Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne navn på en person i USA


Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Sjur, i Amerika ved navn Severt C. Torvend, Christensen/son, født 09.04.1851 på Torvund, Lavik, Sogn og Fjordane, emigrerte 1875 til Amerika og giftet seg 1881 med Bertina. Da Bertina er et norsk navn, antar jeg at foreldrene er norske og at hun er født i Norge. Har forsøkt å finne henne her, men forgjeves. Er der noen som vet hvor hun kommer fra?

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"United States Census, 1900," Bertina Torvend in household of Severt C Torvend, ED 235 Sletten Township, Polk, Minnesota, United States

name: Bertina Torvend titles & terms: event: Census event date: 1900 event place: ED 235 Sletten Township, Polk, Minnesota, United States

birth date: Feb 1863

birthplace: Minnesota

relationship to head of household: Wife

father's birthplace: Norway

mother's birthplace: Norway

race or color (standardized): White

gender: Female

marital status: Married

years married: 19

estimated marriage year: 1881

mother how many children: 11

number living children: 9

immigration year:

page: 3

sheet letter: A

family number: 44

reference number: 25 film number: 1240781 digital folder number: 004120297 image number: 00725

Household Gender Age Birthplace head Severt C Torvend M 49 Norway wife Bertina Torvend F 37 Minnesota son Christ Torvend M 18 North Dakota son Samuel Torvend M 17 North Dakota daughter Ada Torvend F 16 Minnesota daughter Lizzie Torvend F 14 Minnesota son Silas B Torvend M 13 Minnesota son Ole Torvend M 9 Minnesota son Henry L Torvend M 6 Minnesota son Ingulf Torvend M 4 Minnesota daughter Lilly S Torvend F 2 Minnesota

 

https://familysearch...M9.1.1/M938-7KV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien i 1900 cencusen:

Name:

Bertina Torvend

[bertina Tovend] Age: 37 Birth Date: Feb 1863 Birthplace: Minnesota Home in 1900: Sletten, Polk, Minnesota Race: White Gender: Female Relation to Head of House: Wife Marital Status: Married Spouse's Name: Severt C Torvend Marriage Year: 1881 Years married: 19 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 9 Mother: How many children: 11

Severt C Torvend 49 Bertina Torvend 37 Christ Torvend 18 Samuel Torvend 17 Ada Torvend 15 Lizzie Torvend 14 Silas B Torvend 12 Ole Torvend 9 Henry L Torvend 6 Ingulf Torvend 3 Lilly S Torvend 1

 

Ikke meningen å kopiere svaret ditt Ann-Mary:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oregon, Births and Christenings, 1868-1929," Bertine Markusen Torvend in entry for Henry Ludvig Torvend, 1894

name: Henry Ludvig Torvend gender: Male baptism/christening date: baptism/christening place: birth date: 04 May 1894 birthplace: Winger, Polk, Minnesota death date: name note: race: father's name: Sivert Torvend father's birthplace: father's age: mother's name: Bertine Markusen Torvend

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FZ5X-GVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patterson Cemetery District, Stanislaus County, CA

 

Mrs. B. Torvend, Early Settler, Passes Away; Funeral services were held Saturday afternoon at Our Saviour's Lutheran

Church for Mrs. Bertina Torvend, 89, who had come to Patterson with her family in 1911. The Rev. Magnus B. Anderson

officiated, and interment was at Del Puerto Cemetery. Mrs. Torvend died last week Wednesday at Del Puerto Hospital

following an extended illness. She had been bedridden for the past year after suffering a broken hip. She was cared for

at the home of her daughter, Mrs. Julius Hatlen, until a month ago when her condition became worse. She was born in

Kenyon, Minn., February 11, 1863. In 1911 the Torvend family came to Patterson and began ranching. They build their

home on what is now Del Puerto Ave., where the Hatlen's live. Mr. Torvend passed away in 1917. Mrs. Torvend has

made her home with the Hatlen's for the past 17 years, seven at Santa Barbara and 10 here. She was the first president of

the Lutheran Ladies Aid here. Mrs. Torvend had 12 children, two died in infancy. She is survived by five children; Mrs.

Julius Hatlen of Patterson, Ingolf Torvend of Modesto, Samuel and Silas Torvend of Silverton, Oregon, and Henry

Torvend of Salem, Oregon. Preceding her in death were two daughters, Elise Torvend and Mrs. Ida Huft, and three sons,

Chris, Ole and William Torvend. Evans funeral Chapel was in charge of funeral services. Pall bearers were A. E.

