Gå til innhold
Arkivverket

Seneste publikasjon som er tilgjengelig for ALLE på wangensteen.net


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Mange hyllemeter altså. Dette er ikke for hvem som helst, men her her det sikkert mere "gull".

 

Det er kanskje flere kilder om ankomne utlendinger, men jeg synes det er interessant å forstå / få klarhet i hva slike sammenstillinger som foran nevnte fra Tore V. har som kilde.

 

Kanskje dette fra Tore V. http://www.vigerust....3_fremmede.html er samme stoff?

 

Hei

 

Ja dette var jamen samme materiale :-)

Hvis interessen viser seg å bli stor nok, så skal jeg fotografere andre årganger neste gang jeg skal til RA

 

Og jeg har nå også publisert

 

Præster og Kanniker i Middelalderen av O. Rygh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Rett før ferien ble jeg kontaktet av Anders Bull som spurte om det var mulig å få publisert hans bestefars bok på wangensteen.net slik at også utenlandske ip-adresser ffår tilgang på boken, noe jeg svarte ja til. Boken ligger også på NB

 

Østlandsslekten (Tønsberslekten) BULL av M. Bull søkbar E-BOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I forbindelse med at jeg re-skannet boken "Han Far" av Kjell T. Lund og statsarkivar Anders Frøholm så finnes det i denne boken en ordliste (Tyding av mindre kjende ord og uttrykk) spesielt i kirkelige handlinger jeg ikke husker om jeg har publisert før, men jeg vil tro at noen kan ha nytte av den allikevel

 

Dere kan laste ned den her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt lokalt i dag

 

1. Odelsskatt-manntallet for Hadeland, Land og Valdres 1772-1776

 

2. Lister fra sogneprestene om av- og tilgang til manntallet på Hadeland, Land og Valdres 1767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å trappe ned med skanning av slektsbøker når NB nå legger ut det meste, men når Trond Øyvindsson Lunde kom med en meget sjelden bok på lørdag, så måtte jeg bare skanne og publisere den.

 

Det er BERENTSEN - ÆTTEN. Slektshistoriske oplysninger om ættene HØYLAND, UNDHEIM og FOSSE. av Ola Aurenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om jeg kunne publisere en bok til, og det har jeg gjort. Det er "En Tysværfamilie i Stavanger" av Brynhild Ree Valle

 

Dette blir da siste slektsboken som blir publisert på wangensteen.net, som blir tilgjengelig for alle. Den 1 januar vil slektsbøkene jeg har skannet kun bli tilgjengelig for mine sponsorer og medlemmer av Norsk Slektshistorisk Forening (NSF).

 

Men jeg ligger ikke på latsiden om dagen allikevel :-)

Jeg har skannet og gjort søkbart manntallet for Bragernes, Strømsø, Tangen og Skoger for årene 1963, 1967 og 1972. I tillegg holder jeg på med å skanne Eidsvoll Bygds Historie (bygdebøkene) i 7 bind. Dette vil ikke bli publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne lete fram spennende materiale via Arkivportalen, og så ha muligheten til å rekvirere og fotografere dette, synes jeg er utrolig morsomt.

Ikke alle synes det jeg finner er nyttig, men det spiller ingen rolle.

 

I dag har jeg vært på Riksarkivet og fotografert

 

Underretning om fremmede der bor i: Fredrikshald, Kragerø, Bragernes, Tønsberg, Holmestrand, Strømsø, Skien, Moss, Larvik, Fredrikstad og Christiania i 1793 (1793 var tilfeldig valgt, og det er mange andre år som også er tilgjengelige)

 

Jeg visste ikke at datidens myndigheter hadde kontroll over utlendinger som bodde i Norge

Jeg prøver å klikke på lenken men får bare en feilmelding "Error 404 Komponenten finnes ikke". Er den ikke tilgjengelig, eller? Ellers all honnør til Wangensteen. Hilsen Berit Carlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å klikke på lenken men får bare en feilmelding "Error 404 Komponenten finnes ikke". Er den ikke tilgjengelig, eller? Ellers all honnør til Wangensteen. Hilsen Berit Carlsen

 

Det var rart, fungerer hos meg, mulig det var en midlertidig feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir da siste slektsboken som blir publisert på wangensteen.net, som blir tilgjengelig for alle. Den 1 januar vil slektsbøkene jeg har skannet kun bli tilgjengelig for mine sponsorer og medlemmer av Norsk Slektshistorisk Forening (NSF).

 

1. spørsmål :-) som eg lurer litt på.

 

Dei som har gitt deg tillatelse til å skanne og publisiere sine "bøker", er dei klar over at du etterkvart kun vil ha dette materialet på sider der "folket" må betale for å sjå dette?

 

Eg tykkjar at du på dette området med skanning av sjeldant materiale har gjort ein god jobb og håper at du har klargjort for rettightsinnhavarane at dette stoffet kun kjem ut på sider der man må betale for å få sjå på det.

 

Mvh

Ingmar Seth B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjempeviktig prinsipielt spørsmål du stiller i #90 Ingmar! Ingen tvil om at den jobben Wangensteen har gjort de siste årene med å digitalisere bøker og andre kilder har vært viktig og ingen tvil om at dette til en viss grad koster penger (da tenker jeg på driftsutgifter: nedlasting av dokumenter fra server, ikke hva det måtte koste å ha selve hobbyen).

