Gå til innhold
Arkivverket

Vestfold/Strømmen Tryg Trygsen


Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Min ane Tryg Trygsen gifter seg 29 September 1793,ventre side nest nederst:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Ministerialbok nr. 7 (1771-1810), Ekteviede 1793-1794, side 27.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8431&idx_id=8431&uid=ny&idx_side=-28

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214630334.jpg

 

4 år etter gifter han seg nok en gang den 29 September.Denne gangen med Oline Jonsdatter,forrige het Oline Mortensdatter.Ventre side:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hurum, Ministerialbok nr. 7 (1771-1810), Ekteviede 1797-1799, side 29.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8430&idx_id=8430&uid=ny&idx_side=-30

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214630336.jpg

 

Greier ikke finne dødsfallet til første Oline...Dessuten leter jeg etter Trygs foreldre også.

 

 

Kan dette være hans foreldre,fødsel til Tryg Trygsen høyre side nummer 3:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1746-1814), Fødte og døpte 1758, side 19.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8118&idx_id=8118&uid=ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070402610022.jpg

 

 

For meg er det nytteløst å prøve å lese dette...Finner ikke noe vielse mellom disse 2 heller.Kanskje noen kan se om de finner noe mere.På forhånd takk :)

 

Mvh.Lisbeth Wangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si hva det står i Botne bygdebok Jon Erik? Kan sikkert låne bygdeboken,men da vil det ta en tid før biblioteket får bestilt den.

 

Lisbeth :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si hva det står i Botne bygdebok Jon Erik? Kan sikkert låne bygdeboken,men da vil det ta en tid før biblioteket får bestilt den.

 

Lisbeth :)

 

Synnei / Sønnov Pedersdatter Rød g.1735 Lars Jonsen - døde 1745.

1.Jon f.1735.

2.Anders f.1739.

 

Enken giftet seg igjen i 1745 med dragon Tryg Trygsen (bruker) 1745-1751. Han var fra Hof (i Vestfold).

1.Maren 1743, g. 1733 Hans Mikkelsen Gullhaug.

2.Lars 1746.

3.Sibille 1748.

4.Jakob 1751,

Tryg fikk skjøte på bruket i 1746 for 160 rdl., og lånte s.å. 95 rdl. av kjøpmann Peder Styr i Holmestrand.

Tryg solgte bruket i 1751 til kjøpmann Christen styr i Holmestrand for 290 rdl.

 

Her var det lite hjelp for deg!

Siden de fikk sønnen Tryg på Scholterud i Skoger i 1758 kan du jo forsøke Skogerboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene Jon Erik :) Joda noen av opplysningene kan hjelpe meg litt videre.Ihvertfall at Tryg var fra Hof,det visste jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne oversettelsen er Trygs far død ved han fødsel i 1758:

 

eg les det som "døbt dend døde Tryg Trygsøns og hand qvinde Sønnev Peder(s?)

d: Egte Søn, Føed i Pladsen Scholterud, og i daaben kaldet

Tryg. Fadderne vare Kristen Niels ....gens qvinde,

Marthe Christen Ammunsøns, Rogne Thordsd:, Thore Olsøn

Hannevold, Jon Larsøn: -- "

Fikk også beskjed om å lete i skifteprotokollen siden det ikke er oppført noe dødsfall i kirkebøkene.Men hvem skifte er det under?Bragernes eller Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en titt i Skogerboka. Det nærmeste jeg kom Scholterud i 1900 var Skulkerud og Skolsrud (lå på Konnerud). Ingen av disse brukene er omtalt i boken. I innledningen til boken står det de har begrenset seg til bruk med 50 øres skyld eller mer. Men noen unntak er gjort utelukkende for Konneruds vedkommende. Så det er mye som er utelatt i denne boka

 

 

Det kan væree lurt å ta en titt i kikebøkene for Tangen og Strømsø i Drammen, det var en del Konnerud og Skogerfolk som brukte disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ;) Det jeg leter etter nå er Trygs seniors fødsel.Er bare å ta for seg kirkebøkene for Hof det :)

Men det blir litt leting siden jeg ikke har fødselsåret hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen foregikk første søndag etter Helligtrekongersdag (Epiphan Domini) i 1720, dvs. 7. januar.

'...døpt et barn fra Tryg .... Barnets Nafn Tryg'

 

Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 1 (1704-1745), Kronologisk liste 1720, side 16.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-17 (tredje linjen i 1720)

 

 

Kanskje du legger til tyding hvilket gårdsnavn som står på faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg nesten du bør, for det er ikke lett å tyde det gårdsnavnet, synes jeg.

 

På listen over rettelser til Botne bygdebok, står det på samme side litt lenger ned om en Alhed Trygsdatter, født i Stokke i Hof.

Det virker som det er samme gårdsnavnet som er skrevet etter faren Trygs fornavn også her:

 

Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 1 (1704-1745), Kronologisk liste 1707-1708, side 5.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8131&idx_id=8131&uid=ny&idx_side=-6 (14. linje nedenfra)

 

På linjen under Fest. Joh. Bapt. står det 'Item. et Barn fra Tryg ..... .... kaldet Alhed'

 

Kanskje begge dåpene kan legges til tydeforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til # 15

 

Setter inn en kladdetranskripsjon av den første delen (tok med hele den første seksjonen for å komme litt inn i skrivestilen til vedkommende skriver):

 

 

Anno 1720

 

Festum Novi Anni H Fest Epiph. W. Dom 1 post Epiph. H da blef en Svensche Erich Bents: Holtestører qVind lischen Børgesd: begraffen hun Var og fød i Sverrig 61 Aar gl: Jeg døbte Jt barn for Tyg Stochke barnets nafn Tryg. item Anne Nield: og Marte Olsd: fra Botne Sogen ble for leyermaall publ. absolv: v: antla. Dom 2 H da blef Lars Ols braaten fra Værchet copulered med Aase Abramsd.Liespet Bertelsd: blef publ. abs: for leyermaal med Rasmus Niels Rytter under Major Stevens compagnie med Obrste Westes Regimente. K(i)erstj Olsd.: blef publ: abl: for leyermaal med Soldat Anders Mas Vnder Capt. Hamans Compagne af Seblims Regimente.

