Gå til innhold
Arkivverket

Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Det jeg har om Johan Seier Brun: fca. 1694 (Øya, Melhus, S-tl?), død 28/5 på Tærud, Skedsmo, grl. 13/6, kaptein.

Bodde 1721-29 på Vestad, Tjølling, Råstad i Stokke 1730-1741, og Rygge i 1750.

 

1.gift 25/9 1719 Tjølling Mari/Maren Jacobsdt. Syrist dpt. 10/10 1689 Tjø., grl. 11/9 1728 Tjø. Dt. av Jacob Torsen Syrist og Anna Jacobsdt. Drag.

 

De 3 første barna har du fått. De nest 3 er: Jacob Petter dpt. 24/1 Tjøl., grl. 22/6 1804 Oslo Hosp. menigh. Skifte 20/6 1804 Aker.

Løytnant, gift og 6 barn. --- Johan Wilhelm dpt. 30/10 1724 Tjøl. - grl. 11/7 1731 Tjøl. ---- Olle dpt. 15/12 1726 Tjøl. (?i 1750 tjente han hos major Beerfeldt ).

 

Johan Seier ble 2.gift 13/9 1729 Våler ØS med Martha Poulsdt. Schultz, fca. 1696-1700, død 7/4 1770 Tærud, grl. 19/4 Skedsmo, og skifte 7/6 1770-7/8 1774 Skedsmo. Dt. av kpt.ltn. Poul Schultz og Christine Kraft.

 

Deres 6 barn:

Christine Marie fca.1730 - død før 1770, ugift.

Isabella Margrethe 1731? , ugift i 1774.

Poul dpt. 27/8 1733 Stokke - grl. 11/12 1733 Stokke (kaltes da Johan Poul)

Poul Johan dpt. 16/12 1734 Stokke, død før 1757.

Jens Andreas dpt. 8/5 1736 Stokke, død før 1757.

Elen dpt. 2/10 1737 Stokke, levde ug. 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har om Johan Seier Brun: fca. 1694 (Øya, Melhus, S-tl?), død 28/5 på Tærud, Skedsmo, grl. 13/6, kaptein.

Bodde 1721-29 på Vestad, Tjølling, Råstad i Stokke 1730-1741, og Rygge i 1750.

 

1.gift 25/9 1719 Tjølling Mari/Maren Jacobsdt. Syrist dpt. 10/10 1689 Tjø., grl. 11/9 1728 Tjø. Dt. av Jacob Torsen Syrist og Anna Jacobsdt. Drag.

 

De 3 første barna har du fått. De nest 3 er: Jacob Petter dpt. 24/1 Tjøl., grl. 22/6 1804 Oslo Hosp. menigh. Skifte 20/6 1804 Aker.

Løytnant, gift og 6 barn. --- Johan Wilhelm dpt. 30/10 1724 Tjøl. - grl. 11/7 1731 Tjøl. ---- Olle dpt. 15/12 1726 Tjøl. (?i 1750 tjente han hos major Beerfeldt ).

 

Johan Seier ble 2.gift 13/9 1729 Våler ØS med Martha Poulsdt. Schultz, fca. 1696-1700, død 7/4 1770 Tærud, grl. 19/4 Skedsmo, og skifte 7/6 1770-7/8 1774 Skedsmo. Dt. av kpt.ltn. Poul Schultz og Christine Kraft.

 

Deres 6 barn:

Christine Marie fca.1730 - død før 1770, ugift.

Isabella Margrethe 1731? , ugift i 1774.

Poul dpt. 27/8 1733 Stokke - grl. 11/12 1733 Stokke (kaltes da Johan Poul)

Poul Johan dpt. 16/12 1734 Stokke, død før 1757.

Jens Andreas dpt. 8/5 1736 Stokke, død før 1757.

Elen dpt. 2/10 1737 Stokke, levde ug. 1774.

 

Du hadde forsåvidt ikke trengt å sende dette, jeg hadde alle barna. Jeg ser du bruker Martha Schultz- det står Birgitte ved hver fødsel.

