Gå til innhold
Arkivverket

Tretten, Øyer: Haagen Olsen Stalsberg/Stalsbjør født 1767 - hvor er han i 1801?


Andreas Glende
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Haagen Olsen Stalsberg ble døpt 26/7-1767 i Tretten, Øyer: Øverst på venstre side Foreldrene er Ole og Kari Stalsberg.

På foregående kirkebokside ytterst til høyre nr 2 fra toppen blir John Olssøn Stalsberg 1 dag gammel gravlagt. Trolig er dette tvillingbroren.

3 plasser under John, står Karie Haagensdtr Stalsberg 26 aar gravlagt, kun 4 dager etter. Karie er Haagen og Johns mor.

 

I november 1767 skiftes det etter Karen Haagensdtr Stalsbjør. Enkemann er Ole Johnsen og barna er Haagen 15 uker(døpt over) og Anne 5 år.

 

I 1794 døpes Samuel og Anne Brennums datter Lisbet (dåpsbarn nr 4 fra toppen). Haagen Olsen Stalsberg er fadder for sin niese.

 

Dette er siste spor jeg finner av Haagen Olsen Stalsberg. Jeg har søkt grundig i den scannede kirkeboka for Øyer mellom 1794 og 1802, uten å finne spor etter Haagen i noen type poster. Jeg har også brukt historielagets avskrift av kirkebøkene, som nå er tilgjengelig digitalt på www.bokhylla.no

 

I folketellingen 1801 klarer jeg ikke å finne Haagen Olsen Stalsberg - hvor har han blitt av? Kjenner noen hans skjebne?

 

Haagen Olsen Stalsbergs far Ole Johnsen Stalsberg, gifter seg om igjen med Ingeborg Pedersdtr Elstad, og disse får ihvertfall 3 barn før Ingeborg dør i 1805. Ole gifter seg for tredje gang med Sigrid Olsdatter. Ole Johnsen dør på Stalsberg, og gravlegges 25/9-1818(øverst til høyre).

I og med at det allerede er foretatt skifte etter foreldrene når Haagen er bare 15 uker gammel, vil vel ikke Haagen nevnes i skiftet etter faren?

Har av denne grunn, foreløpig ikke forsøkt å finne skiftet etter Ole.

 

 

NB!

I Øyer finnes det en annen Haagen Olsen Landgaard, som er jevnaldrende, og disse må ikke forveksles:

  • Han ble født 1765(nederst)
  • Haagen Olsen Lundgaard går igjen bl.a som fadder flere ganger opp gjennom 1790-tallet.
  • Han finnes på Lundgaard som enkemann i 1801

Forøvrig går det igjen også andre Haagen i Øyer på 1790-tallet uten farsnavn i kirkeboka. Disse er heller ikke Haagen Olsen Stalsberg:

  • Haagen Botrud = Haagen Gundersen Botrud
  • Haagen Fosum = Haagen Bardonsen Skarprud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg tar med dette spørsmålet til medlemsmøte i Gudbrandsdal Slektshistorielag førstekommende søndag.

 

 

Så flott!

Setter stor pris på tips til hvor jeg kan lete videre, og selvfølgelig hvis det kan komme fram info direkte om Haagen.

 

Skal utfylle litt mer om mine undersøkelser:

Både Kaldor og Onshus har familien til Ole Johnsen Stalsberg med, men Haagen er ikke nevnt hos noen av de.

 

Etter første innlegg har jeg nå funnet skiftet Ole Johnsen og Ingeborg Pedersdtr. Såvidt jeg kan se er ikke Haagen eller helsøsteren Anne nevnt her.

 

I Ole Johnsens tredje ekteskap ser det ikke ut til å ha vært barn, og det er antagelig grunnen til at jeg ikke har funnet skiftet når Ole dør i 1818.

 

 

I jakten på Haagen Olsen Stalsberg i nærliggende områder, kan også disse utelukkes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.