Gå til innhold
Arkivverket

Gårder i Asker og Bärum på 1800-tallet


Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Har noen kjennskap til disse gårdene og deres brukere i Vestre Bärum/Asker : Nedre Arnestad, Hvalstad, Ringi og Holo ?

Kan det finnes bygdeböker som omhandler gårdene ?

Jeg er spesielt interessert i tiden 1650 - 1850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnestad og Hvalstad ligger i Asker. Mens Holo og Ringi ligger i V.Bærum.

 

Det finnes en Askerbok av Torgersen, ikke god men det er mulig du finner noe der.

Bærum - En bygds historie bd. for de to andre gårdene.

 

Begge er mulig å låne på bibliotek, men jeg har Bærumsboka og kan sjekke den. Men da må du nok spesifisere litt nærmere hva du vil vite da jeg ikke kan skrive av alt som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Askerboken av Torgersen og kan gjøre et oppslag for deg.

 

Bærumboka har jeg også - (print i ringperm); du finner boken 'Bærum, en bygds historie' digitalisert på Nasjonalbiblioteket i pdf

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Bærum, det skal stå bd. 1, og jeg visste ikke at den var digitalisert.

Holo finnes på side 343 og Ringi på side 347. Det finnes også en slektstavle over enkelte grener på Ringi s.148.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev 'bygdebok' i søkerubrikken på NB, og alle bygdebøker jeg fant i pdf format printet jeg. Det ble en del..... :rolleyes: 'boken' er jo kjekkere å ha enn å vite at den finnes på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for god hjelp og stor interesse!

Flg er av särlig interesse for meg:

- Holo: Jeg er på jakt etter forfedrene til Aaste Kristoffersdatter (f. 1720 d. 1803)

- Ringi: Hvem var forfedrene til Sören Christensen (f.1808 d.1859)

- Hvalstad: Sören Olsens tilknytning til Hvalstad og Öyen

- N. Arnestad: Noe har jeg jo fått, og det bringer meg videre til gårdene Butterud og Borgen, dvs forfedrene til Kristen og Mari

 

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLO:

 

REIER GUNDERSEN var 1. gang gift med MARTE NILSDT., som døde 1670. 2. gang med Maren Gulliksdt., død 1695.

Barn av 1. ekteskap: 1. Gulbrand, 2. Nils, 3. Karen.

Reier døde i 1695. ARv 53 rdl. Gulbrand opføres som husmann på Holo, Nils overtok gården, Karen var gift med Ole Bjerke.

Marens broder, Lars Akselsen og Berte Akselsen, Kristofer Hansen og Gunhild Kristofersen (søstervarn og barnebarn). (Komentar fra meg:Jeg antar dette var arvinger etter Maren Gulliksdt.)

 

NILS REIERSEN var gift med GUNHILD KRISTOFERSDT.

 

Skjedde noe da jeg skrev av boka. Alt om igjen i neste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLO:

Første brukeren som står oppført er:

 

REIER GUNDERSEN var 1. gang gift med MARTE NILSDT., som døde 1670. 2. gang med Maren Gulliksdt., død 1695.

Barn av 1. ekteskap: 1. Gulbrand, 2. Nils, 3. Karen.

Reier døde i 1695. ARv 53 rdl. Gulbrand opføres som husmann på Holo, Nils overtok gården, Karen var gift med Ole Bjerke.

Marens broder, Lars Akselsen og Berte Akselsen, Kristofer Hansen og Gunhild Kristofersen (søstervarn og barnebarn). (Komentar fra meg:Jeg antar dette var arvinger etter Maren Gulliksdt.)

 

NILS REIERSEN var gift med GUNHILD KRISTOFERSDT. , som døde 1718. Nils døde 1733, 74 år gl.

Barn: 1. Kristofer, 2. Karen, 3. Marte (se Rud).

 

KRISTOFER NILSEN, gift med BARBARA PEDERSDT., som døde 1761. Kristofer døde 1752, 70 år gl.

