Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøte på gården Reestad i Fåberg OP 1757


Sigrun Knutrud
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med dette skjøtet fra Peder Larsen og Goro Christensdatter Reestad (Reistad) til barna? Jeg forstår bruddstykker og navnene tror jeg, men får ikke helt sammenhengen. Når broren Christen Pedersen har verge betyr vel det at han er yngre enn 25 år, som var den tids myndighetsalder?

 

høyre side nr 308:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 4, Sted: Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAH

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070119610044.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=10118&uid=ny&idx_side=-44.

 

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er noen huller og usikre klammer her, beløpene er jeg ikke sikker på, men det skal gå an å regne seg frem til riktige tall ut i fra

resten som står. Bruken av stor forbokstav i enkelte ord er jeg også usikker på. Er du heldig er det noen som kan fylle inn resten.

 

Vii eftermeldte og underbekræftende børn efter Peder Larsen og Goro Christensdatter Reestad som dend

26de Martii 1756 lod ved Rettens middel skifte sin formue for sig til børnene, kiendes og herved vitterlig giør frivillig og vel-

beraad at have solgt og overdraget samt ved dette skiøde sælger og overdrager fra os og myndlinger til ældste broderen og aasædes-

manden Lars Pedersen og hans arvinger vore arve parter udi hans allereede brugende gaard Reestad her i Faaberg Neml: ieg

Erich Svendsen Vedum for min myndling Christen Pedersen 8 skind for 157 Rdr. 13 6/7 sk. Jeg Ole Christensen Nørstelie for min Hustrue

Kari Pedersd: 4 skind for 78 Rdr. 2 ort 6 6/7 sk. Jeg Lars Høstmælingen for min myndling Beret Pedersdatter 4 skind for 78 Rdr. 2 ort 6 6/7 sk. og vii

samtlige for Anne Pedersdaatter hendes arvede 4 skind for 78 Rdr. 2 ort 6 6/7 sk. tilsammen som her sælges 1 Hud 8 skind med bøxel i gaarden

Reestad for 392 Rdr. 3 ort 10 [?]/7 sk., hvorav [sit] [fik] enhver blant os, som ovenbenævnt er, Rigtig betalt av ældste broderen Lars Pedersen

undtagen yngste Søsteren Annes lod [som] hand selv som værge indehaver og i sin [tiid] tilsvarer. Og som bemelte Lars Pedersen

desuden har indfriet de 10 skind i gaarden der i giæld paa skiftet blev udlagt for 200 Rdr. og endelig selv arvet sin broder-

lod [...] 8 skind for 1[3?]7 Rdr. 13 [./.] sk., Saa er hand ret odels og aasædesmand nu eene ejere av gaarden Reestad med

underliggende Kindshougen skyldende 3 Huder 2 skind for 750 Rdr. efter taxation paa overbemelte skifte. Thi

kiende vi os eller vore arvinger ingen vidre Lod eller Ret til eller udi gaarden Reestad at have, men at denne med

sine jorder Huser og Herligheder bør følge og tilhøre Lars Pedersen med Hustrue og arvinger til odel og Eiendom dog at for-

ældrene nyder deres Føderaad og Fremfødsel av gaarden efter skiftebrev og Contract saaleedes udstæder

vi som Hiemmelsmænd dette skiøde eegenhændig av os underskrevet og forseglet samt har formaaet de 2de mænd Christopher

Øre og Peder Ravnum til vitterlighed at bekræfte. Actum Reestad d: 14de April 1757:

L.S. L.S. L.S. L.S. L.S. L.S. L.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var strålende, Espen, med så rask tilbakemelding- tusen takk!

I Hattestadmanuskriptene skriver A. H. :

 

"Den 18 juni 1757 fikk Lars Pedersen søskenskjøte på grd. Reistad, med Tjinshaugen av skyld

 

3 huder 2 skinn for 750 rd. Samtidig ga han føderådskontrakt til forelda sine Peder Larsen og

 

Goro Kristensdtr. Den nye brukaren lånte da kjøpesummen 750 rd. av Fåberg kyrkjekasse.

 

Vidare lånte og Lars Reistad 250 rd. av bror sin korporal Kristen Pedersen mot pant i 1 huds

 

skyld i odelsgarden Reistad. Denne obl. vart ellles innfridd og avlyst 1768."

 

Her finnes nok flere papirer. Jeg er spesielt interessert i broren Christen, som her benevnes som korporal.

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.