Gå til innhold
Arkivverket

Syver Jensen var i qvarter på Søndre Vikeby


Jan Movold
 Del

Recommended Posts

Syver Jensen ble født på Kjeserudplassen under kapellangården Kjeserud østre i Hærland i Eidsberg den 30. juli 1821. Syver var eldste bror av min oldefar Petter Jensen. I folketellingen i 1865 finner vi Syver Jensen i qvarter på gården Søndre Vikeby i Rødenes.

Vet noen hvilken tjeneste det kan innebære å være i qvarter?

Hvilken funksjon hadde gården Søndre Vikeby i så måte?

Syver Jensen var før 1865 tjenestedreng både på kapellangården i Hærland og senere på prestegården i Rødenes. Jeg gadd vite om han på prestegårdene kunne ha arbeidet som hestekar fordi prestene ofte raskt måtte ta ut og gi trøst og oppbyggelse til folk i bygda. Ved besøk hos nabopresten var sikkert også en dyktig hestekar god å ty til

Vet noen noe om generelt om forbindelsen mellom Hærland og Rødenes på den tiden?

Takknemlig for svar og kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Tror helst at det har vært et militært kvarter på Søndre Vikeby i Rødenes, men er meget usikker på det. er det noen som vet?

Syver Jensen ble født på Kjeserudplassen under kapellangården Kjeserud østre i Hærland i Eidsberg den 30. juli 1821. Syver var eldste bror av min oldefar Petter Jensen. I folketellingen i 1865 finner vi Syver Jensen i qvarter på gården Søndre Vikeby i Rødenes.

Vet noen hvilken tjeneste det kan innebære å være i qvarter?

Hvilken funksjon hadde gården Søndre Vikeby i så måte?

Syver Jensen var før 1865 tjenestedreng både på kapellangården i Hærland og senere på prestegården i Rødenes. Jeg gadd vite om han på prestegårdene kunne ha arbeidet som hestekar fordi prestene ofte raskt måtte ta ut og gi trøst og oppbyggelse til folk i bygda. Ved besøk hos nabopresten var sikkert også en dyktig hestekar god å ty til

Vet noen noe om generelt om forbindelsen mellom Hærland og Rødenes på den tiden?

Takknemlig for svar og kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan,

 

Syver og Petter Jensen antar jeg er sønner av Jens Syversen, døpt 29. juli 1781 i Eidsberg.

Jeg er direkte etterkommer av Jens Syversens søster Larine Syversdatter.

 

Har du eventuelt, dersom nevnte Jens Syversen er deres far, opplysninger om hans

forfedre ?

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne Kjell

 

Kjekt å høre fra deg! Ja, Jens Syversen er far til Syver og Petter Jensen.

 

Jens Syversens og Larines foreldre er Syver (Sivert) Jensen født 1748 (døpt i Hærland 8.12) og død 2.2.1801 (oppgitt alder 50 år) og Gunild Jørgensdatter, Folkenborg i Eidsberg, født i 1751 (døpt i Eidsberg 17.1) og død på Mellom-Torper 12.12.1808. Jeg har navnene på 10 av deres barn der Larine født 1793 er den nest yngste og Jens født 1781 er den eldste.

 

Foredrene til Syver (Sivert) Jensen er Jens Johansen (Johannesen) Bredahl som trolovet seg med Anne Siversdatter 19.10.1741. Enken Anne Sivertsdatter giftet seg igjen den 6.7.1758 med Lars Asbjørnsen Hauger fra Skjørshammer i den andre enden av bygda. Og ettersom de fikk sitt siste barn Søren i 1756 så bør Jens Johansen Bredal ha dødd omtrent på den tida. Men dødsdato od dødsted vet jeg ikke.Jeg vet heller ikke når og hvor Jens Johansen Bredahl ble født.

Foranstående opplysninger har jeg i det alt vesentligste fått fra Helge Frøyset i Moss.

 

Mvh Jan

 

Hei Jan,

 

Syver og Petter Jensen antar jeg er sønner av Jens Syversen, døpt 29. juli 1781 i Eidsberg.

Jeg er direkte etterkommer av Jens Syversens søster Larine Syversdatter.

 

Har du eventuelt, dersom nevnte Jens Syversen er deres far, opplysninger om hans

forfedre ?

 

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan,

 

Det var hyggelig å høre. Da er vi i slekt.

 

Jeg har det samme som deg med unntagelse av begr.dagen til Gunhild Jørgensdatter som jeg ikke hadde.

 

Du har kanskje Syver Jensen Mellom-Torpers mor Anna Syversdatter Holcherud, døpt 30/3-1718.

 

Hennes foreldre: Syver Amundsen og Anne Andersdatter som jeg bare har navnene på.

 

Videre Gunhild Jørgensdatters foreldre: Jørgen Larsen Folchenborg, døpt 8/10-1719, død mars 1801 og Giertrud Nielsdatter, f. ca. 1726, d. mars 1762 Folchenborg. Finner ikke henne i kirkeboka.