Barn: 1. Ole (i Reverud), 2. Hans, Holo, 3. Peder, Holo, 4. Kristen, Grini, 5. Gunhild, tj. hos mad. Krefting,

6. AASTE, gift med SØREN KRISTENSEN, Ringi, 7. Johanne, ugift, død 1794, 8. Berte, tj. Ringi, 9. Anne, gift med Kristen Stensen Furuset. Arvesum 93 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RINGI:

 

Det begynner med:

 

SØREN ØSTENSEN, f.omkr. 1627, var gift med KIRSTI JOHANNESDT., datter av Johannes Helgesen Hauger, som var lensmann i V. Bærum etter Ole Ringi.

Søren levde til omkt. 1696. Skifte holdtes 3. feb. 1697.

Barn:

1. Østen, 2. Kristen, 3. Ivar, som kom til Asker, 4. Johannes, nedre Jonsrud, 5. Even, 6. Marte, 7. Maren, 8. Margrete.

Marte ble gift med Lars Skui, Maren med Jon Jonsrud.

Arvesum 305 rdl. De to eldste sønner overtok hver sin Ringigård. Enken Kirsti levde til omkr. 1708, da der holdtes skifte.

Even var gift med Dorte Haakonsdt. Frøen og var på Sogn i Aker. Marte, gift med Anders Pedersen Skui, Maren gift 1. gang med Anders Kristensen, øvre Jonsrud, 2. gange med Jon Gulbrandsen Jonsrud, Margrete, gift med Ellef Olsen, Løkenes i Asker.

(Legg merke til Marte og Maren som står oppført med div. ektemenn. Mulig de ble gift 2 ganger?)

 

Gården ble delt i øvre og nedre Ringi.

 

Øvre Ringi:

 

KRISTEN SØRENSEN, f.omkr. 1671, død 1734. Var gift med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare fortsette videre her. Jeg vet ikke hvorfor det jeg skrev plutselig ble lagt inn.

 

Øvre Ringi:

 

KRISTEN SØRENSEN, f.omkr. 1671, død 1734. Var gift med MARTE PEDERSDT.

Barn:

1. Søren, 2. Peder, 3. Marte.

Skifte 1734. Arv 235 rdl.

 

SØREN KRISTENSEN, f.omkr. 1710, død 1783, var gift med AASTE KRISTOFERSDT. Holo.

Barn:

1. Kristen, 2. Peder Gunder, 3. Kristofer Bjerke, 4. Anne, gift med Ole Sørensen BUTTERUD, 5. Berte,

6. Kari, var gift med Engebret Evensen (Groset), 7. Marte, gift med Jens Hansen Skui,

8. Johanne, gift med Kristofer Andersen Ramstad, 9. Barbara, gift med Jon Olsen Skaugum.

Aaste Kristofersdt. levde i 1803 og ble 83 år gl.

Arv etter Søren 1783 456 rdl.

 

Kristen Sørensen var gift med Eli Evensdt.. Han ble eier av gården ved skjøte fra stiftamtmann Kaas på statens vegne 1800,

1/2 Ringi med "Gundthus" 1500 rdl.

Hans hustru Eli døde allerede 1808, 24 år gl. Et barn, Søren, som ved morens død var 3 år gl. Arv etter henne 2400 rdl.

I 1809 ble Kristen gift igjen med Johanne Marie Jansdt. Baastad, Asker. Kristen døde 1823, 60 år gl.

Ved skiftet ble gården som nå hadde en skyld av 1 sk... 6 l.. salt og 1 1/2 høne taksert for 3000 spd., løsøre og kreaturer

for 1015 spd. og avlingen for 241 spd. Arvesummen ble 4115 spd.

Barn:

1. Søren, 2. Jan, 3.Ellen Sørine.

Enken giftet seg igjen med Lars Andersen HOLO.

Jan ble gift med Elise Jong, Ellen med Østen Østensen RINGI.

 

Søren Kristensen fikk 1839 skjøte på gården. Var gift med Laurine Jacobsdt. De hadde 5 barn.

1. Kristen, ingeniør, 2. Johan, bruker på Ringi, 3. Martin, skolebestyrer, 4. Jonette, gift med gårdbruker i Krødsherad Knut Olberg, 5. Bernhardt, se nedenfor.