Så jeg har kuttet ut Martha- presten på alle disse barna kan jo ikke skrive Birgitte hver gang et barn døpes

hvis hun ikke heter det.

 

mvh

Wenche

 

Selv holder jeg på nå å kartlegge en person jeg fant ved en tilfeldighet i en kirkebok.

 

En Peder Christiansen Brun gift med Christiania Dorothea Sartorius. Regner med at det er

i slekten ettersom han er en militær.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket døpte i Våler ØS 1728-og 29 uten å finne noen barn. De 2 jentene kan jo være døpt i Våler, Tjølling eller Stokke men jeg mener jeg har lett etter dem der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Michael Sartorius, Flekkefjord 1654 og før. Død 1685. Norske tollere gjennom 300 år http://www.genealogi...r-1563-1886-r-s

 

Jeg lurer på om denne Peder Christiansen Brun er i slekten Brun som giftet seg med Christiana Dorothea Sartorius

2 april 1757 (trolovet) Gift 20 januar 1758 i Garnisons Akershus Slottsmenighet.

 

Kan selvsagt tilhøre en annen familie, men jeg reagerte på navnet.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trolovelsen 2/4 1757 i Aker står det "skilder" etter navnet hans. Caut. Niels Mørch og Christen Køhle. Kan skilder bety at han var vakt på Aker festning?

 

Sjekket Garnisonen, Aker og Domkrk. 1758 og 59 uten å finne barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit

 

Jeg arkiverer disse 2 personene, mulig at man ved et senere tidspunkt kan plassere dem.

Men jeg kan ikke se hvem Christian Brun eventuellt han skulle stamme fra.

 

Mulig det er en helt annen familie.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det åpenbart snakk om to forskjellige Ole Nicolai Brun.

  1. Monsieur Ole Nicolai Brun gifter seg på Toten 3. des. 1721 med Johanne Helvig Lychting.
  2. Ole Nicolai Brun, sønn av Peder Olsen Brun, er i sitt 22. år i 1726, dvs født 1704-5.

 

Jeg er enig i at det må være snakk om mer enn én Ole (Nicolai) Brun, men av innleggene de siste par dager kan det synes

som om det likevel var den ONB som bodde på Kongsberg (død i Jylland før Apr 1759) som var g.m. Johanne Helvig Lychting,

og dette er altså ikke den samme ONB som var f. ca. 1694 og døde i Kongsvinger i 1768.

 

Det ser videre ut til at det er han som giftet seg på Toten i 1721 som i 1715 besøkte sin faster Anne Maria Brun på Toten

og som også hadde fasteren Janiche.

 

Men hvilken (av disse ?) ONB er det som figurer i odelssaken i 1726 (f. ca. 1704)

(samme mann som i 1719 hadde Jens Krabbe som formynder (g.m. Annichen Clausdatter Worm),

 

hvilken ONB bodde på Konsgberg (1725-1734),

og hvilken ONB fikk barn i 1725 (Maren) i 1746 (Throne) og 1763 (Erich Sporring) ?

 

Og hvem av disse er sønn av Peder Olsen Brun og Nelone Clausdatter Worm ?

 

Håper at det fremdeles er noen av dere kunnskapsrike deltakere i denne debatten som orker å bidra til å løse opp i denne forvirringen !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik tolker jeg dette:

 

Ole Nicolai Brun, gift 1721 på Toten med Johanne Helvig Lychting, hadde på Kongsberg svigerinnen Ellen Cathrine Christiansdatter Lychting, som det ble skiftet etter 1759. Her opplyses det at Ole Brun er død og at hans kone bor på Jylland, Danmark. Den samme opplysningen kommer fram i arveskiftet etter Ide Sophia Lychting, som det ble skiftet etter på Toten i 1763. Arveskiftet på hele 94 sider finnes på wangensteen.net. Om Ole Nicolai Brun og Johanne Helvig Christiansdatter Lychting bodde en periode på Kongsberg vites ikke.

