Gå til innhold
Arkivverket

Gloppen SF - Klaus Danielson og Helga Olsdtr, endå eit par på gjestevisitt ca 1740


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Det ovannemnde paret figurerer tre gonger i kyrkjebøkene for Gloppen: 1740 - sonen Daniel blir døypt. 1742 - sonen Anders blir døypt. 1745 - dottera Malene blir døypt. Alle gongene har dei adressenamnet Gimmestad, og fadrar derfrå og gardane rundt.

 

Kan det finnast fleire opplysningar om dei andre stader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på om ikke Helge Olsdtr. er en av disse to søstrene med samme navn nevt i dette skiftet på Myklebust.

 

Skifte 6. juni 1731 etter Ole Nilsen Myklebust, til enke Marte Torgeirsdatter (fra Berg), og barn Torgeir, 25 år, Ole, 19, Nils, 17, Bendik, 14, Marite, gift med Hans Hansen Dvergsdal, Kristi, 26, eldste Helge, 20, yngste Helge, 10

 

Jeg har ikke forsket noe videre på disse to jentene med samme navn, så det kan jo i utgangspunktet være hvem som helst av dem som ble gift med Claus Danielson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi gjerne en tilbakemelding her med hensyn til hva du måtte finne. Sønnen Bendik Olson er min kones slekt.Derfor har det en viss interesse dersom dette viser seg å være en av Bendiks søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg har funne paret gravlagde i Bergen:

 

3567 Claus Danielsen m 67 paa Møllenpriis under stolene bag i kirken .. 511 1773

3741 Helle Olsdatter k 74 Claus Danielsen afg.s paa Møllenpriis, under stolene bag i kirken,r Mar 29 1777

 

Ho skal etter dette vere fødd ca 1703, og måtte i så fall vere identisk med den eldste Helge Olsdtr Myklebust, som etter skiftet skal vere fødd ca 1711.

 

Sonen Ola Klausson KAN vere her - Ole Claussen m 56 ringet i kielder Okt 17 1798 DK

 

og sonen Daniel Klausson KAN vere her -

 

4864 Daniel Claussen m 52 ind i kirk. ringet Feb 11 1794 DK

 

Dottera Malene eller ei ny dotter Anne Malene er her - alder ikkje nemnt

 

36007 Anna Mallena Clausd.* k Claus Danielsen forpagters daatter paa Aarstadgaarden 508 1751 SJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Aase.

 

Da er det nok den eldste av søstrene Helge Olsdtr. som ble gift med Claus Danielsen. Men du nevner en sønn Ole Clausen. I ditt første innlegg nevner du barna Daniel, Anders og Malene. Har du funnet denne Ole døpt noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må beklage at eg har kalla sonen Anders i fyrste innlegg - det er Ola som er det rette.

 

Kor mykje veit du om dei andre syskena på Myklebust? Det hadde vore toppen om det fanst eit skifte etter ein ugift eller barnlaus som kunne gje oss eit svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg rettet opp den feilen.

 

Det er nok ikke mye jeg har å fare med her dessverre.

 

Olav Nielsson og Marite Torgeirsdtr. hadde i følge skiftet etter Olav i 1731 disse barna.

 

Marite født ca 1702

 

Kristi født ca 1705

 

Torgeir født ca 1706

 

Eldste Helge født ca 1711

 

Olav født ca 1712

 

Niels født ca 1714

 

Bendik født 1717 død 1755 gift 1744 med Maje Nielsdtr. Nedrebø her er det skifte etter Bendik 29.06.1756. De hadde 4 barn.

 

Yngste Helge født ca 1721

 

 

Ikke mye kjøtt på dette beinet, så her må det nok graves frem flere opplysninger om disse barna og deres liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det var flott.

Jeg klarer å lese det meste, men setter stor pris på om du kan gi en kortfattet oversikt over dem som er nevnt der, hvem de var gift med og evt. bosted som måtte være nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir Olsson på Hegrenes, Ola Olsson på Strand, Bendik Olsson på Myklebust, Marte Olsdtr gift med Hans Danielson Dvergsdal, Kristi, gm Torleiv Antonson Myklebust, Helga Olsdtr gift med Klaus Danielson på Årstad, og Helga Olsdtr den yngre, gift med Nils Nilsson Gjesdal.

 

Ein kan spekulere på om Hans Dvergsdal kan vere ein bror av Klaus; skal sjå litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den. Synes jeg kan lese at moren Marite Torgiersdtr er nevnt som hans arving nr.1. Men hvem er nevnt som nr.3 mellom Torgeir og Christi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.