Gå til innhold
Arkivverket

Maren Gjetvoldsdatter, enke etter kjøpmann Niels Griis (d. 1704) - Christiania/Akershus


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Kjøpmann i Christiania Niels Griis døde våren 1704, han skal ha vært gift med Maren Gjetvoldsdatter. I 1705 bodde enken et år på gården Haslum i Frogn, men hvor tok hun veien etter det - noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til denne Maren Gjetvoldsdatter, men patronymet hennes er interessant og peker mot et opphav på Hedmarken eller i Glåmdalen/Sør-Østerdalen. Kan hun ha vendt tilbake dit? Vet du noe mer om henne og hennes slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til denne Maren Gjetvoldsdatter, men patronymet hennes er interessant og peker mot et opphav på Hedmarken eller i Glåmdalen/Sør-Østerdalen. Kan hun ha vendt tilbake dit? Vet du noe mer om henne og hennes slekt?

 

Hei, nei jeg vet ikke noe stort mer om henne bortsett fra det faktum som er interessesant for meg - nemlig det at hun oppholdt seg på Haslum i Frogn i 1705. Kilden for dette er tingbok for Follo A 29 f. 151b (1708) hvor hun er en av flere innstevnt for konsumpsjonskatt. Hun blir krevd for året 1705 da hun var bosatt på Haslum. Hun blir kun nevnt som enke etter Niels Griis. At hennes navn var Maren Gjetvoldsdatter fant jeg på sidene til Per Nermo, det står ingenting der om hennes opphav - kun at hun var død etter 1704. Niels Griis handlet tømmer med bøndene i Frogn/Nesodden og drev også noen sager der, samt at han eide gården Haslum da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir kun nevnt som enke etter Niels Griis. At hennes navn var Maren Gjetvoldsdatter fant jeg på sidene til Per Nermo.

 

Navnet hennes er riktig.

Her er vielsen i Christiania den 21.februar 1672 - se høyre kolonne på pag.129 her:

Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Ekteviede 1671-1672, Lysninger 1672 :

Niels Hansøn, Griiß, oc Maren Gievols datter Vied Hiemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen

 

Er dette den samme Niels Griis det står en lang artikkel om i Historisk Tidsskrift 1888? Du skal fått denne boken av meg før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet hennes er riktig.

Her er vielsen i Christiania den 21.februar 1672 - se høyre kolonne på pag.129 her:

Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Ekteviede 1671-1672, Lysninger 1672 :

Niels Hansøn, Griiß, oc Maren Gievols datter Vied Hiemme.

 

Tore, takk for den :)

 

Det var endel folk i Follo som sto i gjeld til Niels Griis, er jeg heldig så kan det hende det med tid og stunder dukker opp opplysninger i forbindelse med forsøk på å inndrive denne gjelden, men mest sannsynlig blir det helst bare nevnt navnet på en fullmektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen

 

Er dette den samme Niels Griis det står en lang artikkel om i Historisk Tidsskrift 1888? Du skal fått denne boken av meg før

 

Hei Lars

 

Nei, det er ikke sammme person. Om det er samme slekt Griis vet jeg ikke, ved litt søking viser det seg at det fantes flere slekter Griis, og hvor navnet Niels forekommer ofte. Min person er kjøpmannen Niels Hansen Griis.

 

Takk igjen for disse bøkene, jeg måtte sjekke opp artikkelen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Lars

 

Nei, det er ikke sammme person. Om det er samme slekt Griis vet jeg ikke, ved litt søking viser det seg at det fantes flere slekter Griis, og hvor navnet Niels forekommer ofte. Min person er kjøpmannen Niels Hansen Griis.

 

Takk igjen for disse bøkene, jeg måtte sjekke opp artikkelen nå :)

 

 

Ok

 

Men Gjetvol(d) smaker litt Elverum synes jeg.

 

Søk på "gjetvol" i boken "Kornett Brandts slekt" på min hjemmeside (sponsorsiden)

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men Gjetvol(d) smaker litt Elverum synes jeg.

 

Søk på "gjetvol" i boken "Kornett Brandts slekt" på min hjemmeside (sponsorsiden)

 

Mvh

Lars Ove

 

Jepp, Elverum stemmer jo også bra med det Tore skriver lenger opp.

 

Søkte gjennom "Kornett Brandts slekt" og fant en mulig familie på Rustad, men ingenting konkret om Maren Gjetvoldsdatter eller hva hun gjorde i årene etter 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jepp, Elverum stemmer jo også bra med det Tore skriver lenger opp.

 

Søkte gjennom "Kornett Brandts slekt" og fant en mulig familie på Rustad, men ingenting konkret om Maren Gjetvoldsdatter eller hva hun gjorde i årene etter 1705.

 

Kanskje det finnes skifter på Rustad? Eller kanskje du kan finne noe i den delvis søkbare bygdeboken til Finne-Grønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det finnes skifter på Rustad? Eller kanskje du kan finne noe i den delvis søkbare bygdeboken til Finne-Grønn?

 

Takk for tips, Lars. Det skal jeg sjekke ut, men det må vente til i kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Hansen Griis er omtalt i NST 5:39 og på sidene foran og etter er det mye om familien Griis. Maren Gjetvoldsdatter nevnes også.

 

Mange takk for henvisningen, da er et sett av disse bestilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.