Gå til innhold
Arkivverket

Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Har flyttet over dette tema fra Slekten BRUUN- da dette er en annen slekt.

 

Har selv holdt på med Militærslekten Brun en stund, men har et stykke igjen til mål. Når man begynner med den slekten så skal man ha en stor porsjon tålmodighet. Har samlet masse navn på barn av disse personene men har problem med å sette de på rett person, da flere het det samme.

De var Capteiner og serganter og oberster og generalmajorer

 

Har flere spørsmål angående den familien.?

1. Hvem var Brigadesjef av Brun da en Brigaderinne Brun var fadder til Anders Olsen Stub og Kaptein Motzfeldt i Verdal i 1731 og 1732.

2. Maren Sophia Christiansdatter Brun gift med Jacob Ludvig Cluver -var hun datter i 1 ekteskap til Christian Brun og Ellen Rasbech?

3. Christian Brun var han sønn av Jens Pedersen Brun eller faren Peter Brun- ? Dette er den Christian som bodde i Verdal. Eller hadde de begge en sønn som het Christian.

4. Denne Jacobus Brun som dør 16 juni 1741 i Verdal- var han sønn til Jens Pedersen Brun - eller Andreas Brun.

 

Dette er bare en brøkdel av puslespillet som jeg har å nøste opp.

 

Noen som vet noe om dette.

Veldig takknemlig for hjelp her.

 

Ellers har jeg en hel del om den slekten, men må klare å sette de riktig sammen.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvem var Brigadesjef av Brun da en Brigaderinne Brun var fadder til Anders Olsen Stub og Kaptein Motzfeldt i Verdal i 1731 og 1732.

 

Brigadesjefen kan ifølge Ovenstads militærbiografier være Hans Jacob Brun, døpt 21. juni 1661 på Akershus. Ble brigader i 1731, generalmajor 1733, avskjed 1736. Døde 1739 på Bjertnes i Verdal. Han var sønn av kommandant i Kristiansand, Peder Brun og Lisbeth Nicolaisdatter Worm.

 

Hans Jacob Brun ble gift 1714 med Mette Sophia Pultz, f. 22. juli 1697. Hun var datter av oberstløytant Henrich Christopher Pultz og Bolette Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Grethe. Da er en av de mange gåtene løst.

 

Da var det hvertfall 3 stk av Brunfamilien som holdt til i Verdal. Har saumfart Verdal kirkebok. Da går navnene Christian-Jacobus- og noen

som det står kun Oberst eller Major foran og så Hans Jacob. Regner med at det er noen av de 3 som avanserer etterhvert.

 

Når Maren Sophia Christiansdatter Brun gifter seg i Verdal med Cluver så er bl.a Captein Brun vitne. (Regner med at det er faren Christian)

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-71

 

Se venstre side 1 kolonne nr. 4 ovenfra.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 Det må være denne (fra Ovenstad):

 

Christian Brun, f. ca 1661-68 i Skien, kom «nordenfjelds» 1693, var da kornett. Fenrik 1701, Premierløytnant 1707, kapteinløytnant (Værdalske livkompani) 1719, avskjed 1727.

 

I 1727 hadde han i tre år vært forlovet med Margrete Hagen og ville gifte seg med henne, men hennes slekt motsatte seg partiet.

 

Ovenstads militærbiografier finner du på siden til Norsk Slektshistorisk Forening. Der står det mye om Brun-slekten.

 

 

 

Se også Nermo.org om Christian Brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hans Jacob Peters. Brun var brigader osv. som Grete skriver. Men, jeg har ikke funnet han død i Verdal. Hans Jacob kjøpte Bjartnes gård i Verdal i 1727 og solgte den igjen i 1737. Skjøtet ble undertegnet 18/12 1737 i Odense, DK. Så jeg tror derfor heller på at han døde i Danmark.

 

Hans Jacob B. og Mette Sophie døpte 4/7 1730 i Verdal sønnen Peter Henrich. Peter H. ble gravlagt 14/2 1731 i Verdal.

 

Faren til Mette Sophie von Pultz, obl. Henrich Christopher von Pultz, druknet 27/9 1697. Han og kona Bolette bodde på Elingråd, Onsøy, ØS.

 

2. Maren Sophia var datter av Christian Brun (fca.1688-1/9 1738 Ekle i Verdal, skifte 9/9 1738) og Elen Seiersdt. Rasbeck (fca.1665-før 1729, og dt. av major Zeier Christensen Rasbeck(ca.1626-1703 Gravrok, Melhus) og Karen Pedersdt. Hjort (fca.1635-?).

 

3. Christian Brun har jeg ført opp som sønn av Jens Peters. Brun. Jeg tror ikke Peter Brun hadde en sønn som het Christian.

Men det er fremdeles usikkert om han er sønn av Peter Brun eller er hans sønnesønn.

