Gå til innhold
Arkivverket

Seneste publikasjon som er tilgjengelig for ALLE på wangensteen.net


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg er som mange av dere nå vet i ferd med å overføre mange hundre slektsbøker og artikler til Norsk Slektshistorisk Forening.

 

Mesteparten av dette materialet blir liggende på medlemssidene til NSF, men noe blir liggende åpent både på genealogi.no og på min hjemmeside.

 

I dag har jeg publisert "Slekten BOTNER i Høland". Denne boken kom ut 1982 og er skrevet av Odd Ottesen. Vi har fått hans tillatelse til å publisere den.

 

I boken er det to bilder av de "berømte" Botnertavlene som består av 16 våpenskjold. Mange av disse er ikke identifisert, og det foregår et eget tema om dette på NSFs nye middelalder-forum http://www.genealogi....php?f=5&t=113.

 

Boken ligger åpen for alle her: http://wangensteen.net, og også her: http://old.genealogi.no/litteratur/w_nsf_botner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at de legges på NSF hvor kun betalende kan nyte de fleste bøkene du har skannet og ikke tilgjengelig for folk flest.

 

Mvh

Michael

 

Det har sine grunner Michael, og jeg kommer IKKE til å slutte med å publisere noe materiale som også blir tilgjengelig for alle. Dette blir annonsert her.

Jeg kommer til å skanne mye slektshistorisk materiale framover. Det er mye interessant som ligger og venter

 

Og det kan da vel ikke være urimelig å betale kr. 400,- i medlemsavgift når man ser hva man får igjen for pengene mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Grete :-)

 

Og nå fikk jeg i kveld tillatelse av en forfatter til å publisere en slektsbok han skrev i 1978.

Så jeg har ikke tenkt å gi meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se Lars Ove att du fortsetter med ditt gode arbeid. Og ikke minst TUSEN TAKK for all hjelp og bistand i minsøken etter Brandt og sunnhordalands ætter. Der har du Bidratt veldig med å få rettet opp ting..

 

Stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste dere at skarprettere også kunne være kirurger?

 

Johan Scharffenberg har skrevet en liten bok om dette, og den fikk jeg lyst til å dele

 

Dere finner den her http://wangensteen.net/

 

Hei Lars Ove

 

Jeg som mange andre har hatt forfedre både på 1700 og 1800 tallet som var erklært sinnsyke .

 

Jeg er på jakt etter noe " gammel " litteratur som beskriver pasient tilværelsen på asylene i Norge og hvilke behandlingsmåter som de lærde gikk etter dengang . Det jeg vet om dette er at tilværelsen til de sinnsyke pasienter på denne tid hadde det så forferdelig at det knapt går an og forestille seg dette .

 

Jeg vet at dette er langt ut på sidelinjen i forhold til slektsklitteratur , men tror du det kan finnes noe slik litteratur på SAH ?

 

med vennlig hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Bjørn

 

Det tror jeg nok. Jeg sitter et par dager i uken sammen med den gamle pensjonerte fylkeslegen på SAH og han tror jeg er rett mann å spørre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjørn (8)

Boken "Medisinens historie i Norge" av I.Reichborn Kjennerud-Fr.Grøn-I.Kobro, utgitt på Grøndahl & Søns Forlag i 1936, omhandler også sinnsykevesenets historie i Norge

mvh

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen har jeg mindre tid til publisering da jeg er i full gang med å klargjøre overføringen av en mengde nytt og gammelt materiale som skal ligge på NSFs medlemssider http://www.genealogi.no/

 

Derfor er det veldig bra at Leif Salicath igjen har skannet en ny bok som nå ligger åpent for alle. Det er Helge Alme`s bok "Lidt slegtshistorie fra Aamot" Takk til Leif!!

 

Boken finner dere selvfølgelig her: http://wangensteen.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Bjørn

 

Det tror jeg nok. Jeg sitter et par dager i uken sammen med den gamle pensjonerte fylkeslegen på SAH og han tror jeg er rett mann å spørre.

