Gå til innhold
Arkivverket

Seneste publikasjon som er tilgjengelig for ALLE på wangensteen.net


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jo da Johan Marius :-)

 

Jeg vil fortsette, men jeg kommer til å legge mye av dette på lukket medlemsområdet til NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En av forumets ivrige deltagere spurte om jeg kunne publisere Lars Søreides artikkel fra 1954 : Brand-ætti i Gloppen 1400-1600

 

Jeg fikk tak i en kopi av artikkelen fra Førde Bibliotek, og her er den BRAND-ætti i Gloppen 1400-1600 av Lars Søreide søkbar E-BOK

 

 

Bare et spørsmål, stemmer dette?

 

Hvis jeg klikker på lenken kommer "Seterbruket på Hedmarken" opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da skjedde det en feil i systemet akkurat når jeg lastet opp fordi jeg mistet internett koblingen akkurat da. Skal ordne det når nettet er oppe og går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavle over legatfamilien Meyer er grundig og meget detaljert og er en kilde alle med gamle aner i Bergen kan ha stor nytte av. Dette gjelder ikke bare Meyer og Jordan, men også de mange inngiftede familier. Det er ikke til å legge skjul på at det tidligere har vært vanskelig å få plassert riktig de mange personer som har like navn og datoer i Meyer og Jordan-familiene, men her løses det meste.

 

Tusen takk, Lars Ove !

 

Tillegg 24.mars.2013.

 

Jeg observerer at det er en del småfeil særlig vedr. dåpsdatoer i boken og minner om at en alltid skal sjekke mot originalkilder som kb og skifte o.lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "Brand-ætti" har det visst vært en del uenighet om? La merket til at forfatteren her mener at "ein Bratt" var feillesing av Eric Bratt (s. 16). Noen som kan fortelle meg om det er noe konsensus på dette nå? Jeg har lest gjennom mange gamle tråder om dette tidligere, så det er bare akkurat denne tingen jeg lurer på. Slekta mi er jo omtalt i boka, så derfor.

 

Eller må jeg jo takke for at den har blitt tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ein i alle fall må vere klar over når ein les Lars Søreide si bok er at bevis-krava er låge i denne tradisjonen. Tvillaust, må vere, kan ein slutte seg til m.m.m. held ikkje heilt mål lenger. Akkurat denne feiltolkinga av ein Bratt/Erik Bratt har eg ikkje sett andre stader, men kan slett ikkje seie at det ikkje er muleg.

 

Det er uansett svært positivt at Brand-ætta no er tilgjengeleg for alle (stor takk til Lars Ove!), og det kan godt hende eg skal opprette ein eigen tråd der vi kan prøve å gå Søreide sine teoriar etter i saumane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppgave her i livet er IKKE å publisere primærkilder, men tidligere publisert materiale. Og da materiale som aldri har vært tilgjengelig på nett før. Hvor finnes denne boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du nå? At det er et hefte og ikke en bok? Det jeg henviste til står på s. 16 i heftet til Søreide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg var på RA i forrige uke og der kom jeg over noe fra 1940

 

Alle nordmenn som skulle reise ut av distriktet de bodde i måtte ha en Passerseddel. Jeg fotograferte de 56 første som ble utstedt på Glemmen lensmannskontor i løpet av to dager i juni. Jeg ser at noen fikk den for 3 måneder, mens andre fikk den for 1 eller 2 måneder, og den skulle innleveres når fristen var utløpt.

 

Rent slektshistorisk er nok ikke dette så interessant, men jeg publiserer det allikevel fordi det i høyeste grad er historie 56 utsedte Passersedler ved Glemmen lensmannskontor 27-29/6-1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at Passerseddelane er bevart.

 

Eg har kjennskap til ein person som fekk utstedt slikt i høve med flytting frå Austlandet til Vestlandet under krigen.

 

I hans høve var dei veldig nøyen på tidsaspektet, og at ein måtte levera inn seddelen til lensmannen. Lensmannen skulle då utsteda grensebuarbevis og senda passerseddelen i retur til det distriktet som hadde utstedt den. Dei verkar dog å ha dårlegare rutinar på kven som skulle ta beslag i det opphavlege grensebuarbeviset, så i høve eg kjenner hadde vedkommande resten av krigen to ulike grensebuarbevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk forspørsel om jeg kunne skanne og publisere en vanskelig tilgjengelig slektsbok, og forfatteren Ola Ljødal, en sprek 85-åring, ga meg i går tillatelse til å publisere hans maskinskrevne bok (323 sider og mange bilder) fra 1983:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I 1975 skrev Terje Gudbrandson boken "En slektskrets fra Eidsvoll Verk" Boken ble trykt opp i kun 100 eksemplarer.

