Gå til innhold
Arkivverket

Vestfold/Strømmen Tryg Trygsen


Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Spennende Roger :) Prøver å lese skifte jeg,men det er ikke enkelt nei :/

 

Ser det står noe om Lindset her da er jeg kanskje på rett vei da eller??

 

Gården Stoche er det en gård som finnes i dag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om Tryg Olsen: http://slektsforskni...sen Lindset.asp

 

Når det gjelder skifte etter Jacob Trygsen den 31 juli 1697 så står det at han døde på gården Stoche for kort tid siden. Arvinger var hans gjenlevende hustru Ingeborg Olsdatter og deres sammenavlede barn: sønnen Ole Jacobsen boende på Sundby, Tryg Jacobsen fuldmyndig, Aasse og Idde Jacobsdøttre begge ugifte og hjemmeværende hos moderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som har utgangspunkt i denne slekten ;) Utrolig å finne så mange med samme innteresse for samme gren.

Første jeg finner av denne slekten da.Jeg selv har mange aner i Buskerud,Vestfold.Og er selv oppvokst i Svelvik.Og

å sammenligne min mors slekt mot min fars slekt er veldig morsomt.Det er min mors slekt som er egentlig tilhører Buskerud.

 

Men nå er det min fars slekt jeg er inne på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisbeth m.fl.

 

Det later til at du ikke er den eneste som kommer tilbake til Tryg Olsson på Østre Lindset, Da det brått kan ta litt tid før det kommer en artikkel om det nye jeg har nevnt ovenfor, så kan jeg tyvstarte litt i denne tråden.

 

Via hof-bøkene er det kjent at Tryg Lindset i noen få år (midt på 1620-tallet) bodde på Løken i Hillestad. Jeg setter inn et eksempel på dette fra Stattholderskapets odelsjordebøker 1624: http://arkivverket.n...size=big&mode=0 Transkribert skulle dette blir noe i retning av (mitt inngrep er å sette navnene i halvfete typer for å lette lesingen):

 

Waale Schibrede

 

Thord stobsrød

i gaarden j fjrinng

heegh ij lißpdt

/ ehr vj lißpht

 

thrøgh Løgenn

synndre Raastaed vij lißpdt

 

houf sogenn

 

Linndsett j schippund mell B.

Wadmell ij Allen

Lille houff j schippund B.

Wiesett ij lißpdt

Schouff j fjrinng

 

Schoubødenn

Gullichrøedt xv lißpdt H. B.

 

Røgenn sogenn

Wllestaedt j schippund salt

/ehr iij schippundt

ij allen Wadmell

 

Allff Løgenns Børnn som

forne Thrøgh ehr Ombudtzmand for

Løgenn j schippund B.

Bergenn iiij lißpdt B.

holmb j schipund H. B.

 

houf sogenn

Grønnsett j schipund mell

 

Laugerdall

Smuchstaed ix lißpdt

Huidstenn j foedenn soegenn

j fjrinng

 

Røgenn sogenn

hußeby iij lißpdt

Wllestaed iij lißpdt

 

Egger

Lobben iij lißpdt

 

Ringerige

Woecher j schippundt

/ehr iiij schippundt

viij lispdt

 

Oluff Løgenn

i gaarden xv lißpdt }

kallager j schippundt } B.

 

Sannden sogenn

Ocherødt j schippundt B.

 

Folloug

hoenn viij lißpdt

/ehr iij schippdt iij lißpdt

 

Hans Hillestad

i gaarden j schipundt B.

Bergenn j fjrinng H. B.

faas v lißpdt

 

Laugerdall

Gaflestad j fjrinng

/j schippund v lißpdt

 

For de som er uvant med slike regnskapsnotasjoner, så kan jeg opplyse at når romertallene er gjennomstreket så er dette for å redusere med 1/2 av siste anførte tall [Eks. 1: j schippundt B.= 1/2 skippund (med) bygsel); Eks. 2: Gullichrøedt xv lißpdt H. B. = Gulliksrød (i Skoger) 15 lispund (med) Hjemmel og Bygsel)].

 

Unneberg nevner i Hof-boka (bd. 1, første del, s. 453): «Til 1627 var Tryg ombudsmann (verge) for barna til broren Alf Nordre Løken i Hillestad. Om tryg gods sies det i 1627 at han tilforn skattet på Løken, men nå var det angitt under Lindset.». Om Unneberg har rett, så skulle da Alv Løken sitter med Nordre og den i odelsjordeboken 1624 nevnte Ola sitte med Søndre Løken.