 

4. Jacobus Brun er ikke så enkel. Jacobus Jens. B ble født 1674, og ville vært ca. en 67 år gammel sersjant da han døde. Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er.

Jacobus Andreas. B. ble født ca. 1692, og ville ha vært ca. 49 år gammel sersjant da han døde.

Finner ikke skifte i Verdal.

 

Så gamle opplysninger og årstall/datoer er usikre. Jeg har ikke fått gått gjennom alle evt. skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvem var Brigadesjef av Brun da en Brigaderinne Brun var fadder til Anders Olsen Stub og Kaptein Motzfeldt i Verdal i 1731 og 1732.

 

Den 'Kaptein Motzfeldt' som fikk sitt barn døpt i Verdal i 1732 med 'Brigaderinne Brun' som fadder

var kanskje (senere generalmajor) Peter Jacob Motzfeldt (1699-1791) fra Danmark, som ble

gift i Verdal i 1731 med Thale Marie Axelsdatter Arenfeldt (1699-1742) (link til 10 av deres 12 barn).

 

Hvilke barn av Anders Olsen Stub og Kaptein Motzfeldt var det som ble døpt i Verdal i 1731 og 1732 ?

 

'Brigaderinnens' mann var forøvrig neppe Brigadesjef men Brigadér (se Wikipedia).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Maren Sophia Christiansdatter Brun gifter seg i Verdal med Cluver så er bl.a Captein Brun vitne. (Regner med at det er faren Christian)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-71

Se venstre side 1 kolonne nr. 4 ovenfra.

 

Jeg få ikke lenken til å fungere.

 

Når giftet Maren Sophia Christiansdatter Brun seg i Verdal med kaptein Jacob Ludvig von Klüver (1694-1749) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grethe og Berit

 

For alt materiale. Jeg tror heller ikke noe spesielt på at Jacobus er sønn av Peter Brun.

Denne Jacobus skal ha blitt far i 1733 i Verdal. Hvis han er sønn av Jens Petersen Brun ville han vært 59 år. (Gammel men ikke umulig)

Jacobus Andreasen Brun ville ha vært 41 år. Denne Jacobus dør 1741 -står ikke alder-men regner det som sikkert at det er han som får Jens.

 

Jeg trodde at han kanskje ville vært sønn av Jens-da han kaller sin sønn for Jens-men det behøver ikke bety noe som helst egentlig.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-115

Se fødsel til Jens på midtkolonnen

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-136

Jacobus død- Se siste kolonne den 5 nedenfra.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg få ikke lenken til å fungere.

 

Når giftet Maren Sophia Christiansdatter Brun seg i Verdal med kaptein Jacob Ludvig von Klüver (1694-1749) ?

.

 

Jeg prøvde lenken-den fungerte for meg. Hun giftet seg 8 juli 1722 i Verdal se side 70 i Verdal 1705-1747.

Forlovere var Captain Brun og Joh.Wilm.Cluver.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-111

Lenken til Fadder til Martha Maria datter til Anders Olsen Stub.

Se midtkolonnen

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-112

Lenken til fadder til Axel Motzfeldt.

Se venstre side 1 kolonne.

 

Hun var vist fadder begge gangene i 1731-skrev 1731 og 1733 -husket feil.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter kapteinløytnant Christian Brun 1738 i Verdal:

http://arkivverket.n...read/24752/171/

Det ser ut som Maren Sophia Christiansdatter Brun var fra hans 1. ekteskap med Ellen Rasbech. Hun er oppført som det 7. av 9 barn - alle "han første frue avlede børn".

 

Grete, kan du liste navnene på de 9 barna (jeg klarer ikke lese dette !) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Maren Sophia var datter av Christian Brun (fca.1688-1/9 1738 Ekle i Verdal, skifte 9/9 1738) og Elen Seiersdt. Rasbeck (fca.1665-før 1729, og dt. av major Zeier Christensen Rasbeck (ca.1626-1703 Gravrok, Melhus) og Karen Pedersdt. Hjort (fca.1635-?).

 

Kapt.ltn. Christian Brun var f. 1668, ikke 1688.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Christian Brun har jeg ført opp som sønn av Jens Peters. Brun. Jeg tror ikke Peter Brun hadde en sønn som het Christian.

Men det er fremdeles usikkert om han er sønn av Peter Brun eller er hans sønnesønn.

 

En Christian (Petersen ?) Brun skal ha vært oberstløytnant og kommandant i Kristiansund.

Han kunne rent kronologisk kanskje ha passet som (yngste ?) sønn i Ob.ltn. Peder Brun (c1605-1679) sitt 2. ekteskap m. (E)lis(a)beth Nicolausdatter Worm.

.

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Jacobus Brun er ikke så enkel. Jacobus Jens. B ble født 1674, og ville vært ca. en 67 år gammel sersjant da han døde. Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er.

