Gå til innhold
Arkivverket

Rummelhoff - Eldre kilder og slutninger


Morten Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Jeg håper å få litt hjelp til å forstå kildegrunnlaget som er benyttet for blant annet ingressen i denne artikkelen, så vel som flere slektshistoriske verk: http://www.genealogi...melhoff_(slekt)

 

Det er vel lite tvil om at mannen som ofte omtales som Heinrich Johan von Rummelhoff er slektens stamfar i Norge, og åpenbart er å finne i blant annet militærdokumentasjon – en antagelse basert på hans profil i Ovenstad.

 

Det jeg sliter med å forstå er hvor man har fått slutningen at denne slekten nedstammer i fra dem som bærer navnet Rummel i de baltiske land, og også lenger tilbake i Tyskland?

 

Da jeg for en tid tilbake kontaktet http://www.baltische...terschaften.de/, og fikk genealogen ansvarlig for von Rummel linjen i tale, hadde de ingen informasjon som var sammenfallende med slektslinjen som er publisert i blant annet Rummelhoff-bøkene. Jeg kan heller ikke finne deres våpen nevnt i noen av de baltiske våpenbøkene jeg har skummet igjennom.

 

Dog finner jeg Rummelshof og Rumbla nevnt i gamle baltiske eiendomsregistre, så det er jo noe informasjon der ute. Det virker som om mye av den publiserte linjen er hentet i dagbøker eller brev i selve Rummelhoff familien – noe jeg dessverre ikke kan finne publisert i original form noe sted.

 

Er det noen som har noen informasjon om kilder eller tips som kan forklare grunnlaget for denne koblingen til von Rummel, eller noen kilder som nevner farslinjen fra Heinrich Johan von Rummelhoff og bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen informasjon om kilder eller tips som kan forklare grunnlaget for denne koblingen til von Rummel, eller noen kilder som nevner farslinjen fra Heinrich Johan von Rummelhoff og bakover?

 

Du bør antakelig starte med å lese denne tråden i DIS-forumet. Avdøde Tore H. Vigerust var tydelig på at koblingen er et falsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian,

 

Takk for tipset, men jeg er redd dette er en diskusjon som i hovedsak handler om ett av hans barn. Dette er vel senere blitt en bekreftet link, men det er altså utenfor hva jeg er opptatt av her.

 

Jeg kan alltids prøve meg på DIS, men det virket litt stille på slektsmappen så jeg ville prøve her først :)

 

Det er dog godt du minner meg på dette - da dette frisker opp en link jeg en gang hadde.

 

http://www.vigerust....en_valdres.html

 

Her ser vi, om jeg tolker dette riktig, en referanse til noe invandringsdokumentasjon som da omtaler Heinrich Johan von Rummelhoff. Vet noen om dette "innvandrerarkivet" er å finne på digitalarkivet?

 

(jeg ser forøvrig at det er referanse til et NST skriv fra 1930, men dette er en referanse til en dagbok som visstnok fulgte slekten nedover. Jeg vet ikke om det finnes noe informasjon rundt "autentiseringen" av denne noe sted i NSTs arkiver. Jeg vette dette skrivet nevner hans antatte far Bartholomæus von Rummelhoff og kone Margaretha Elisabeth von Restorff.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samtidskilde for Heinrich Johan selv er å finne i fogderegnskapene for 1694 og 1695, eksempelvis:

 

 

Oppland fylke, Hadeland, Toten og Valdres fogderi, Fogderegnskap RA/EA-4092/R18/L1293 (RA/EA-4092/R18/L1293), 1695-1695, oppb: Riksarkivet.

http://arkivverket.n...d/db/45417/157/

 

Oppland fylke, Hadeland, Toten og Valdres fogderi, Fogderegnskap RA/EA-4092/R18/L1292 (RA/EA-4092/R18/L1292), 1693-1694, oppb: Riksarkivet.

http://arkivverket.n...d/db/45416/421/

 

Vet noen hva jeg kan tolke ut av dette?

Jeg ser Captain Hendrick von Rummelhoff - er dette hans kaptein gård eller er dette noe han eier selv, og kan jeg anta at han var bosatt her i disse årene?

 

Er ikke videre kjent med denne kilden, så all assitanse tas i mot med takk!

 

Rummelhoff boken forteller om at flere av hans barn er født på Bolken gård i Jevnaker i fra 1694-170x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En liten tilleggsopplysning for å koble Joachim Fredrik von Rummelhoff til sine foreldre Heinrich Johann von Rummelhoff og Anne Cathrine Wind.

