Gå til innhold
Arkivverket

Begr. 1763 klokkerenken Zvanchen von der Wide Eimhous (Emhaus, Eimhaus, Eimahuus, Einhaus, Emhausen, Emahusen), Sal: Ole Smithes - Akershus


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Begravelsen nedenfor er innført 1763 i kirkeboken for Nesodden, Akershus. Hverken den avdøde enken eller den avdøde

ektemannen finnes på Nesodden før dette. Den unge enken har trolig bare oppholdt seg midlertidig på gården Røer da

hun døde. De finnes ikke i Extraskatten 1762 eller andre kilder her, og Nesodden hadde en annen fast klokker som var

aktiv lenge før og etter dette. Spørsmålet er da om noen vet hvor klokkeren Ole Smith og Zvaneken von der Vide Eimhous

egentlig hørte hjemme?

 

[1763]

d. 4 Jan: blev Klocher-Enchen fra Røer, Madamme

Zvaneken von der Vide Eimhous, Sal: Ole Smithes

begravet, lagt i aldmindingen, hændes alder 25 Aar.

post-13-0-19667600-1352378366_thumb.jpg

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vil bare legge inn et tilfeldig funn fra Førde i Sogn & Fjordane:

 

Dåp 14. januar 1737.

Barn: Jacob von der Wide

Far: Jens Corporal

Faddere:

Judith Juliana Svane

Margrete Salome Meyer

Anna Maria Nagel

Peder Finde

Adam Rue

Ole Skomager

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 2 (1728-1748), Kronologisk liste 1737, side 71.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-71

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70227240562.jpg

 

 

Og et annet funn fra Kråkstad i Akershus:

 

Dåp 21. oktober 1738.

Barn: Franche von der Wide

Foreldre: Capit: Christian Emhaus og Frue Sidsille Knippels

Faddere:

[....] Andreas Mülhelm

Fendrick Lars Stub

Mathias Harding

Frue Margareta Catharina Sophia Stub

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 1 (1736-1785), Fødte og døpte 1738, side 5.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-7

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61026050174.jpg

 

Dette ekteparet har også disse barna til dåp i Kråkstad:

 

Cordt, 2. januar 1736, begr. 4 mnd. gml.

Karen Maria, 13. juni 1737

Hans Hendrich, 2. juni 1740

 

I tillegg ble ei Lovise Emhaus viet 17. februar 1741 i Kråkstad med Mathias Harding.

 

Ellen Dorthe Emhaus ble viet 16. februar 1767 i Eidskog, Hedmark.

 

Lieutnant Christian Eimhaus og Mads Sidsel Johanna Knippel ble viet 19. februar 1730 i Vinger, Hedmark:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 2 (1730-1751), Kronologisk liste 1730, side 2.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-3

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603160396.jpg

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ovenstads militærbiografi står det at Christian Emahus' datter Ellen Dorthea er døpt i Fet 1732. Kanskje et sted å lete etter flere dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ovenstads militærbiografi står det at Christian Emahus' datter Ellen Dorthea er døpt i Fet 1732. Kanskje et sted å lete etter flere dåp?

 

Takk Vigdis, ja jeg rakk akkurat innom Ovenstad i morges før jeg måtte avslutte for å få meg litt søvn. Det første funnet i forrige innlegg ga meg noen flere søkemuligheter og enda flere spor å følge, jeg har dermed fått ganske mye å jobbe ut i fra nå. Christian Eimhaus og Sidsel Knippel er jo sterke kandidater bl. annet p. g. a. nærheten til Kråkstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenstad, Olai: Militærbiografier: den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814:

 

Emahus (Eimhaus, Eimahuus, Einhaus, Emhausen, Emahusen), Christian. -

Kom i tjeneste ca. 1713. - Tjente først i Danmark i 2 år. - Sek.lnt. ved Akh. nasj. inf.reg.s nye reserve fra 22/1 1717. - Ved den nye hærordn. fra 15/8 1718 blev han

plassert ved 2. Akh. nasj. inf.reg.s Hølandske komp. - Prlnt. ved samme regts. Trøgstadske komp. 10/10 s. å. - Kpt.lnt. ved regt.s livkomp., Enebakske, senere