 

Spørsmålet ditt burde vel strengt tatt vært stilt som et generelt spørsmål i en egen tråd, skal (og bør) man ta betalt for å gjøre historisk materiale tilgjengelig, særlig med tanke på at offentlige myndigheter publiserer det samme materialet gratis tilgjengelig (om ikke i samme form) for almenheten.

 

Takk uansett til Lars, fordi han åpenbart har gjort en viktig jobb for slektsgranskingsmiljøet i Norge med denne digitaliseringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

1. spørsmål :-) som eg lurer litt på.

 

Dei som har gitt deg tillatelse til å skanne og publisiere sine "bøker", er dei klar over at du etterkvart kun vil ha dette materialet på sider der "folket" må betale for å sjå dette?

 

Eg tykkjar at du på dette området med skanning av sjeldant materiale har gjort ein god jobb og håper at du har klargjort for rettightsinnhavarane at dette stoffet kun kjem ut på sider der man må betale for å få sjå på det.

 

Mvh

Ingmar Seth B)

 

Jeg har ikke noen planer når det gjelder å innhente nye tillatelser. Det har aldri vært et tema at materialet skal være gratis tilgjengelig for alle. Alle som har gitt meg tillatelse har gjort det uten noen krav. Men hvis det skulle vise seg at noen har i mot at materialet blir liggende på NSFs server, så fjerner jeg materialet fra både NSF og min server. Det jeg holder på med er ikke kommersielt, og et økonomisk tapsprosjekt. Det å fjerne materialet fra nettet er egentlig god butikk. Vi sparer penger på leie av server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Wangensteen har utgifter på hobbyen sin. Hvem har ikke det? Om det er bidrag til til å dekke utgifter, så er det like vel betaling. Betaling for sekundærkilder med feil? Det er selvfølgelig frivillig! Men jeg tror ikke sanne slektsgranskere nytter sekundærkilder. Avskrivere gjør det nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Wangensteen har utgifter på hobbyen sin. Hvem har ikke det? Om det er bidrag til til å dekke utgifter, så er det like vel betaling. Betaling for sekundærkilder med feil? Det er selvfølgelig frivillig! Men jeg tror ikke sanne slektsgranskere nytter sekundærkilder. Avskrivere gjør det nok!

 

Leser man artikler om slekter skrevet av slektsforskere, vil man i de fleste tilfeller finne referanser til sekundærkilder. Det vil være mye bortkastet tid å begynne på nytt hver gang en slektskrets skal utredes. Kanskje kan slektsforskeren komme lenger i utredningen av en slik krets ved å ta utgangspunkt i tidligere arbeider. Noe av begrunnelsen for å skrive artikler i tidsskrifter eller i det hele tatt å publisere mer eller mindre vitenskapelig arbeid, er jo nettopp for å gi andre et utgangspunkt for å komme videre.

 

Så skal selvfølgelig stoffet, enten det er primær- eller sekundærkilder leses og forstås. Sekundærkilder må alltid sjekkes nøye og det betyr som oftest å gå tilbake til primærkilde for å se om forfatter har forstått og tolket denne riktig. Primærkildene må også som oftest tolkes rett, og aller helst opp mot en primærkilde nummer 2 hvis det er mulig.

 

Den som ikke benytter sekundærkilder, vil ha et vesentlig større arbeid foran seg og det vil sjelden føre slektsforskningen framover (eller bakover) om du vil.

 

Men du har rett i at det finnes mange avskrivere der ute, som tar alt publisert sekundærmateriale for "god fisk". Det bør man definitivt ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Wangensteen har utgifter på hobbyen sin. Hvem har ikke det? Om det er bidrag til til å dekke utgifter, så er det like vel betaling. Betaling for sekundærkilder med feil? Det er selvfølgelig frivillig! Men jeg tror ikke sanne slektsgranskere nytter sekundærkilder. Avskrivere gjør det nok!

 

Du har sikkert utgifter til din hobby også Leif, men bruker du flere timer ukentlig til å dele denne hobbyen med andre slik jeg gjør?

 

Og interessant det at du mener "sanne slektsgranskere" IKKE nytter sekundærkilder. Kanskje det skulle vært et forbud mot å skrive og publisere bygdebøker og slektsbøker i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 5.5.2013 den 9.46, Lars.O.Wangensteen skrev:

I 1975 skrev Terje Gudbrandson boken "En slektskrets fra Eidsvoll Verk" Boken ble trykt opp i kun 100 eksemplarer.

 

Trond Øivindsson Lunde har i dag det eneste kjente eksemplaret av boken, og når forfatteren gir meg tillatelse til å publisere, og eieren av boken lar meg få låne den.....ja da måtte jeg bare skanne og publisere.

 

En slektskrets fra Eidsvoll Verk

 

Hei :-)

 

Oppdaget at denne boken har vært publisert på forumet. Den ligger tydeligvis ute bare en liten stund?

Hadde det vært mulig å legge den ut igjen? Jeg går ut fra at det er flere enn meg som ønsker det..

 

Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turid Fallet skrev:

 

Hei :-)

 

Oppdaget at denne boken har vært publisert på forumet. Den ligger tydeligvis ute bare en liten stund?

Hadde det vært mulig å legge den ut igjen? Jeg går ut fra at det er flere enn meg som ønsker det..

 

Hilsen Turid

Hei

 

wangensteen.net inneholder ikke mer slektsrelaterte artikler/bøker. Mye er overført NSF, men ikke den boken

Send meg din epostadresse, så skal jeg overføre boken via filemail som PDF

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove, jeg ville også sette pris på å motta en kopi, jeg har også slekt på verket.

Jeg sender deg en pm her i forumet med min epostadresse.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.