Jacobus Andreas. B. ble født ca. 1692, og ville ha vært ca. 49 år gammel sersjant da han døde.

 

Hvem er foreldre til Jacobus Andreassøn Brun, født ca. 1692 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Militairslægten BRUN. En stamtavle" av Lars Brun har jeg skannet, og den ligger tilgjengelig på NSFs medlemssider.

 

Der ligger også: Peter MUNTHE BRUNs og Ane MUNCHs slægt (ANGELL, BRUN, DASS, de FINE, KASBØLL, LETH af Vosborg, LINDE, MUNTHE, MULLER, OBELITZ m. fl.) av Eiler Nystrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Lars

 

For de som er medlemmer i NSF, bor i utlandet selv - må jeg melde meg inn for å få tilgang?

Kan jeg neste gang jeg er i Norge få lånt slik materiale på biblioteket.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Lars

 

For de som er medlemmer i NSF, bor i utlandet selv - må jeg melde meg inn for å få tilgang?

Kan jeg neste gang jeg er i Norge få lånt slik materiale på biblioteket.

 

mvh

Wenche

 

 

Send meg en epost (low1954@gmail.com) så skal jeg se hva jeg får gjort

 

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 5 Christian Brun BLE gift med Marg. Rasmusdt. Hagen 22/9 1729 i Verdal http://www.arkivverk...y&idx_side=-102

 

#14 Det er fort gjort å skrive feil i årstall. Det skal vel stå at han døde i 1679.

 

# 15 Jacobus fca. 1692 var sønn av Andreas/Anders (Peters.?) Brun http://digitalarkive...&merk=8347#ovre

Men så har det nå dukket opp en Anders Brun i Hole, BU. Og da er jeg usikker her for jeg har ikke fått sjekket den siste nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, kan du liste navnene på de 9 barna (jeg klarer ikke lese dette !) ?

.

 

Om dette er i riktig rekkefølge kan jeg ikke svare for men barna er:

 

1.Johan Seier Brun 2. Vincent Brun. 3. Karen Brun. 4. Ulricha Christina Brun. 5. Maren Sophia Brun.

6. Christina Elisabeth Brun. 7. Ellen Christence Brun. 8. Peter Fredrik Brun. 9. Anna Barbara Brun.

 

Hvis noen har barna i riktig rekkefølge er det kjekt hvis noen kan korrigere dette med årstall bak.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Send meg en epost (low1954@gmail.com) så skal jeg se hva jeg får gjort

 

Mvh

Lars Ove

 

 

Takk Lars, det skal jeg gjøre. Kjempeflott at du hjelper meg.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Brun:

1.GIFT. ca. 1697 Melhus? Elen Seiersdt. Rasbeck. 9 barn.

-----

Rekkefølgen på barna er vel eg. ukjent.

 

1) Karen g. før 1729 Erich Erichsen Blix. (1 barn)

2) Johan Seier (ca.1694 - 1757) 1.g. 1719 Mari/Maren Jacobsd. Syrist (6 barn)

2.g. 1729 Martha Poulsdt. Schultz (6 barn)

3) Ulricha Christina (ca.1699-1731) g. 1728 Jens Pedersen Skramstad (2 barn)

4) Maren Sophia (ca.1700? - 1785) g.1721 Jacob Ludvig Johansen Klüver (12 barn)

5) Peter Fredrich (ca.1702 - 1768) ug. Ingeborg Andersdt. Grøstad (1 barn).

1.g. 1739 enke Maren Lorentzdt. Brun (1barn som døde)

2.g. 1743 Methe Elisabeth Staboe (0 barn)

6) Wincentz (17 ? - 1771) g. 1726 Cathrine Jacobsdt. Knutzen. (10 barn)

7) Ane Barbro (ca. 1703 - 1773) g. 1734 Theonymus Erichseb Blix (4 barn)

8) Christina Elisabeth (?) Gift til nordmøre fogderi, enke 1738.

9) Elen Christence (ca. 1690? -1784) 1.g. 1733 Arent Jacobsen Næs (6 barn)

2.g. 1745 Diderich Diderichsen Hønichen (4 barn)

-----

ENKEMANN? 1726, Birrit Larsdt. (1 barn 30/6 1726)

 

2. GIFT 1729 Margretha Rasmusdt. Hagen (1 barn som døde 5 mnd. gl.)

 

ENKEMANN 1732 Ingebor Peersdt. (1 barn 14/4 1732).

 

3. GIFT 21/12 1731 Ide Muus (0 barn)

------

 

Christian Brun fikk altså totalt 12 barn, og minst 52 barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-77

 

 

Her gifter seg sønn til Christian Brun - Vincent Brun med Cathrine Knutzen den 25 april 1726 i Verdal. Finner ikke på kalender over høytiden.

Hva trolovelsesdagen er.

 

Se 2 kolonne på venstre side.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.