Ullensakerske, fra 18/12 1730. - Kpt. og Chef for Krogstadske komp. 9/7 1732. - Død 15/4 1745 på Haga i Krogstad. - Gift: 1> med Cecilia (Sidsel) Cathrine (Johanne)

Knippel, død 4/6 1740. 2> med Margrethe Cathrine Hirsch, f. 1720 på Wennergaard i Ås, døpt 24/2 s. å., død 5/3 1788 i Kr.ania, datter av obl. Hans Christoph von Hirsch og

Margrethe Elisabeth Rummelhoff. - En datter Ellen Dorothea Emahus, f. 1732, døpt i Fett, død 1806, begr. i Skjeberg, gift med fenr. Jens Christopher Bay. - Som enke blev

Margrethe Cathrine 15/1 1750 2. gang gift med sogneprest til Våler Hans Jacobsen Lund, som senere blev slotts- og garn.prest på Akershus og sogneprest i Aker.- Han var

født 14/2 1721 og døde 22/1 1766. -

 

Det er flere med dette slektsnavnet i Ovenstad, men denne ovenfor er den hittil mest interessante.

 

Østlid, M: Kråkstad en bygdebok:

 

Haga

Han selger 1733 gården til major Stochoff for 365 rdl. 1737 kjøpte major Stochoff også den del som hadde tilhørt Oslo hospital. 1738 kjøper svogeren kaptein Christian Eimhaus gården, g. m. Cicilie Knippel, De døde begge på Haga, hun 1740, han 1745. De var ganske rike. Ved skifte efter ham blev gården solgt ved auksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dere leter etter Franche von der Wide Eimhausen, døpt i Krogstad(Kråkstad) 21.10.1738.

 

Ja Geir, hvis det er samme person har jeg allerede funnet henne. Utgangspunktet mitt var kun den innførslen fra Nesodden i #1 hvor jeg leser navnet som Zvaneken von der Vide Eimkous. Alderen som oppgis ved begravelsen passer perfekt. Holder på å lete etter skiftet etter Christian Eimhaus, men om det i dette tilfellet ble holdt militært skifte har jeg ikke tilgang til det. Neste på lista er å finne vielsen med en klokker Ole Smith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes konfirmantlister i Kråkstad kirkebok, så kunne du få sjekket navnet også. Men det har du kanskje allerede vært innom.

 

tillegg: men når kapteinen døde i 1745, så er vel ikke barna konfirmert der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev jeg etter nr 3, men deretter ville ikke nettet....

 

 

Er det kjent mere om denne Franche?

Er pikenavnet Franche kjent? (Jeg har ikke sett det tidligere.)

Har faren et skifte? (Ovenstad: död 1745)

Jeg tror ikke at det er samme hånd som har skrevet Franches dåpsinnförsel som har skrevet mesteparten av siden.

F-en i Franche og S-en i Sidsille har begge "forstrekk" som begynner nede og går oppover til toppen av S-en. De fleste store S-ene på siden begynner uten dekorasjoner.

"Prikken" som tolkes som strekken over F-en kanskje er begynnelsen av en v.

Så: Kann Franche leses Svanche?

(S/Z)van(e/-)(ch/k)e(n/-) syns jeg er variasjoner på samme navn.

 

(Ved dödsfaldet leser jeg Eimhous - h-ene i navnet Elisabeth tre linjer under Eimhous og i Smithes er vel skrevet på samme måten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke alle innleggene, men ser at du hadde funnet henne. Ja, det er samme person.

 

Takk Geir, det var betryggende. Skiftet finner jeg ikke, har bladd manuelt fra og med 1745 til og med 1748 (Follo), regner da med det var militært skifte. Kan heller ikke finne begravelsen i 1745 og der omkring, men sett i forhold til antall begravelser i Kråkstad i 1730-årene ser det ut til å mangle en god del personer. Vil fortsette å lete etter vielsen, har til nå vært gjennom Nesodden, Kråkstad, Aker, Slotsmen., Vår Frelser, Oslo Hosp og Hobøl. Neste får bli Ås, Vestby, Enebak, Fet og Øvre og Nedre Romerike samt prøve å finne ut hvor det fantes en klokker ved navn Ole Smith.

 

Hvis det finnes konfirmantlister i Kråkstad kirkebok, så kunne du få sjekket navnet også. Men det har du kanskje allerede vært innom.

