Gå til innhold
Arkivverket

Maren Evensdatter Kjærstad, Nannestad


Mette Sommer
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne info vedr Maren Evensdatter Kjærstad. Hun giftet seg med Lars Larsen Kjærstad, født 13/2 1834, gårdbruker på Kjærstad gård. Men det er opphavet hennes jeg sliter med å finne svar på. Mor skal etter det jeg kan finne være Berte Nilsdatter, Finstadeie født i 1801. På nettet har jeg et par steder funnet at hennes far var Even Pedersen Skappel, født 30/6 1815 i Ringsaker. Berte og Even skal ha fått Maren før han giftet seg med Olava Horn, født 1824. MEN: Jeg finner ikke noe som kan bekrefte dette. Fant et tips om at det kunne finnes svar i Ministerialbok nr I 9 s 612-613, men den finner jeg ikke.....

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye! Det er en ting til vedr disse: Var Berthe og Even Skappel gift?? Finner ikke noe bevis for det heller jeg... Står noe foran navnet til Berthe ifbm fødselsmerknaden til Maren i kirkeboka, det kan synes som at det står "Gifte" der, men kan man stole på det? Vet at Berthe var gift en gang og at hun hadde en "uægte" sønn - men var Maren ægte eller uægte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "gift kone". Berthe/ Birthe Nielsd. var altså gift med en annen enn Even Skappel da Maren ble født., og Maren er født utenfor ekteskap, såkalt uækte.

Berthe/ Birthe får også en sønn Niels i 1837, hun er også da gift med en annen en barnefaren. Se side 590, nr 1183 i samme bok som Maren's dåpsinnførsel. ( anmerkning helt til høyre om leiermål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "gift kone". Berthe/ Birthe Nielsd. var altså gift med en annen enn Even Skappel da Maren ble født., og Maren er født utenfor ekteskap, såkalt uækte.

Berthe/ Birthe får også en sønn Niels i 1837, hun er også da gift med en annen en barnefaren. Se side 590, nr 1183 i samme bok som Maren's dåpsinnførsel. ( anmerkning helt til høyre om leiermål)

 

Tusen takk igjen! Jeg synes det er veldig vanskelig å lese teksten i kirkebøkene...men når jeg vet hva det står er det jo enkelt :) Birthe må ha vært litt av ei dame...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.