Gå til innhold
Arkivverket

Født i Froen i Guldbrandsdalen (ca 1814?), konf. i Vår Frue, Tr.hjem (når?), fleip eller fakta?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

I et forhør i forbindelse med en rettssak som for hennes vedkommende gjalt heleri og endte med dom på 5 dagers vann og brød i Stavanger i 1853, oppgir omstreiferske Marthe Olsdatter Bruun (ca 1814-1866), konen til omvankende blikkenslager Bernt Andersen Vang (1806-1878) og visstnok datter til en Ole Pettersen Egevold Brun fra Stor-Finland i Sverige og Anne Kirstine Carlsdotter, svensk, muligens den samme ledsagersken som ble kalt ”By-Anne”, at hun skal være 39 år i 1853, at hun skal være født i Froen i Guldbrandsdatel/ Gudbrandsdalen og at hun skal være konfirmert i Vår Frue, Trondhjem. (Hennes siste barnefødsel jeg har funnet er sønnen Gjert Severin i 1859). Jeg har lett etter både dåp og konf. til Marthe Olsdatter Bruun, uten å kunne finne denne. Har tenkt om konf. kan bety voksendåp, men heller ikke funnet dette.

 

Hun blir gift i 02.10.1847 i Strinden/ Lade,​ Sor Trondelag, så hun er vel både døpt og konfirmert et sted?

 

se ekt. no. 25

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-122

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70919610231.jpg

 

Klarer man å knekke denne nøtten mht dåp og konf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1835 den 27de Januar holdtes i Tugthuuskirken, istedet for Confirmation, Daabsforretning, hvorved følger høieste

Resolution af 19de Decbr. 1834 døbtes det voxne Menneske

Martha Olsdatter / Efter hendes eget opgiv. 20 Aar / Efter hendes eget opg. Froens Præstegield i Aggershuus

Stift, men uden at Oplysning derfra derom har været at erholde. /

Selv har hun opgivet som fader en Ole Bruun, der skal have avlet hende udenfor Ægteskab med en

Anne Pedersdatter, men denne hendes Moder skal for flere Aar siden være død.

 

Havde taalelige Fatteevner, men kunde i det Aar hun var i Tugthuset, efter en saa aldeles forsømt opdragelse,

naturligviis ikke bibringes mere, end det allernødvendigste. Catechismus havde hun dog lært og forstod det godt,

kunde taaleligt læse, og havde ved læsning i bibelhistorien og mundtlig Fortelling fattet dens rigtigste Punkter.

Flid og opførsel ogsaa ret god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel fra rettssaken der det opplystes at hun var født i "Froen i Guldbrandsdahlen", et annet sted staves det Gudbrandsdalen. Men dette er da vel feil, og Froen i Akershus rett.

 

Årstall for ekteskap er her feil oppgitt, er vel 1847.

 

Ser også at hennes mor ved konf. av henne selv er oppgitt Anne Pedersdatter, død (lenge) før 1835.

 

Jeg har notert dette, fra ulike kilder, hvorav noe jo må være galt:

 

Far hennes var oppgitt å være Ole Pettersen Egevold Brun fra Stor-Finland i Sverige og Anne Kirstine Carlsdotter, svensk, men ved Marthes konf. 1835 kalt Anne Pedersdatter, død, muligens den samme ledsagersken som ble kalt ”By-Anne”, muligens er dette to eller tre forskjellige personer?

post-216-0-21909900-1352436198_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, Erling :)

 

Akershus stift omfattet mesteparten av det vi i dag kaller Østlandet, også Gudbrandsdalen. Det er derfor riktig når det i samtidige kilder står Froen i Gudbrandsdalen i Akershus stift.

 

I 1815 (og frem til rundt 1826) var Froen i dagens Akershus et annekssogn under Ås prestegjeld. Om det var der Marthe var født så ville hun i hvert fall frem til ca. 1826 bli oppgitt med Ås prestegjeld i Follo som fødested, og det ville vel også vært det som sto i en eventuell attest senere også vil jeg tro, uten at jeg skal være bombastisk på den påstanden.

 

Men det er altså ingenting som skurrer med opplysningen Froen i Gudbrandsdalen i Akershus stift. Jeg tror det er rett, men fødested behøver ikke være lik dåpsted - og akkurat det er kanskje et problem her når det gjelder Marthe.

 

Ellers er kirkeboka for Ås rundt 1815 lett å se igjennom om du vil sjekke der også. Dåpshandlingene ligger også inne på Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, tusen takk for den oppklaringen! Da har jeg altså gått i surr selv, og ikke de som skrev dette i 1853 :-)

 

Utfordringen i Tugthuset var vel også at man ikke fant noen dåp, og at hun derfor ble voksendøpt istedenfor konfirmasjon i 1835.

 

Det må være en grunn til at huner på tugthuset... kanskje bare den at hun ikke er konfirmert? Jeg ser at huner der ut fra en høyesterettsresolusjon. Det er visst Riksarkivet som må kontaktes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OLE PETTERSEN BRUN – «Stamfaderen, var efter Nogles Sigende af de Stor-Reisende (ægte Tatere), efter Andres en Sømand fra Finland, efter atter Andres Mening af en Kaptein-Slægt. Han vandrede ialfald om her i Landet paa Fantevis» (Eilert Sundt). En datter Marthine med Anne Pedersdatter -”By-Anne” fra Christiania. Ved datteren Martines giftermål 1847 kalles han ”Ole Bruun, underoffiser (Brækkan)”. Datteren Johanne med Kirstine. Ole Brun hadde sønnene Magnus, Petter og en til, og datteren Karen med Anne Kirstine Karlsdatter fra Sverige. «Ole Brun og hans Kvinder for længst døde». 1859 s.147 nevnes han som Ole Pettersen Egevold, og Anne Kirstine benevnes Karlsdatter. Walnum oppgir 1919 Johannes foreldre til «Ole Pettersen Egevold (Gudbrandsdalen) og hustru Anne Kirsten Karls­datter». Pass 1819: ”brune Øine og brunt Haar”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonny:

 

Jeg tolker det som om far til Marthe her kalles Unbgk. Ole Bruun, Bernt kalles ungk. og inderst, og at forloverne er underoffiser Brække og Elias Wærnæs, Hlademoen

vel denne:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=dp16601841la&gardpostnr=999&personpostnr=2996&merk=2996#ovre

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-315

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50609021115.jpg

post-216-0-31000600-1352474925_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.