 

tillegg: men når kapteinen døde i 1745, så er vel ikke barna konfirmert der ...

 

Takk for tipset Vigdis, har sett etter og kan ikke finne henne der. Etter at begge foreldrene var døde har de nok flyttet et annet sted, det er godt mulig de fulgte med stemoren og at det kan være et spor - men de kan likeså godt havnet hos andre mennesker.

 

 

Dette skrev jeg etter nr 3, men deretter ville ikke nettet....

 

 

Er det kjent mere om denne Franche?

Er pikenavnet Franche kjent? (Jeg har ikke sett det tidligere.)

Har faren et skifte? (Ovenstad: död 1745)

Jeg tror ikke at det er samme hånd som har skrevet Franches dåpsinnförsel som har skrevet mesteparten av siden.

F-en i Franche og S-en i Sidsille har begge "forstrekk" som begynner nede og går oppover til toppen av S-en. De fleste store S-ene på siden begynner uten dekorasjoner.

"Prikken" som tolkes som strekken over F-en kanskje er begynnelsen av en v.

Så: Kann Franche leses Svanche?

(S/Z)van(e/-)(ch/k)e(n/-) syns jeg er variasjoner på samme navn.

 

(Ved dödsfaldet leser jeg Eimhous - h-ene i navnet Elisabeth tre linjer under Eimhous og i Smithes er vel skrevet på samme måten.)

 

Takk for det ressonementet, det høres gjennomtenkt, plausibelt og fornuftig ut. Franche og hennes familie er helt ny for meg da jeg ikke fant den koblingen før i natt en gang, Det jeg vet om et skifte etter Christian Eimhaus er bare det som står i Kråkstad bygdebok, at det ble holdt et skifte - se mitt svar til kmg lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev jeg etter nr 3, men deretter ville ikke nettet....

 

 

Er det kjent mere om denne Franche?

Er pikenavnet Franche kjent? (Jeg har ikke sett det tidligere.)

Har faren et skifte? (Ovenstad: död 1745)

Jeg tror ikke at det er samme hånd som har skrevet Franches dåpsinnförsel som har skrevet mesteparten av siden.

F-en i Franche og S-en i Sidsille har begge "forstrekk" som begynner nede og går oppover til toppen av S-en. De fleste store S-ene på siden begynner uten dekorasjoner.

"Prikken" som tolkes som strekken over F-en kanskje er begynnelsen av en v.

Så: Kann Franche leses Svanche?

(S/Z)van(e/-)(ch/k)e(n/-) syns jeg er variasjoner på samme navn.

 

(Ved dödsfaldet leser jeg Eimhous - h-ene i navnet Elisabeth tre linjer under Eimhous og i Smithes er vel skrevet på samme måten.)

 

Jeg kjøper ikke "S"'en din, alternativet er "T". Dette kan imidlertid best løses ved å se på originalen hvorvidt "prikken/streken" er skrevet eller støvmerke, selv var hun en biperson for mitt vedkommende så jeg brydde meg aldri om å undersøke dette nærmere.

PS. Men jeg har tatt feil før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering på letingen etter vielsen til klokkeren Ole Smith og Franche von der Wide (Zvanchen). Tidsrommet for letingen er 1756-1763, så langt har jeg brukt FS så godt jeg har kunnet og sett gjennom følgende kirkebøker:

 

Christiania: Aker, Akershus slottsmenighet, Kristiania tukthus, Oslo Hospital, Oslo Domkirke/Vår Frelsers menighet, Akerhus: Asker, Aurskog, Eidsvold, Enebakk, Fet, Gjerdrum, Høland, Kråkstad, Nannestad, Nes, Nesodden, Skedsmo, Sørum, Ullensaker, Vestby, Ås, Østfold: Aremark, Askim, Borge, Eidsberg, Fredrikstad, Hobøl, Hvaler, Idd/Enningdal, Moss, Onsøy, Rakkestad, Rygge, Rødenes, Råde, Skiptvet, Skjeberg, Spydeberg, Trøgstad, Tune, Våler, Hedmark: Strøm (Odalen), Vinger, Buskerud: Bragernes, Lier, Strømsø.

