Gå til innhold
Arkivverket

Farfars mor, min oldemor, hvor ble hun født?


Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter her, etter mange og forgjeves søk, og lurer fremdeles på hvor hun ble døpt. Jeg vet at hun er min oldemor, min ane - men det har jo ingenting med saken å gjøre. Saken er at det er personen bak navnet jeg leter etter. Mitt slektskap til henne er uinteressant for alle hjelperne her på debattforumet. Fakta og søkbare ord/navn er viktig, interessant og inspirerende for hjelperne. Så, her er det jeg egentlig ville skrive i overskriften:

 

Andrianna Christensdatter f 26.12.1834 på (Ringstad?) Frosta. Hvor ble hun døpt?

 

Jeg har søkt i alle mulige (og umulige) kirkebøker, men jeg finner ikke dåpen hennes. Håper noen kan hjelpe meg her!

 

***'

og jeg håper noen ser hvor intetsigende overskrift jeg brukte..... :)

 

 

Takk og hilsen fra

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, her er krk.boka :-))

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Frosta, Ministerialbok nr. 713A05 (1827-1839), Fødte og døpte 1835, side 107.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...y&idx_side=-107

 

Ute på venstre sida her står det forklart kvifor det er så vanskeleg å finna, du må rett og slett "bla" deg fram til rett side :-))

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Dette var befriende. Jeg har sett siden før, men jeg har aldri lest til høyre for navnene - og aldri vært i stand til å lese at det sto Andrianna...men det leser jeg nå når jeg vet at det er det jeg skal lese. Puh! Hjertelig takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse 22/11-1818 i Åsen Christian Hansen Schielstadaunet og Berit Pedersdatter Meelhuus:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Åsen i Frosta, Ministerialbok nr. 713A04 /2 (1817-1827), Ekteviede 1819, side 444-445.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-49

 

Grete: Jeg forstår det nå slik av ditt første innlegg at det var kun var dåpen du spurte etter, resten er kjent? Personene er omtalt i bind 1 bygdebok for Åsen under Ringstadbakken, Skjelstadaunet og Melhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke enkelt å finne det som står i kirkebøker for Åsen når de er ført bak Frosta, og ikke indeksert(har blitt påpekt av flere og flere ganger til ledelsen). Ser du har bygdebøkene for Åsen, og tar derfor ikke med

noe fra disse. Jeg har jo skrevet av skiftene for Frosta og Åsen, og 10.03.1818 var det skifte etter Hans Christensen i Skjelstad(far til Christen Hansen og farfar til Adrianna). Christen Hansen var sønn i hans første

ekteskap med ukjent kone. Arvingene var barna og kona fra 2.ekteskap Marithe Pedersdatter, og fra 1. ekteskap var det:

-Christen Hansen 21 år

-Anne Hansdatter 24 år.

Fra 2.ekteskap var det

-Petter Hansen 19 år som var på arvetomten,

-Niels Hansen 16 år, som var i tjeneste i Huusbye "i sognet"

-Karen Hansdatter 13 år, som var på en plass under Reiten i Skogn

-Ragnild Hansdatter 10 år, som var på arvetomten

-Mette Hansdatter 7 år, og hjemme hos moren på arvetomten

Barnas formynder var gårdmann Svend Jensen Grinden, og enkens laugverge var Ole Estensen Huusbye

Skal se om jeg finner mer på de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne Lise! Jeg har jo sett her på forumet at du har skrevet av skifter, men har ikke tenkt at du kanskje kunne hjelpe meg, så dette var bra!, Jeg har også en murrende følelse av at jeg har noe feil i Christens foreldre/besteforeldre, så kanskje du er den rette å spørre. Jeg får se mer på dette når jeg er hjemme (er på jobb nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.