 

I Danmark finner jeg en korporal Ole Nicolai Bruun som fikk sønnen, Petter Christian døpt 29. aug. 1734 i Sct Nicolay, Kolding, Vejle. Oppslag 130.

Korporal Ole Nicolai Bruun ble skutt 14. feb. 1740 og gravlagt 17. feb. i Vor Frelser, Horsens, Skanderborg. Oppslag 654. Hvem dette er vet jeg ikke, men det er kanskje den samme som ble gift på Toten.

 

Anne Maria Brun og Janiche Brun er ikke fastre til han som giftet seg på Toten, men til Ole Nicolai Pedersen Brun. Men de er helst i slekt med han som ble gift med Johanne Helvig Lychting, men på hvilken måte?

 

Ole Brun som døde på Kongsvinger 1768 kan være Ole Nicolai Pedersen Brun, men da er han oppgitt å være 10 år for gammel i kirkeboka. Slike feil i kilder er ikke uvanlig, så det kan godt være han, men det mangler håndfast bevis. Til nå har det bare vært antatt.

 

Det som er sikkert er at Ole Nicolai Pedersen Brun er født ca 1704-05. En del av odelssaken, som ble ført på tinget, dreier seg jo nettopp om at han ikke er myndig ennå, noe som var en forutsetning for å kunne innløse odelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett igjennom de opplysningene jeg har om han, og ser at det er en salig sammenblanding. Så jeg er også enig med deg at det må være minst 2 forskjellige.

Jeg husker også at jeg virkelig sleit med å finne ut av det, og var aldri fornøyd så jeg lot det ligge uferdig.

 

Han som da ble gift med Lychting vet jeg da ikke hvem var.

 

Han som døde i Kongsvinger 20/10 1768, selv om det står bare Ole Brun i Leiret og at han var 74 år da han døde, må være en militær Brun. http://www.arkivverk...y&idx_side=-144

Han i Kongsvinger var gift med Karen Nielsdt., men aner ikke når og hvor. De fikk Erik Sporring i 1763.

 

Det skal ha vært skifte etter han feb. 1769? Jeg har ikke funnet tilbake til det. Men jeg har notert barna,men begynner nå å tvile på dem også.

 

 

1) Trone Sophie 28 år 1769, oppholdt seg hos prost Bentzen (1717Kbhvn.-1780) på Strøm i Odalen som var gift med Margaretha Blichfeld.

(Trone S. gm. Jacob Frantzen Langeland Pramhus.?) Hun ble grl. 14/3 1781 Vinger, 35 år 5 mnd. og 5 uker gl.

1 dt. Anne Christine Jdt. Langeland(1773-1805) Gift 1793 Jonas Henrik Albrechtsen.

 

2) Peter, 21,5 år 1769 (skipstømmermann i Fredriksvern?

 

3) Marthe 17,5 år 1769.

 

4) Engelbrecht/Embret 15,5 år 1769. Trol. 3/12 1782 gift 7/3 1783 VF. Chra. med Kierstina Hansdt. 1dt. Karen Sophie Embretsdt. Brun dpt. 6/8 1784 Akersh.slottsk. Chra.

 

5) Lars 14 år 1769.

 

En av kildene var E. Lillevold: Vinger bb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Trone Sophie 28 år 1769, oppholdt seg hos prost Bentzen (1717 Kbhvn.-1780) på Strøm i Odalen som var gift med Margaretha Blichfeld.

(Trone S. gm. Jacob Frantzen Langeland Pramhus.?) Hun ble grl. 14/3 1781 Vinger, 35 år 5 mnd. og 5 uker gl.

1 dt. Anne Christine Jdt. Langeland (1773-1805), gift 1793 Jonas Henrik Albrechtsen.