 

Takk til Ola Morken og Reidar Oddløkken ( via PM / FB ) for forslag til litteratur .

 

Lars Ove : Det hadde kanskje ikke vært så dumt å spørre den gamle pensjonerte fylkeslegen på SAH som du treffer av og til . Han kan sikkert anbefale riktig litteratur som er tilpasset riktig tidsepoke ( spes. 1800 tallet ) og det gjelder primært Dikemark og Gaustad .

 

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen har jeg mindre tid til publisering da jeg er i full gang med å klargjøre overføringen av en mengde nytt og gammelt materiale som skal ligge på NSFs medlemssider http://www.genealogi.no/

 

Derfor er det veldig bra at Leif Salicath igjen har skannet en ny bok som nå ligger åpent for alle. Det er Helge Alme`s bok "Lidt slegtshistorie fra Aamot" Takk til Leif!!

 

Boken finner dere selvfølgelig her: http://wangensteen.net/

Tusen takk både til Leif og Lars Ove for skanningen og tilretteleggingen av boken. Nå ser det ut til at lenken som var ment å gå til Helge Almes bok i stedet gikk til en skannet kopi av en nekrolog. Her er lenken til boken. Ser at min 4xtippoldefar Tollef Olsen Holset er nevnt på side 47. Tror at boken har kommet ut i nytt opplag (NSF har ett eks. på biblioteket) - eller blander jeg med noe annet? - men fint uansett at den er tilgjengelig digitalt. Skal lage lenke til den fra min anetavleside etter hvert.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif Salicath har igjen kommet med en skannet bok som han vil skal ligge åpen for alle.

 

Det er Slekten TRANE fra Viborg av Ole M. Kinnapel. Boken ble skrevet i 1978, og jeg har måttet innhente tillatelse fra forfatteren for publisering, noe som heller ikke denne gangen bød på problemer. Takk til både Leif og Ole :-)

 

I tillegg har jeg publsert 4 bøker til i dag som blir liggende på lukket område både hos meg og NSF.

Den Trondhjemske Flensburger-SCHMIDT-Families av Sigval Schmidt-Nielsen

Familjen BARTH av Mikael Sundt

Slekten RØER/RØHR av P.K. Røhr

PRYDZ 1404-1917 av Olaf Prydz

 

Jeg tror Leif vil komme med en kommentar til TRANE-boken i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de mange interessante bøker du publiserer, Lars Ove.

 

"Slekten Trane fra Viborg" inneholder svært mye om familien Thrane. Jeg skriver Thrane med overlegg fordi jeg så at "Thrane" var brukt fra tidlig på 1600-tallet i Familiebibelen til Thrane og Godtzen, men det som jeg gjerne vil kommentere er et par meget omdiskuterte opplysninger som finnes i boken som ikke bør føre til enda flere feil "kilder" om Thrane-familien.

 

Helt i starten på boken nevnes Christen Thranes 2 hustruer med farsnavn. Flere, bl.a. Randi Rostrup har forsket grundig på disse og ikke funnet noe belegg for deres navn (se debatt her på Digitalarkivet). Trolig er deres navn "konstruert" ved at en har sett på oppkalling av barna og som kan virke tilforlatelig, men noe bevis er det ikke.

 

Lenger ute står det Ingeborg Pedersdatter Trane c1602-1678. Hun (og "broren" Knut) skal ikke være nevnt i skifte sammen med sine søsken og er således beviselig ikke en Trane, ihvertfall ikke i den sammenheng hun står. Hennes etterkommere har Kinnapel fulgt til Nord-Norge, dvs. Trane-slekten i Nord-Norge via hennes datter Øllegaard som ble gift med Christen Mathissen. Dette ansees ikke å være korrekt og bør ikke spres videre.