 

Letingen etter denne vielsen har hittil vært resultatløs, men dumpet bort i en dåp i Våler som jeg ble litt nyskjerrig på. Det gjelder dåpen til Hendrich Nicolay, sønn av sogneprest Hans Lund i Våler i Østfold, nest siste innførsel på h. side:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Våler, Ministerialbok nr. I 3 (1730-1770), Kronologisk liste 1759, side 240.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-243

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61025010439.jpg

 

Blant fadderne finnes oberst David von Eimhaus og Frøychen Kirstina von Eimhaus. I følge Ovenstad var obersten på dette tidspunktet sjef for et Smålensk regiment og befant seg i Danmark, videre hadde han en ugift søster Kirstine som han søkte om pensjon for i 1760 - og det er vel helst hun som er fadder her? Det første jeg tenkte var at skriverhånden har ment å skrive "Frøchen Kirstina von Eimhaus", altså frøken - men det står da vitterlig Frøychen? (trenger innspill på dette). Ser også at Frøcken dukker opp ved en trolovelse (viet) 22/12 1757 i Sokndal Rogaland mellom Besse Christophersen Smith og Jomfrue Frøcken Knudsdotter, og her ser det ut til at Frøcken er brukt som fornavn. Sogneprest Hans Jacobsen Lund i Våler var gift med Margrethe Catharina von Hirsch (se Ovenstad i #5) som tidligere hadde vært gift med Christian von Eimhaus i Kråkstad - og altså stemoren til Franche von der Wide/Zvanchen von der Wide Eimhaus. Spørsmålet jeg da må stille er om fadderen i denne dåpen kan være den jeg søker, eller om det er oberst David von Eimhaus sin søster Kirstine (som på dette tidspunktet var ca. 70 år gammel).

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering på letingen etter vielsen til klokkeren Ole Smith og Franche von der Wide (Zvanchen). Tidsrommet for letingen er 1756-1763, så langt har jeg brukt FS så godt jeg har kunnet og sett gjennom følgende kirkebøker:

 

Christiania: Aker, Akershus slottsmenighet, Kristiania tukthus, Oslo Hospital, Oslo Domkirke/Vår Frelsers menighet, Akerhus: Asker, Aurskog, Eidsvold, Enebakk, Fet, Gjerdrum, Høland, Kråkstad, Nannestad, Nes, Nesodden, Skedsmo, Sørum, Ullensaker, Vestby, Ås, Østfold: Aremark, Askim, Borge, Eidsberg, Fredrikstad, Hobøl, Hvaler, Idd/Enningdal, Moss, Onsøy, Rakkestad, Rygge, Rødenes, Råde, Skiptvet, Skjeberg, Spydeberg, Trøgstad, Tune, Våler, Hedmark: Strøm (Odalen), Vinger.

 

Letingen etter denne vielsen har hittil vært resultatløs, men dumpet bort i en dåp i Våler som jeg ble litt nyskjerrig på. Det gjelder dåpen til Hendrich Nicolay, sønn av sogneprest Hans Lund i Våler i Østfold, nest siste innførsel på h. side:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Våler, Ministerialbok nr. I 3 (1730-1770), Kronologisk liste 1759, side 240.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-243

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61025010439.jpg

 

Blant fadderne finnes oberst David von Eimhaus og Frøychen Kirstina von Eimhaus. I følge Ovenstad var obersten på dette tidspunktet sjef for et Smålensk regiment og befant seg i Danmark, videre hadde han en ugift søster Kirstine som han søkte om pensjon for i 1760 - og det er vel helst hun som er fadder her? Det første jeg tenkte var at skriverhånden har ment å skrive "Frøchen Kirstina von Eimhaus", altså frøken - men det står da vitterlig Frøychen? (trenger innspill på dette). Ser også at Frøcken dukker opp ved en trolovelse (viet) 22/12 1757 i Sokndal Rogaland mellom Besse Christophersen Smith og Jomfrue Frøcken Knudsdotter, og her ser det ut til at Frøcken er brukt som fornavn. Sogneprest Hans Jacobsen Lund i Våler var gift med Margrethe Catharina von Hirsch (se Ovenstad i #5) som tidligere hadde vært gift med Christian von Eimhaus i Kråkstad - og altså stemoren til Franche von der Wide/Zvanchen von der Wide Eimhaus. Spørsmålet jeg da må stille er om fadderen i denne dåpen kan være den jeg søker, eller om det er oberst David von Eimhaus sin søster Kirstine (som på dette tidspunktet var ca. 70 år gammel).

