Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av giftemål- kones navn


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Det som du leser som Brun synes jeg ser ut som et patronym som har en forkortet -sen ending som f, eks. Biørns. Den samme endelsen har du tydelig i vielsen nederst på høyre side.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som du leser som Brun synes jeg ser ut som et patronym som har en forkortet -sen ending

 

 

I dette tilfelle en "-datter" ending, ikke sant? Ingen kvinner fikk "sen"-navn før patronymene gikk over til å bli familienavn 200 år senere.

 

Senere tilføyelse: Nederst på høyre side står det tydelig "Biørnsdatter" (den siste delen er forkortet til -dr eller -dt eller bare -d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfelle en "-datter" ending, ikke sant? Ingen kvinner fikk "sen"-navn før patronymene gikk over til å bli familienavn 200 år senere.

 

Nei, jeg mener det står Copulerit aff Provsten Jacob Biørns. og [en Berthe-variant] Andersd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg så ikke nøye nok at du kommenterte brudgommens navn.

Siden det her var spørsmål om brudens navn, så jeg bare på det. Jeg tror også som deg at det står Andersdatter på henne.

Det er tydelig at kapellanen og soknepresten skriver stor bokstav A ganske forskjellig, hvis det er de selv som fører dette inn i bøkene.

 

At det de to fører inn hver sine, ser vi også av at kapellanen skriver "aff" (med to f-er) og soknepresten "af" (med én f).

Det ser ut til at kapellanen har ført inn prostens vielse, for det er både hans "aff" og hans "A" på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på brudgommen, men her var det spørsmål om brudens navn. Det er det jeg har sett på.

Jeg tror også som deg at det står Andersdatter på henne.

Det er tydelig at kapellanen og soknepresten skriver stor bokstav A ganske forskjellig, hvis det er de selv som fører dette inn i bøkene.

 

Brudens navn har jeg svart på i #2, siden trådstarter skrev Jacob Brun i sitt spørsmål regnet jeg med at hun leste det slik her - om det er riktig vet jeg ikke da hun ikke har respondert på det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg så ikke nøye nok at du kommenterte brudgommens navn.

 

Ingen skade sjedd, det er mye bedre med et kritisk øye for mye enn for lite, og jeg er absolutt ikke feilfri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg oppdaget det etterpå. Beklager at jeg var litt sen med å se at du først kommenterte brudens navn og deretter brudgommens. Jeg oppdaget ikke med det samme at begge innleggene var dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg oppdaget det etterpå. Beklager at jeg var litt sen med å se at du først kommenterte brudens navn og deretter brudgommens. Jeg oppdaget ikke med det samme at begge innleggene var dine.

 

Ingenting å beklage, fortsett med å si i fra når du ser noe du mener ikke stemmer - det tjener vi alle på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

 

Vi skriver litt i kryss her (samtidig) - he he. Mitt innlegg 9 ble skrevet før jeg leste ditt innlegg 8. Det var egentlig en kommentar til innlegg 7.

Det er godt at vi kan skrive i en vennlig form, og takk for det! Da er det ekstra hyggelig å delta her! Og det bidrar du til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

 

Vi skriver litt i kryss her (samtidig) - he he. Mitt innlegg 9 ble skrevet før jeg leste ditt innlegg 8. Det var egentlig en kommentar til innlegg 7.

Det er godt at vi kan skrive i en vennlig form, og takk for det! Det er da det hyggelig å delta her! Og det bidrar du til!

 

Mange takk for det, ha en riktig god kveld videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp her, jeg ble så opptatt med å lete å tyde selv, at jeg rent glemte bort å takke dere.

Ville på ingen måte være uhøflig.

 

 

Så takk skal dere alle ha.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.