 

Jørgen Larsen foreldre: Lars Helgesson, f.ca. 1672 Rokke, d. ca. 1741 og Aaslou Haraldsdatter Brennemoen, f. ca. 1687. Har også hennes forfedre i 2 generasjoner hvis du mangler det.

 

 

 

Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg visste ikke at Anna Syversdatter var fra Holcherud og ble døpt 30/3-1718 og heller ikke navnene på hennes foreldre Syver Amundsen og Anne Andersdatter. Mange takk!

 

Min kilde Helge Frøyset visste heller ikke hvor Giertrud Nielsdatter kom fra.

 

Interresant å få vite litt mer om forfedrene til Aslou Haraldsdatter Brennemoen. Spesielt fordi min kilde har notert at hennes farfar Jakob Haraldsen kom fra Mellom-Torper, og denne gården er jo den plassen vår familie betrakter som vår slektsgård på farsiden i Østfold.

 

Mellom-Torper er jo også interessant fordi vår felles Jens Johannessen Bredahl - tidligere sersjant og nå corporal ved oberst Helms regiment - bygslet hele gården i 1747.Som tidligere nevnt er jeg selvsagt fortsatt meget interessert i å vite hvor Jens Johannessen Bredhl kom fra. Nå vet vi jo at kona hans Anne Sivertsdatter kom fra Holcherud.

mvh Jan .

 

Hei Jan,

 

Det var hyggelig å høre. Da er vi i slekt.

 

Jeg har det samme som deg med unntagelse av begr.dagen til Gunhild Jørgensdatter som jeg ikke hadde.

 

Du har kanskje Syver Jensen Mellom-Torpers mor Anna Syversdatter Holcherud, døpt 30/3-1718.

 

Hennes foreldre: Syver Amundsen og Anne Andersdatter som jeg bare har navnene på.

 

Videre Gunhild Jørgensdatters foreldre: Jørgen Larsen Folchenborg, døpt 8/10-1719, død mars 1801 og Giertrud Nielsdatter, f. ca. 1726, d. mars 1762 Folchenborg. Finner ikke henne i kirkeboka.

 

Jørgen Larsen foreldre: Lars Helgesson, f.ca. 1672 Rokke, d. ca. 1741 og Aaslou Haraldsdatter Brennemoen, f. ca. 1687. Har også hennes forfedre i 2 generasjoner hvis du mangler det.

 

 

 

Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Takk for dine kommentarer Jan.

 

Når det gjelder Bredahl finner jeg dette navnet i Danmark, samt i Trondheim (Eric Andersen Bredal som var biskop i Nidaros på 1600-tallet. Han var født i Danmark).

 

Lars Helgesson var gift 1. gang med Jøran Halvorsdatter, f. ca. 1672, d. 1718 Folchenborg.

 

Aslau Haraldsdatter foreldre: Harald Jacobsen Torper, f. ca. 1661, d. mars 1711 Brennemoen

og Johanne Knudsdatter, f. ca. 1665, d. 1709. Hennes foreldre har jeg ikke.

 

Harald Jacobsens foreldre: Jacob Haraldsen Torper, f. ca. 1635, d. 1676 Torper og

Hellie Olsdatter, f. ca. 1639.

 

Opplysningene er fra Eidsberg bygdebok /Mysen.

 

 

 

 

Mvh

Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for interessante svar. Fint at du har bygdebøkene. Lurer på om det er kommet ut en bygdebok fra Herland anneks i Eidsberg. Det er jo på gåredene der - bl.a Kjeserud østre og Torper - jeg har hovedinteressen.

 

Både faren og farfaren til din Larine (Syver Jensen og Jens Johansen Bredhl) er jo også sentrale i min slekt.

Spesielt Jens Johansen Bredahl påkaller min interesse. Jeg vet ikke hvor han kom fra da han som sersjant i 1741 trolovet seg med Anne Sivertsdatter. Han måtte vel ha vært soldat et sted før han ble sersjant ? Kunne dette også ha vært i oberst Helms regiment der han i 1747 som corporal forpaktet Mellom-Torper?

 

Anne og Jens får sin yngste sønn Søren i 1756 og Anne gifter seg som enke for 2. gang våren 1758.Vår Jens Johansen Bredahl må vel da ha dødd i tidsrommet sommeren 1755 til vinteren 1757/58. Men hvor og hvordan skulle jeg gjerne likt å ha visst.

 

Det finnes en Anders Bredahl fra Torper som er begravet 11.9.1757. Dette passer jo godt med forannevnte tidsrom, men fornavnet passer jo ikke. Dessuten dør denne Anders 60 år gammel og det synes jeg er vel mye for vår Jens som jo ble et år tidligere.

 

Kan vi komme noe videre med denne Jens Johansen Bredahl?

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.