Gå til innhold
Arkivverket

John Arnesen født ca. 1773 hvor ? Død 1820 på Tretten


Tordis Trønnes
 Del

Recommended Posts

Jeg vil forsøke å finne ut hvor John Arnesen kom fra. Han ble forfar til temmelig mange både her i landet og i Amerika. Jeg får stadig spørsmål om hans opphav, mest fra USA.

 

John Arnesen er i 1801 tjenestefolk på Johnsgård (Nord-Tretten), 28 år gammel dvs. født ca. 1773.

Han ble gift på Tretten 26. des. 1801 med Lisbet Clemetsdatter Bjerke. De fikk 7 barn - Clemet, Johannes, Kari, Ingebor, Lisbet, Anne og Marit. Alle barna er født på Pinshaugen ovenfor Glomstad på Nord-Tretten.

John døde allerede 4. mars 1820 på Pinshaugen. Da står det at han ble 48 år, dvs. født ca. 1772.

 

Etter mye leiting har jeg enda ikke funnet ut hvor han kom fra. Jeg har sett litt i kirkebøkene i nabokommunene uten hell. Så tenkte jeg kanskje at han var fra lenger nord i dalen. Kunne også ha kommet over fjellet fra Østerdalen.

 

Tordis Trønnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat kan være Joen Arnesen født 16.11.1770, døpt 25.11.1770 på Lesja. Sønn av Arne Bruhouven og Marit Larsdatter.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 2 (1732-1776), Kronologisk liste 1770, side 618-619.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9236&idx_id=9236&uid=ny&idx_side=-305

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603470414.jpg

 

Side. 619 nedre.

 

Knut Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Knut Helge !

 

Denne kandidaten må jeg ta en kikk på. Jeg er lite kjent på Lesja, så er det noen som kan hjelpe litt med lokaliseringen av Bruhouven ?

 

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein finn den familien som Jon f. 1770 er kopla til i Bygdebok for Lesja bd 3 (utg. 1996) s. 587, husmannsplassen Bruhaugen under Bottem. Men dessverre, mykje tyder på at Jon f. 1770 døydde to år seinare (ned på høgre oppslag). Bygdeboka har òg ein Jon f. 1769, men død 23. juli s.å. 13 veker gamal og ein Jon f. 1758 som var "elles ukjent".

 

No skal det nemnast at kyrkjebøkene for Lesja frå denne tida er vanskelege, så ein skal ikkje sjå bort frå at det kan ha vore enda ein Jon i familien, som ikkje vart med i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arnfinn !

 

Da glemmer vi han. Jeg har sett igjennom Lesja kirkebok for konfirmerte i aktuelt tidsrom og jeg fant ingen Jon Arnesen så det ante meg at han måtte ha dødd. Fant både Lars, Peder, Marit og Rønnaug Bruhaugen som konfirmerte.

 

Da er jeg i grunnen like langt........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med grovsortering i Familysearch;

 

https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bgivenname%3Ajohn~%20%2Bsurname%3Aarnesen~%20%2Bbirth_place%3Anorway~%20%2Bbirth_year%3A1771-1775~

 

finner vi noen aktuelle kandidater i nabofylkene Buskerud og Hordaland, i aktuelt tidsrom. Men når en ser på giftemålene først på 1800 tallet, med aktuelt navn, så heller det mer mot å bekrefte Arnfinn sin observasjon. Enten døpte ikke alle seg, eller så er det mangler i registreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk sålangt.

Jeg er ikke så god på å søke i Familysearch så det er flott at dere benytter den. Jeg kunne tenkt meg et søk på konfirmerte. Er det noen muligheter for det der ?

Det forundrer meg er at han ikke har en sønn som heter Arne. Første sønn Clemet er oppkalt etter konas far. Sønn nr. 2 er Johannes !! Faren kan da kanskje være Arne Johannessen ? Det er bere en tanke. Eller kanskje John er født utenfor ekteskap og ikke har noe forhold til sin far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et søk på Arne-ene som giftet seg i Oppland perioden 1760-1775.

 

https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bgivenname%3Aarne~%20%2Bmarriage_place%3A%22oppland%2C%20norway%22~%20%2Bmarriage_year%3A1760-1775~

 

Det er i det vesentlige fødsel/dåp, giftemål/trolovelse og død en kan søke på. Dette er kun grovsortering - for å få et bilde av mulige kandidater.

 

Knut Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arild !

 

Min John Arnesen er i 1801 tjenestefolk på Johnsgård (Nord-Tretten), 28 år gammel dvs. født ca. 1773

 

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.