 

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 1, Sted: Follo sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-274

 

Her er Anne Cathrine Wind tydelig nevnt som hans moder.

 

Her finner man også noen ytterligere og ikke minst spennende biter informasjon:

 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21412&uid=ny&idx_side=-340

 

Signaturrekken mot slutten på side 2:

 

1. HC Hirsch

2. JF Rummelhoff

3. JC Rummelhoff

4. HC Rummelhoff

5. E v Rummelhoff

6. B v Rummelhoff

7. Chr Behrmann

 

Jeg tenker da umiddelbart:

1: Hans Christoff von Hirsch, gift med Margrethe Elisabeth von Rummelhoff

2. Joachim Frederik von Rummelhoff

3. Johan Christen von Rummelhoff

4. Holger Christopher von Rummelhoff

5. Else Wind von Rummelhoff

6. Bartholomeus von Rummelhoff

7.

 

Dette stemmer relativt bra med den antatte listen over barn, med unntak av Ove Restorff von Rummelhoff.

 

Jeg kan da bare anta at JC Rummelhoff er ment å være Henrik Johan Christen von Rummelhoff, men om det så stemmer så kan vel dette i alle fall slå den tidligere debatten om hans "forfalskning" død. Men det kan selvfølgelig også være en annen Rummelhoff.

 

Videre kan en lure på om rekkefølgen er tilfeldig, eller om det er ment å sammenfalle med fødselsdatoer. Det stemmer således ganske bra på antatte datoer, men ikke helt. JC v Rummelhoff skulle være født etter B v Rummelhoff, men samtidig har hans unge alder vært oppe til debatt som følge av hans progresjon i militæret.

 

Uansett, nok antagelser for i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på dette nivået burde jeg kanskje ikke våge å legge inn dette - men

"min" Bartholomeus har tydelig vis i sin tid hatt ansvar for veien Brevik - Arendal.

Hans sønner Jacob og Ivar Anton har stor etterslekt i Åmli.

***

liten snutt av min fil.

Etterkommere etter Bartholomæus Von Rummelhoff

 

 

1 Bartholomæus Von Rummelhoff f: 27 aug 1758 i Kragerud Odalen -general veimester d: 12 jan 1839 i Tvede i Østre Moland ** anla sørl. vegen Brevik-Arendal

.. +Marghrethe Sophie Catharine Hount f: omk. 1764 i ** ft1801 på Tvede A Moland

2 Holger Bartholomæusson Von Rummelhoff f: 1791

2 Jacob Bartholomæusson Von Rummelhoff f: omk. 1793 i ** ft1801 på Tvede A Moland

+ nn

2 Hendrich Bartholomeusson Von Rummelhoff f: omk. 1794 i ** ft1801 på Tvede A Moland

2 Christoffer Bartholomeusson Von Rummelhoff f: omk. 1796 i ** ft1801 på Tvede A Moland

2 Christiane Elisabeth Von Rummelhoff f: omk. 1799 i ** ft1801 på Tvede A Moland

2 Ivar Anton Bartholomeusson Rummelhoff f: 01 nov 1805 i Tvede Ø Moland *Prest I Åmli Fra1842-Stortingsmann 1853 d: 20 aug 1854 i Stortinget Oslo

... +Susanne Elisabeth Johnsdtr Lund f: omk. 1811 i *ft1865 på Langsæ Tromøya g: 06 aug 1841 i Åmli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei dere - beklager litt sent svar.

 

Informasjon dere skriver ned stemmer, og er godt dokumentert både i kirkebøker og Rummelhoff bøkene. Dog er de litt utenfor mitt fokus på eldre kilder.

 

Jeg er i hovedsak opptatt av kildeinformasjon koblet til stamfaren i Norge og hans familie. De fleste av hans barn er godt dokumentert i kildene, med unntak av fødsler.

Utover dette er jeg opptatt av Rummelhoff slekten før den kom til Norge, og hvor man har hentet informasjon som blant annet er grunnlaget for det som er gjengitt i Rummelhoff bøkene.

 

Informasjon om hva disse kapteingårdene egentlig var er jo også av interesse, og ikke minst hvor kan jeg finne noen skifter etter stamfaren. Det er jo gjengitt at konen satt i uskiftet bo, men det skal jo foreligge noe ved hennes død om ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.