 

Når dette er sagt, så er det mye nyttig i boken som inneholder mange kjente slekter. Boken er ikke komplett når det kommer til de senere Thranene. Der mangler mange barn og noen ektefeller. Dette gjelder sikkert også flere av de andre slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Mathiassens far er vel også ukjent, det foreligger intet bevis for at Mathias Hansen i Spjelkavik var hans far, slik det er anført i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens publisering er egentlig en test, og blir ikke publisert i dette formatet i framtiden. Det er mulig det blir PDF publisert på genealogi.no, og mer blir det uansett

 

Men jeg synes selve materialet kan være slektshistorisk interessant, og jeg reiser til Oslo i morgen for å fotografere mer motorvogn/førekort-materiale der. Det finnes også mer på SAH som jeg skal arbeide med.

 

" Motorvognregisteret 1913 - 1919 i Vest-Oppland Politimesterembedes bilavdeling A" ble så dårlig besøkt at jeg har fjernet det

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kilder man kan bruke i sin gransking.

 

I dag har jeg som et eksempel fotografert førerkortregisteret for Halden i perioden april 1913 til juni 1954. Over 6000 personer med navn, fødselsdata, fødested og bosted. Også inndratte førerkort er tatt med.

 

Jeg har også fotografert solgte biler i Christiania fra juli 1910 til juli 1912. Mange kjente personnavn og dertil mange ukjente bilmerker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra juli 1910 til juli 1912 ble det I Christiania registrert 225 kjøretøy. Kjøpere fra hele landet kom gjerne til byen for å kjøpe bil den gangen.

 

Dette har jeg lagt ut åpent for alle Motorvognregister for Christiania 1910-1912

 

Når det gjelder førerkortregisteret for Halden 1913-1954 med 7390 personopplysninger, så tror jeg nok de blir liggende på lukket område hos meg og NSF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge,

 

Jeg synes du bør utdype din siste kommentar.

 

Hvis den var ment oppriktig, så er dette hyggelig, men den mangler uansett adresse. Er det Wangensteen eller Sigdestad du henvender deg til?

 

Hvis den var ment som en spydighet, så representerer den i så fall et nytt lavmål i denne debatten. Og her er det mye rart som har latt seg formulere den siste måneden uten at folk nødvendigvis har tatt hensyn til folkeskikk og nettikette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du uttrykker deg slik, er det kanskje du som uttrykker deg spydig nå ? Dermed var jeg imidlertid mere presis enn ovenfor, da det har vært hets mot Lars Owe i den siste tiden i en annen tråd her. Are, du bør bidra til å heve nivået på debatten. Jeg tar for min del selvkritikk. Lars Owe, oppfattet du meg slik som Are ? I såfall må du unnskylde meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du uttrykker deg slik, er det kanskje du som uttrykker deg spydig nå ? Dermed var jeg imidlertid mere presis enn ovenfor, da det har vært hets mot Lars Owe i den siste tiden i en annen tråd her. Are, du bør bidra til å heve nivået på debatten. Jeg tar for min del selvkritikk. Lars Owe, oppfattet du meg slik som Are ? I såfall må du unnskylde meg.

 

 

Helge,

 

Det er mulig jeg har lest deg helt feil. Jeg har trolig oppfattet utsagnet ditt som endel av hva vi har opplevd i tilstøtende debatter. Dette beklager jeg.

 

Mitt bidrag til debattenes saklighetsnivå har stort sett vært å holde meg unna de debattene som har vært preget av en smule rabulisme og ditto mishagsytringer i stort monn.

 

Lars Ove på sin side har nok utfordret endel mennesker i både takt og tone, noe som slett ikke er helt lurt bestandig, men samtidig er det mange som setter stor på innsatsen via wangensteen.net til vårt alles felles beste. Så det er kanskje en slags balanse i alt dette. Jeg ser frem til en desember-måned som forhåpentligvis blir langt roligere en november har vært.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.