 

Det er nettopp koblingen til Løken som etterhvert vil gi flere svar. Før jeg går videre vil jeg opplyse om to andre interessante forhold.(1) Tryg Dramdal på Eiker eide i 1624-25 5 lispund (lp) og 2 alen vadmel i Lindset som er kalt hans (Tryg Dramdals) odelsgods (ref: Unneberg, Hof bd. 1, første del, s. 450) og (2) Tryg Lindset eide i årene 1617-1643 1 skippund (skpd) salt i Ølstad i Røyken. De av leserne som har snust på sammenhenger i Vestfold og Buskerud før (f.eks. Roger Fossum som jobber mye med Røyken) vil nå straks lukte blod. :) For hvem er det som skaffet seg Ølstad i Røyken i 1531? Jo, nemlig svogerne Tryg Engelbretsson og Erik Sigurdsson på vegne av sine ektefeller Liva og Ulvilda Sebjørnsdøtre gjennom et makeskifte med Truls Alvsson (DN 7, nr. 683): http://www.dokpro.ui...b=7219&s=n&str=

 

Dette er rammeverket for hva jeg ønsker å få på trykk. Nå gjenstår det å sortere ut hva som kan ha skjedd mellom 1531 og 1617. Hvordan kan Tryg Olsson og den påståtte bror Alv på Nordre Løken ha vært slektsmessig forbundet med Tryg Engelbretsson og (evt.) dennes ektefelle Liva Sebjørnsdotter?

 

Noen som har forslag?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Alf Løken var Tryg Olsens bror kan vel diskuteres. Riktignok var Tryg ombudsmann for det Alf Løkens barn eier f.o.m. 1620, men dette godset er det samme som Endre Løken eide i 1617 !!!

 

Videre nevner du at Tryg [Kristoffersen] Dramsdal eide 5 lispund og 2 alen vadmel i Lindset i 1624-25 som var Tryg Dramsdals odelsgods. Det samme eide forøvrig Tryg Lindset i 1620 (1 fjerding 2 alen)!!! (Tryg Dramsdal var sønn av Kristoffer Trygsen).

 

Videre kjenner vi vel til to døttre av Tryg Engelbretsson som skiftet gods i 1579 (Live og Torbjør), der antagelig Torbjør er fra første ekteskap og mor til Tryg Rasmussen Hobbelstad og Live trolig fra andre ekteskap og oppkalt etter Trygs første hustru Live Sebjørnsdatter. Live var vel g.m. Arne Guttormsen Haga i Hurum og mor til Mari Arnesdatter på Grimsrød på Jeløya og Tryg Arnesen Liltvedt i Hurum.

 

Da sitter altså Tryg Olsen med godset i Ølstad som bl. a. Tryg Engelbretsson makeskiftet til seg i 1531 og han sitter også til å begynne med, med like stor andel av Lindset som Tryg Dramsdal.

 

Kan en av søstrene Live eller Torbjør som skiftet gods i 1579 ha vært gift to ganger, andre gang med en Ole, eller er det en tredje søster det er snakk om som er Tryg Olsens mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger,

 

Det ligger i det jeg allerede har formidlet at jeg holder Tryg Olsson for å være en dattersønn av Tryg Engelbretson, så jeg tenke jeg kunne spore det hele inn på Løken og hvem Tryg Olssons far da gjerne kunne være. Deler av svaret kan finnes via seglpublikasjonen til NSF fra 2010.

 

Poenget er hvem er brukere (og evt eiere) av Lindset og Løken forut for 1610?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter, så er vel ikke Botne bygdebok (Unneberg, 1953) helt oppdatert på alt heller. Knyttet til Løken finnes en riktig interessant person, nemlig Reidulv Amundsson, n. 1526-1543. Jeg har såvidt omtalt ham i en artikkel om Åsnes i Sande fra 2006 (Gjallarhorn, nr. 39).

 

mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei!

Jeg snublet innom denne gamle tråden fra 2+12. men ser at dere begge er aktive brukere på forumet. 

Er etterkommer etter TRYG JACOBSEN og MAREN LARSDATTER gjennom deres datter INGEBORG TRYGSDATTER

Om jeg ikke er helt på jordet så giftet hun seg med OLE MORTENSEN, men jeg har ikke fått bekreftet noe der enda.

Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått dele litt informasjon da jeg er meget interessert i å høre mer om denne slekten 🙂

Kan bidra med etterslekten til Ingeborg Tryggsdatter 🙂

 

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner noe her iallefall Adele Marie.

 

https://www.servanhomme.com/getperson.php?personID=I5310&tree=tree1

 

FarMorten Anundsen Bø,   f. 1672, Bø, Sandsvær, Buskerud, Norway ,   d. Søum, Sandsvær, Buskerud, Norway  

Mor Sigrid Pedersdatter Lindum,   f. 1679, Østre Lindum, Sandsvær, Buskerud, Norway ,   d. 1721, Søum, Sandsvær, Buskerud, Norway   (Alder 42 år) 

Gift1702 Sandsvær, Buskerud, Norway

 

Gift 1741 med Ingeborg Trygsdatter Stokke,   f. 1702, Stokke, Hof, Vestfold, Norway ,   d. 1784, Vestre Høyjord, Andebu, Vestfold, Norway   (Alder 82 år) 

 

Og her har du ekteskapet i Hof.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002330423 

 

TSK.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.