 

Jonas Henrik Albrechtson (1755-1843) fra Skänninge i Sverige (kremmer i Leiren på Kongsvinger)

solgte den 20 Des 1804 Nordre og Mellom Pramhus i Eidskog for 7715 rdlr. til min tipptippoldefar,

den svenske rittmester Fredrik Alexander Bratt (1768-1847)

(uten at dette vel kan sies å ha nevneverdig å gjøre med det øvrige innhold i denne debatten ....).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg leter etter forfedre til en Jan Larsen på Elgestad/Nøtterøy. Han er nok født sånn ca år 1700, men hvor han kommer fra er for meg ukjent. Han står imidlertid oppført som Jan Larssøn Bruun i enkelte dokumenter er jeg blitt fortalt. Han ble gift på Nøtterøy med Ane Sørensdatter 24.11.1729. En av deres sønner (Hans Janssøn) som slo seg ned i Melsomvik har også benyttet dette Bruun etternavnet ved enkelte anledninger. Jeg tenkte da at kanskje Jan kunne være et uekte Bruun barn av noen....f.eks Christian Bruun f. 1669/Skien. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ang. skifte etter Ole (Nicolai?) Brun som døde i Kongsvinger i 1768.

 

Har funnet skiftet etter han, og i det står det at kona het Karen Nielsdt. og at hun var mor til alle 6 barna. Dessverre så forstår jeg ikke alt som står i skiftet.

 

Siden den ene datteren het Trone Sophia vil jeg tro at han var av militærslekta. Trone Sophie er ikke et vanlig navn, og militærslekta brukte det navnet. 

 

Skiftet http://arkivverket.no/URN:sk_read/25243/466/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#117

Flott og viktig funn, Berit!

 

Ole Nicolai Brun, gift 1721 på Toten med Johanne Helvig Lychting, hadde på Kongsberg svigerinnen Ellen Cathrine Christiansdatter Lychting, som det ble skiftet etter 1759. Her opplyses det at Ole Brun er død og at hans kone bor på Jylland, Danmark. Den samme opplysningen kommer fram i arveskiftet etter Ide Sophia Lychting, som det ble skiftet etter på Toten i 1763. Arveskiftet på hele 94 sider finnes på wangensteen.net. Om Ole Nicolai Brun og Johanne Helvig Christiansdatter Lychting bodde en periode på Kongsberg vites ikke.

I Danmark finner jeg en korporal Ole Nicolai Bruun som fikk sønnen, Petter Christian døpt 29. aug. 1734 i Sct Nicolay, Kolding, Vejle. Oppslag 130.
Korporal Ole Nicolai Bruun ble skutt 14. feb. 1740 og gravlagt 17. feb. i Vor Frelser, Horsens, Skanderborg. Oppslag 654. Hvem dette er vet jeg ikke, men det er kanskje den samme som ble gift på Toten.

 

Det er svært sannsynlig at det var Johanne Helvig Lychting det ble skiftet etter i Horsens 26. aug.1767:

 

"Johanne Helvig [navn mangler] i Horsens. 26.8.1767, fol.76B.
Enke efter Korporal Brun. B: Olivia Brun 45, Leonora Dorthe Brun g.m. Hans Brandt, murermester i Hjortsvang, Marianne Brun, tåbelig, i Horsens."

 

Dermed ser det ut som vi kan fastslå at den Ole Nicolai Brun, som ble gift på Toten 1721, ble gravlagt i Horsens i 1740.

 

Edit:

Og jeg tror dette paret aldri har bodd på Kongberg, som antydet før i debatten.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Leonora Dorthe Brun g.m. Hans Brandt, murermester i Hjortsvang

 

Dette paret ble trolovet i Vor Frelser, Horsens 15. okt. 1745 (oppslag 405):

 

Hans Nielsen Brant, murmester og pige Apellone Dorothea Bruun. Hun oppholdt seg ved trolovelsen i moderens hus i Tonboegaden.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete.