Det siste først, eksempelet fra Rogaland; "Jomfrue Frøcken Knudsdotter" er to ulike rangtiltaler om man skulle oppfatte dette som tiltaleformene "Jomfrue" (tilsvarende "Madam" og ofte brukt "Mamselle" i ulike skriveformer) og den fra et høyere sosialt sjikt "Frøchen" (tilsvarende "Frue" i gift form). Her må det altså være et navn.

Mht. Eimhaus'ene er det naturlig å tro at det er søskenparet, husk at en fadder ofte ikke er til stede ved dåpen på denne tiden (det er nok en utbredt misforståelse at så er tilfelle). Men du har rett i skriveformen i fadderrekken til Hendrich Nicolay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare fortelle at jeg har oppført to personer med fornavn Frøchen.

Eks: Frøchen Kielland døpt i Sokndal, Rogaland 20.sønd. e. Trin.

Kilde: Sokndal, Ministerialbok nr. A 3 (1740-1806), Fødte og døpte 1754, uten sidenr.

 

Frøchen Kielland var gift med Christian Magnus Zetlitz. Hennes foreldre var: Kjøpmann Gabriel Kirsebom Jansen Kielland og Margaretha Maria Jacobsdatter Lund.

Nevnte Gabriel Kirsebom Jansen Kielland, var sønn av: Kjøpmann i Sokndal Jan Jacobsen Kielland og Frøchen Gabrielsdatter Kirsebom.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først, eksempelet fra Rogaland; "Jomfrue Frøcken Knudsdotter" er to ulike rangtiltaler om man skulle oppfatte dette som tiltaleformene "Jomfrue" (tilsvarende "Madam" og ofte brukt "Mamselle" i ulike skriveformer) og den fra et høyere sosialt sjikt "Frøchen" (tilsvarende "Frue" i gift form). Her må det altså være et navn.

Mht. Eimhaus'ene er det naturlig å tro at det er søskenparet, husk at en fadder ofte ikke er til stede ved dåpen på denne tiden (det er nok en utbredt misforståelse at så er tilfelle). Men du har rett i skriveformen i fadderrekken til Hendrich Nicolay.

 

Geir, jeg takker for dine nyttige innspill her - det bekrefter det jeg selv trodde var riktig, og viten om at faddere ikke behøvde å være fysisk tilstede er så absolutt viktig å vite noe om når personer skal plasseres til gitt tid og sted.

 

Jeg vil bare fortelle at jeg har oppført to personer med fornavn Frøchen.

Eks: Frøchen Kielland døpt i Sokndal, Rogaland 20.sønd. e. Trin.

Kilde: Sokndal, Ministerialbok nr. A 3 (1740-1806), Fødte og døpte 1754, uten sidenr.

 

Frøchen Kielland var gift med Christian Magnus Zetlitz. Hennes foreldre var: Kjøpmann Gabriel Kirsebom Jansen Kielland og Margaretha Maria Jacobsdatter Lund.

Nevnte Gabriel Kirsebom Jansen Kielland, var sønn av: Kjøpmann i Sokndal Jan Jacobsen Kielland og Frøchen Gabrielsdatter Kirsebom.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

En god takk til deg også Rigmor, dette er rellevant og nyttig informajon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først, eksempelet fra Rogaland; "Jomfrue Frøcken Knudsdotter" er to ulike rangtiltaler om man skulle oppfatte dette som tiltaleformene "Jomfrue" (tilsvarende "Madam" og ofte brukt "Mamselle" i ulike skriveformer) og den fra et høyere sosialt sjikt "Frøchen" (tilsvarende "Frue" i gift form). Her må det altså være et navn.

Mht. Eimhaus'ene er det naturlig å tro at det er søskenparet, husk at en fadder ofte ikke er til stede ved dåpen på denne tiden (det er nok en utbredt misforståelse at så er tilfelle). Men du har rett i skriveformen i fadderrekken til Hendrich Nicolay.