 

Trond Øivindsson Lunde har i dag det eneste kjente eksemplaret av boken, og når forfatteren gir meg tillatelse til å publisere, og eieren av boken lar meg få låne den.....ja da måtte jeg bare skanne og publisere.

 

En slektskrets fra Eidsvoll Verk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

For noen dager siden kontaktet Jan M Keus meg og lurte på om jeg kunne være interessert i 3 sjeldne bøker. Jeg hentet bøkene i Oslo, og jeg har skannet og publisert alle tre

 

Bøkene "Slekten BAY i Norge" og "Amtsforvalter Frederik Christian BRAMMER og hans agnatiske efterslægt" publiserte jeg i går, men de er kun tilgjengelig for sponsorer.

 

Den tredje boken; "Slekten NISSEN fra Bov sogn" ble utgitt i 1978 av Harald Nissen og jeg måtte få hans tillatelse til å publisere den.

Mannen er født i 1932, og jeg var litt usikker på om han levde når jeg ringte. Det var hans kone som tok telefonen, og hun kunne opplyse at mannen var på sitt kontor!!! på Universitetsbiblioteket i Trondheim

Jeg fikk hans telefonnummer og det endte med at vi snakket slekt og heraldikk i over en time, og han var kjempeglad for at boken hans ble publisert

 

En hedersmann på 82 år og et levende bevis på at livet ikke "slutter" når man blir pensjonist. Han ville gjerne at flest mulig fikk tilgang på hans bok, og her er den:

 

Slekten NISSEN fra Bov sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å kunne lete fram spennende materiale via Arkivportalen, og så ha muligheten til å rekvirere og fotografere dette, synes jeg er utrolig morsomt.

Ikke alle synes det jeg finner er nyttig, men det spiller ingen rolle.

 

I dag har jeg vært på Riksarkivet og fotografert

 

Underretning om fremmede der bor i: Fredrikshald, Kragerø, Bragernes, Tønsberg, Holmestrand, Strømsø, Skien, Moss, Larvik, Fredrikstad og Christiania i 1793 (1793 var tilfeldig valgt, og det er mange andre år som også er tilgjengelige)

 

Jeg visste ikke at datidens myndigheter hadde kontroll over utlendinger som bodde i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dine siste publiseringer, Lars Ove.

 

Jeg ser for meg at oversikt oer utlendinger som kom til Norge har stor interesse for mange. Jeg har et eksempel som kanskje er relevant å diskutere, nemlig en fersk tråd her på Digitalarkivet, http://forum.arkivve...ye#entry1571088 hvor bl.a. en av Vigerust sine publiseringer om innvandrere ble nevnt http://www.vigerust....ant_sveits.html .

 

Er det slik at Vigerust må ha funnet sine opplysninger i de samme oversikter som du Lars Ove publiserte i #72 ? Finnes de for årene 1769-1814?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dine siste publiseringer, Lars Ove.

 

Jeg ser for meg at oversikt oer utlendinger som kom til Norge har stor interesse for mange. Jeg har et eksempel som kanskje er relevant å diskutere, nemlig en fersk tråd her på Digitalarkivet, http://forum.arkivve...ye#entry1571088 hvor bl.a. en av Vigerust sine publiseringer om innvandrere ble nevnt http://www.vigerust....ant_sveits.html .

 

Er det slik at Vigerust må ha funnet sine opplysninger i de samme oversikter som du Lars Ove publiserte i #72 ? Finnes de for årene 1769-1814?

 

Hei Leif

 

Jeg vet ikke hvor Tore V fant sine opplysninger, men dette jeg fant var i materiale fra Kristiania stiftamt 1666-1918 , og utlendinger i Akershus stift. Materiale dekker perioden 1710-1794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hyllemeter altså. Dette er ikke for hvem som helst, men her her det sikkert mere "gull".

 

Det er kanskje flere kilder om ankomne utlendinger, men jeg synes det er interessant å forstå / få klarhet i hva slike sammenstillinger som foran nevnte fra Tore V. har som kilde.

 

Kanskje dette fra Tore V. http://www.vigerust....3_fremmede.html er samme stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.