 

Johan Sørensen fikk skjøte 1865, gift med Jonette Stendahl. Etter hans død brukte enken gården til 1905, da hun døde og

 

Bernhardt Sørensen overtok den. Han solgte den til gårdbr. Nic. Yggeseth 1909 for 44 000 kr. og han har igjen solgt den til

H. Skabo, som i 1917 solgte til disponent Sverre Heiberg for 150 000 kr., hvoretter den atter er solgt til skibsreder Klaveness for 240 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit: Om du ser i den første lenken i innlegg 2 under Nedre Arnestad, finner du Kristen Olsen fra Butterud gift med Mari Hansdatter fra Borgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Roger. Da tror jeg at jeg fant forbindelsen mellom gårdene.

 

Butterud:

 

OLE SØRENSEN bygslet først halve, senere antagelig hel gården. Han var gift med ANNE SØRENSDT: Ringi og deres barn var:

1. Søren, 2. Kristen, 3. Mads, 4. Marte, gift med Kristofer Hansen, 5 Barbara, gift med Søren Andersen Hagelund, 6. Berte, gift med Peder Larsen.

Ole Sørensen kjøpte halve gården 1824.

 

Hans sønn, Søren Olsen, bygslet først og ble senere eier. Var gift med Karen Olsdt., etter henne skifte 1822. Deres barn:

1. Ole, 2. Hans, 3. Jon, 4. Anne Johanne.

 

Hans Sørensen sees at ha fått kgl. skjøte på resten av gården 1849. Senere eier: Martin Tanum. 1885 ble gården ved skifteskjøte solgt til Anton Martinsen Tanum. Nåværende eier Lars Tjernsli. (Boka utgitt i 1920).

 

Jeg vet ikke hvem Ole Sørensen var sønn av.

 

1801 http://digitalarkive...91&merk=91#ovre

 

Tilbake til Butterud før Oles tid:

Kristofer Pedersen bygslet halve gården 1733. Var gift med Anne Olsdt. og deres barn var:

1. Peder, 2. Kristen, 3. Ole, 4. Johannes, 5. Marte, 6. Eli.

Enka ble 2.gift med Jens Andersen og da hun døde, ble Jens 2.gang gift med Karen Hansdt.

Barn: 1. Anders, 2. Søren, 3. Hans.

Jens Andersen døde 1774, hans hustru 1800.

 

Skifte etter Karen Hansdt. i 1800 http://arkivverket.no/URN:sk_read/23706/451/

 

Kan Ole Sørensen være sønn av Søren Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Andersen og hans barn er nok feil spor.

 

Ved hjelp av FS tror jeg at jeg kan ha funnet ut hvem Ole Sørensen Butterud var.

 

FS Ole f.14/4-dpt. 20/4 1749 Asker, foreldre Søren Hvalstad og Kari Hansdt. Og da er forbindelsen til Hvalstad også på plass skulle jeg tro.

Nr. 6 på v.side http://www.arkivverk...ny&idx_side=-83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalstad:

Søren Olsen Solstad f 1689 d 24 nov 1756 g 1 gang med Siri Larsdatter f 1690 d 10 feb 1738, g 2 24 jan 1746 med Karen Hansdatter, ble den neste eier av Hvalstad ved skjøte av 3 nov 1721; han eide også halvdelen av Solstad. Den halve gården overdro han imidlertid 11 okt 1732 til broren Hans Olsen Solstad g med Mari Hansdatter. Fullstendig slektsregister over disse er inntatt under Øvre Solstad.

Søren var sønn av Ole Eskildsen Vøien og Kari Madsdatter Solstad.

Sønnen Mads overtok Hvalstad etter faren.

Søren og Siri fikk 8 barn

Søren og Karen fikk 2 barn

 

Jeg kan kopiere og maile deg slektslisten fra Solstad, men da må du vente til mandag når jeg er på jobb.

 

Grete

 

jeg glemmer at jeg har en smarttelefon.....send meg mailadressen din, så kan jeg sende omgående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere har tatt dere tid til å legge så mye arbeide i saken! Dette er verdifulle opplysninger for meg.

Til Grete: pdotevensenatteliadotcom

 

Takknemlig hilsen

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt 8 sider fra Solstad - håper bildene ble leselige :)

 

Takk skal du ha, Grete - men jeg har ikke mottatt noe ennå. Riktig adresse ?

 

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.