Johnson, Henry Johnson, John Torrison, Marion Olson, Elling Vike, and Anthony Hurtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

California Death Index 1940-1997:

Name: Bertina Torvend

Gender: Female Birth Date: 11 Feb 1863 Birth Place: Minnesota Death Date: 10 Sep 1952 Death Place: Stanislaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1880 United States Federal Census

about Bertha Harkman

 

Name: Bertha Harkman

[bertha Markuson]

Age: 17

Birth Year: abt 1863

Birthplace: Minnesota

Home in 1880: Kenyon, Goodhue, Minnesota

Race: White

Gender: Female

Relation to Head of House: Daughter

Marital Status: Single

Father's Name: Syvor Markuson

Father's Birthplace: Norway

Mother's name: Ingbor Markuson

Mother's Birthplace: Norway

Neighbors: View others on page

Occupation: At Home

Cannot read/write:

Blind:

Deaf and dumb:

Otherwise disabled:

Idiotic or insane:

View image

Household Members: Name Age

Syvor Markuson 53

Ingbor Markuson 42

Isable Harkman 19

Bertha Harkman 17

Stephrina Harkman 15

Maria Harkman 12

Christen Harkman 10

Marthans Harkman 8

Ole Harkman 6

Christina Harkman 4

Jophas Harkman 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig raske svar. Tusen takk alle sammen. Bertina/e ble da født i Amerika av norske foreldre. Hennes fars fornavn burde da være Markus eller familienavnet var Markusen. Jeg skal forsøke om jeg finner ham her, men det blir vel ikke så enkelt siden jeg ikke vet hvor i Norge han kom fra.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=84329326

 

 

Syvert Markusson

 

Birth: Sep. 24, 1827

Death: Aug. 20, 1896

 

Family links:

Spouse:

Ingeborg Markusson (1839 - 1921)

 

Children:

Stephina Markusson (1865 - 1955)*

Helen Markusson (1875 - 1960)*

 

*Calculated relationship

 

 

Burial:

Hauge Cemetery

Kenyon

Goodhue County

Minnesota, USA

 

-

 

Ingeborg Markusson

 

Birth: 1839

Death: Apr. 27, 1921

Goodhue County

Minnesota, USA

 

Family links:

Spouse:

Syvert Markusson (1827 - 1896)*

 

Children:

Stephina Markusson (1865 - 1955)*

Helen Markusson (1875 - 1960)*

 

*Calculated relationship

 

 

Burial:

Hauge Cemetery

Kenyon

Goodhue County

Minnesota, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Hanne Line, jeg var nok for rask med lesingen. Jeg ser jo nå at faren het Syvor Markuson, men hvirfor het Bertine Harkman tro?

Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake i heimen :)

 

Vil jo tro at det er denne Sjur - selv om fødselsdatoen ikke stemmer helt:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lavik, Ministerialbok nr. A 2I (1821-1842), Fødte og døpte 1827, side 47.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11559&idx_id=11559&uid=ny&idx_side=-50

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070511610154.jpg

 

Ingeborg?

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vik, Ministerialbok nr. A 7 (1831-1845), Fødte og døpte 1839, side 49.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11758&idx_id=11758&uid=ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070523650342.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi hente hjelp frå Rasmus Sunde si ypperlege bok om utvandringa frå Vik - Ein stad skal ein vera :

 

Under Nistad står utreiste i 1856: Kristen Bendikson, 40 år, Brita Kristendtr 28 år, Ingeborg, 16 år, Bendik, 12 år, Gjertrud 10 år, Kristen 7 år.

 

Ingeborg har nr 1777 i Sunde si liste, og under det nummeret i "biografi-delen" står det: Utv til Kenyon twp, Kenyon, Goodhue co, Minnesota, gm Sjur Markusson Dyrdal frå Lavik, d.27.04.1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Hanne Line, jeg var nok for rask med lesingen. Jeg ser jo nå at faren het Syvor Markuson, men hvirfor het Bertine Harkman tro?

Christel Rasmussen

 

Bare en feiltolkning av navnet ved transskribering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen for den kjempeflotte hjelpen.

Anne Line, du skrev at det bare er en feiltolkning av navnet ved transskribering, men hvordan kan Markuson bli til Harkman? Det navnet likner jo ikke engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen for den kjempeflotte hjelpen.

Anne Line, du skrev at det bare er en feiltolkning av navnet ved transskribering, men hvordan kan Markuson bli til Harkman? Det navnet likner jo ikke engang.

 

Du greide ikke å få mitt navn rett, og du slapp å tolke håndskrift. ;)

post-297-0-54616000-1352044409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Hanne Line. Jeg har ikke for vane å bomme på navn. At det skjedde denne gangen må være på grunn av at jeg kjenner en som heter Anne Line, men jeg skulle nok ha passet bedre på. Takk for miniatyrbildet som jo forklarer alt.

Christel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.