Catherine Flora Robertson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner et lite familietre på Ancestry hvor følgende står skrevet. Hans foreldre er ikke tatt med:

 

Richard Lewis Hubert Madsen

Birth: 14 Dec 1891 - Middlesex, United States

Death: 25 Nov 1940 - Easthampton, Hampshire, Massachusetts, USA

Marriage: 22 Aug 1913 - New Hampshire

Spouse: Catherine Flora Robertson

 

I ett annet tree på Ancestry som er koblet til den samme Richard Lewis Hubert, så er foreldrene

 

Neils Peter Madsen 1872 – 1943

Thora Christiansen 1878 –

 

I såfall er de samme par som jeg har nevnt tidligere (fra folketellingen i 1920), som ikke er riktig foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.