 

Tillegg: jepp, etter å ha sett dåpen til Hans Lunds første datter, så ser jeg at "Frøychen" må være en tittel. I nevnte dåp nederst i 3. kolonne er innført "Frøichen" Anna Catharina von Hirsch:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Våler, Ministerialbok nr. I 3 (1730-1770), Kronologisk liste 1750, side 193.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-195

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61025010391.jpg

 

Jeg prøver nå å se om det går an å spore opp Franche/Zvanches to søsken Karen Maria og Hans Henrich, heller ikke de har jeg funnet konfirmert eller begravet i Kråkstad, men et eller annet sted må de jo befinne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering igjen. I og med at hun er nevnt som enke etter en klokker så burde både den nevnte Ole Smith og Francke/Zvancken/Svanche von der Wide være å finne i geistlige skifteprotokoller. Jeg har derfor gått igjennom de som finnes for hele Østlandet, Telemark, Agder, Rogaland og Hordaland uten å finne det jeg leter etter. Like resultatløs er letingen etter vielsen.

 

Videre tok jeg en kikk på pantebokmaterialet for Follo, der fant jeg dette dokumentet fra 1742:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 1, Sted: Follo sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Merknader: 16 blad foran og noen blad bak mangler. Oversikt over tingmøter innheftet foran.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-206

 

Her blir Christian Eimhuses barn i live nevnt, som da var:

 

sønnen Claus Johan Eimhausen

datteren Ellen Dorthea Eimhausen

datteren Anne Margaretha Eimhausen

datteren Karen Maria Eimhausen

datteren Svanche von der Vide

 

Skrivemåten av hennes navn er interessant, og trolig den som ligger nærmest det som er korrekt:

post-13-0-39966000-1367012372_thumb.jpg

 

Jeg er fortsatt like blank på hvor denne damen befant seg i tiden mellom farens død på Haug i Kråkstad i 1745, og til hun selv døde i 1763 på Røer på Nesodden. Søsknene som er listet ovenfor er vel kanskje verdt å forsøke å følge litt nærmere i sømmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønnen Claus Johan Eimhausen

datteren Ellen Dorthea Eimhausen

datteren Anne Margaretha Eimhausen

datteren Karen Maria Eimhausen

datteren Svanche von der Vide

 

Skrivemåten av hennes navn er interessant, og trolig den som ligger nærmest det som er korrekt:

post-13-0-39966000-1367012372_thumb.jpg

 

Jeg er fortsatt like blank på hvor denne damen befant seg i tiden mellom farens død på Haug i Kråkstad i 1745, og til hun selv døde i 1763 på Røer på Nesodden. Søsknene som er listet ovenfor er vel kanskje verdt å forsøke å følge litt nærmere i sømmene?

 

Her står det unektelig Svanche og jeg slutter meg til din antakelse. Såvidt jeg kan se har du ikke vielsen mellom "Anna Margrethe Eimhaus" og Hans Casper Barth i Vinger 29.06.1763. Hun er vel den "Jomfr: Emaus" som er nevnt som fadder samme sted 18.01.1761. Hans Casper Barth var født i Christiania i 1723 og døde i Tønsberg 1801. (Jeg var i sin tid bare interessert i Barth som Christiania-født, så det kan være mer å finne her)

Er dette allerede nevnt, så beklager jeg gjentakelsen.

PS. Glemte at du også finner at paret døper barn i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Ved bytingsretten i Frederikshald 27. februar 1758, (s. 56 fra midt på siden) ble det publisert noen forretninger vedrørende klokkeren til Immanuels kirke på Frederikshalds sydside, Ole Hansen Smith, som i noen år ser ut til å ha eid og bodd i en gård i Kirkegaten på sydsiden, men som nå ser ut å gjøre oppbrudd. Da har jeg kanskje funnet den personen jeg tidligere har lett etter.

 

SAO, Halden byfogd, F/Fb/L0011: Tingbok, 1756-1766, s. 55b-56a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090210320061

 

Spørsmålet blir da hvor han beveget seg videre om han gjorde det, og hvor han døde. Det ligger ikke ute noen geistlige skifteprotokoller for Nedre Borgesyssel i perioden 1758-1763, og han finnes ikke i protokollen for Øvre Borgesyssel, så om det er rette mann så tyder det kanskje på at han holdt seg i Østfold et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.