 

Klarer du å lese skiftet etter Ole. Det hadde vært fint om jeg kunne sette et sammendrag av det som står der. Det som er av interesse er det som  evt. kan stå om slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#120

Har kikket på skiftet, men kan ikke finne noe som avslører Ole Bruns bakgrunn, men skiftet må finleses. Om barna står dette:

  • Peter Brun 21 ½ år gml. Skipstømmermann og bor på Fredriksvern.
  • Embret Brun 15 ½ år gml.
  • Lars Brun 14 år gml.
  • Erik Brun 5 ½ år gml.
  • Trone Sophia Brun 28 år gml. Er hos prosten Bentzen på Strøm.
  • Marthe Brun 17 ½ år gml. Er hos løytnant Hans Ingier i Ullensaker sogn.

De tre yngste sønnene bor hjemme hos moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. skifte etter Ole (Nicolai?) Brun som døde i Kongsvinger i 1768.

 

Har funnet skiftet etter han, og i det står det at kona het Karen Nielsdt. og at hun var mor til alle 6 barna. Dessverre så forstår jeg ikke alt som står i skiftet.

 

Siden den ene datteren het Trone Sophia vil jeg tro at han var av militærslekta. Trone Sophie er ikke et vanlig navn, og militærslekta brukte det navnet. 

 

Skiftet http://arkivverket.no/URN:sk_read/25243/466/

.

Dersom Karen virkelig er mor til de fem eldste barna (f. i tidsrommet 1741-1755) må det mao. være noe alvorlig feil et sted (iallefall 'hos meg'),

f.eks. med eldstemann Throne Sophie's alder (f.1734/1741/1746?) ('35 år 5 mnd. og 5 uker gl.' ved begr. i Vinger 14 Mars 1781),

eller med datoen for Ole's giftermål med Karen Nielsdatter (24 Juli 1763, Vinger).

 

For meg virker som de fem eldste barna må ha en annen mor, ev. at de er avlet før Karen og Ole omsider fikk somlet seg til alters i 1763 (presten må ha vært rimelig sur ....)

 

Throne Sophie giftet seg med Jacob Frantzen Langeland i Strøm, Sør-Odal, den 25 Juli 1769 !

 

Er det snakk om en forveksling med en annen Throne Sophie Brun ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

 

Det er svært sannsynlig at det var Johanne Helvig Lychting det ble skiftet etter i Horsens 26. aug.1767:

 

"Johanne Helvig [navn mangler] i Horsens. 26.8.1767, fol.76B.

Enke efter Korporal Brun. B: Olivia Brun 45, Leonora Dorthe Brun g.m. Hans Brandt, murermester i Hjortsvang, Marianne Brun, tåbelig, i Horsens."

 

Dermed ser det ut som vi kan fastslå at den Ole Nicolai Brun, som ble gift på Toten 1721, ble gravlagt i Horsens i 1740.

 

Og jeg tror dette paret aldri har bodd på Kongberg, som antydet før i debatten.

 

.

Demed er det vel istedet navnebroren Ole Nicolai Brun (f.1694/1704?, død på Kongsvinger i 1768) (g.m. Karen Nielsdatter) som 'blir den' som

 - var sønn av kaptein Peder Olsen Brun (død i Fåberg i 1714) og Nelone Clausdatter Worm

 - bodde (1715-1719) hos (sin faster) Anne Marie Brun på Toten

 - i 1719 hadde byfogd i Christiania, Jens Krabbe, som formynder

 - den 14 Juni 1725 ga avkall på arv i garden Fliflet i Fåberg (etter farmoren)

 - den 7 Mai 1726 førte odelssak mot sin faster om Nordhove (fullm.: Erl. Stenersen).

 

Hvilket yrke hadde denne Ole Nicolai Brun ? (Korporal eller poståpner ?)

 

Var det han som bodde på Kongsberg i tidsrommet 1725-1734 ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, hvor har du opplysningen fra at Ole N. og Karen ble gift 24/7 1763 i Sør-Odal?  De døpte sønnen Erich Sporring 24/7 1763 i Vinger.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.