 

Det er fortsatt litt rusk med ortografien, så jeg kan ikke garantere dette prikkfritt. Det er imidlertid på det rene at det er snakk om gårdsnavnet Stokke.

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til # 17

 

 

(fol.4b) 14. linje nedenfra:

«item et barn fra Tryg Stochke blef kaldet Alhet. Dom: 1 post Fr: W da blef Ole»

 

Som angitt på disse kirkeboksidene, så er disse paginert etter folio (ark). Det vil i at den aktuelle kirkeboksiden bør anføres som folio 4 b-siden, som regel forkortet (fol. 4b). Dette innbærer at visningsmodus her (hos digitalarkivet) vil angi "side 5" som i virkeligheten er et oppslag av fol. 4b og fol. 5a (altså to forskjellige ark). Systemet er anvendt på de fleste eldre kirkebøker.

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisbeth,

 

Etter det jeg ser av Sigurd Unnebergs Hof bygdebok bd. 1 (første del) [trykt Gjøvik, 1964], s. 245 (Om Stokke i Hof), så het brukeren 1697-1740 Tryg Jakobsen. Denne Tryg var sønn av Jakob Trygssøn som var bruker på samme gård ca. 1675-1697 Jakob kom opprinnelig fra Østre Lindset.

 

Med dette så kommer du inn på etterslekten til Tryg Olsson Lindset i Hof. Denne Tryg var en markant skikkelse i Hof på tidlig 1600-tallet. Han eide endel jordegods og var ofte innblandet i konflikter.

 

Jeg har liggende et upublisert manus som vil gi den sannsynlige forbindelse fra Tryg Olsson tilbake til Tryg Engelbrektsson på Ullen (Eiker) ved reformasjonstider. Dette får jeg imidlertid komme tilbake til etterhvert.

 

Om du ikke har tilgang til bygdebøkene for Hof, så bør du låne disse ved første anledning. Bøkene er relativt gode, da Unneberg var en habil bygdebokforfatter. Det er likevel endel å tilføye her og der, så det er ingen grunn til å fortvile om noen av sammehengene ikke står på trykk hos Unneberg i disse snart 50 år gamle bøkene. :)

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Are ;) Mye å ta tak i her ser det ut til.Og veldig spennende er det også.

Jeg vet jo masse om Tryg Trygsen jeg begynte mitt søk etter.Ihvertfall hans etterslekt ;) Så det er ting

før hans tid som ser ut til å være veldig innteressant.Jeg skal sjekke med biblioteket om lån av disse bøkene.

Igjen tusen takk for opplysningene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisbeth,

 

Både ja og nei., og endel mer.

 

Det er de riktige folkene, men som kjent er "input" lik "output" når det gjelder databaseløsninger. Den som har oppgitt dette til IGI/Ancestry files eller hvilken inngang dataene nå har hatt på vei til Ancestry.com, har gjettet seg vei mht fødselsår og ektefeller,

 

I kjent stil blir da alle hetende "Mrs. Ole Linseth" eller lignende. Noen slik kvinne har aldri eksistert. Dette er en beskrankning de programansvarlige for slektsprogrammer aldri ønsker å ta inn over seg, nemlig den at databaseløsninger slik vi kjenner de idag ikke evner å gjengi slekstdata fra tiden før kirkebokstid på en etterrettelig måte.

 

Kirkebøker for Hof er bevart tilbake til tidlig 1700-tall. Den i praksis eneste måte man kan finne fødselsdata på før den tid er ved aldersoppgaver ved begravelser i de samme tidlig kirkebøker eller i militære eller sivile manntall. Om jeg ikke husker helt feil, så er faktisk Tryg Lindset i live på 1660-tallet og bør derfor kunne gjenfinnes med en aldersopplysning. For hans fars vedkommende så er årstallet 1536 ren og gemen gjetning. Vedkommende som har forsket dette har ikke en gang med en notering på når denne Ole Lindseth skal ha levd.

 

Jeg har en farskandidat for Tryg Olsson og en sannsynlig slektssammeheng. Dette er basert på studier av primærkilder og innebærer et tillegg til det som står i Hofbøkene. Resultatet vil bli at jeg kommer til å konkludere med at Tryg Olsson mest sannsynlig var en dattersønn av Tryg Engelbrektsson på Ullern på Eiker. Denne er nevnt i flere diplom (brev) i årene rundt reformasjonen (1537) og han var gift to ganger. Endel opplysninger om Tryg på Ullern er å finne i en artikkel av Jan Fredrik Engedahl og Jens Petter Nielsen:

 

http://genealogi.no/node/7

 

Engedahl, Jan Fredrik Lysaker, (1955–) og Jens Petter Nielsen, (1963–). "Kopperud på Eiker 1606." NST 31 (1988): 404-445.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.