Gå til innhold
Arkivverket

Charlotte Karlsdatter fra Askøy? Født 1886 ?


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

I Folketellingen av 1910 står Charlotte Karlsen innført med fødselsdato 17.12.1886. Født på Askøy.

Hun bor i Florø med sin datter Ester Johannessen f. 10.10.1910.

I 1900 finner jeg en Charlotte Karsdatter som tjenestepike på Kleppe folkeskole, født 1885.

Dette kan være henne, men jeg har problemer med å finne henne i skannede kirkebøker.

Nå lå vel Askøy inn under Fjell, men jeg finner henne ikke noe sted ?

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at far til den Charlotte eg fann, er enkemann i 1900, så at ho måtte tidleg ut og tena er jo sannsynleg....

 

http://digitalarkive...&merk=5392#ovre

 

 

Mora døydde allereide i 1891:

http://digitalarkive...&merk=9190#ovre

 

 

Far død (gift oppatt, som du ser):

http://digitalarkive...&merk=7788#ovre

 

 

Dersom du er usikker på om dette er rett, kan sikkert Yngve Nedrebø hjelpa med oppslag i dødsfallsprotokollen, kanskje der svaret ligg?

 

 

Skulle det visa seg at denne Charlotte er rett, så ser eg (i krk.boka ved død) at mora kjem frå Fitjar,. Eg har bygdebøkene, visst det er av interesse med meir bakover.

Men det er ganske bra med ressursar frå Stord/Fitjar som er digitalisert, så du finn mykje der og :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge avskrift av kirkeboka for Askøy fikk Karl Larsen og Marthe Pedersdtr. disse barna.

 

Andrea Kristine f 13.01.1882 Kraakaasvaag, mors navn Marta Kristine Pedersdtr. født utenom ekteskap.

 

Petra Leonora f 23.12.1883 /1884 Juvik

 

Charlotte Marie f 19.12.1885/1886 Kraakaasvaag. Usikker om det er fødsels eller dåpsår som er oppgitt derav /

 

Laura Olufine f.24.03.1888 Kraakaasvaag

 

Else Malena f 13.12.1890 Kraakaasvaag

 

Julius Martin f 28.09.1891 hjemedøpt d 20.10.1891

 

Det er de jeg finner i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare mer og mer spennende.......

 

Charlotte og Ester flyttet fra Florø til Bergen, vet jeg!

Vi finner Ester i 1934 i Bergen, men har ennå ikke funnet hennes mor. Det kan jo også godt være at hun er død, eller har giftet seg .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.