Gå til innhold
Arkivverket

Taraldset/Torset ekteskap, Innvik, Sogn og Fjordane


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Først tok det en stund før jeg skjønte dette var den samme gården. Der var det Aaland som blei redningen igjen. Imidlertid har jeg problemer med noe han skriver i "Stryn/Innvik".

 

Jeg har et ektepar: Anders Arnesen Torset og Christi Andersdatter Valaker. Gift 30.06.1833. Begge døde på 1850 tallet. Imidlertid sier Aaland at Anders var gift med en som døde 21 år gammel i 1855 (hun må jo i såfall vært et barn da hun ble gift) og så en annen som døde 40 år gammel i 1854. Det siste stemmer for Christi.

 

Anders og Christi:

 

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-7

 

Jeg antar at enten roter Aaland, eller så er det noe jeg feiltolker fullstendig. Anders og Christi fikk en sønn i 1848, så her er det noe som ikke stemmer. Noen som har en teori?

post-1339-0-10570200-1352642111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt slå fast at Aaland rotar. To brukarar på rad er gifte med same unge kona, det kan neppe vere rett her.

 

Eller rettare: Det er ikkje Aaland sitt rot, men ein ombrekkingsfeil i trykkeriet - to linjer kjem oppatt to gonger. Anders Arneson var gift med Kristi i 1833 og ingen andre.

 

Dei har dottera Anne i 1835, Mari i 1837, Arne i 1839, Kari i 1841, Marte i 1844, og Anders i 1848.

 

Oline død som spebarn i 1846 er vel også deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke lagt merke til, fokuserte bare på en ting. Hadde jeg vært litt mer oppmerksom hadde jeg sett at dette var teknisk. Må innrømme at det største problemet mitt med disse var gardsnavnet! Da er jeg ett skritt videre i alle fall. Takk Aase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessert! Dette er slekta til en dame jeg skal være i slekt med. Pappa og denne dama er "predicted 2nd cousins" på FamilytreeDNA. Jeg er i kontakt med datteren hennes, men hun vet ingenting, de har fått overlevert slektstreet av en slektning. Foreløpig er nærmeste kontakt mellom slektene våre en "tipp grandonkel" som var vitne i et bryllup i damas slekt. Det går imidlertid rykter om en NPE i denne damas slekt, noe jeg begynner å helle mot å tro selv.

 

Hvis noen vet om noen forbindelse av folk i Ytre-Eide-slekta og disse folka så si fra! Jeg har noe slekt fra "Nordsida", vet ikke om det kan være forbindelser der?

 

*hvor mange ganger kan man skrive slekt på seks linjer?* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan no bekrefte at det er denne Anders Arneson Taraldset som er "stamfar" til damene i USA som du er i kontakt med - og at du ikkje er det minste i slekt med dei gjennom han. Eventuell slektskap må då gå gjennom kona hans.

 

Har du funne han i noka folketelling der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fant han som Taraldset i ei telling i 1895, det var da jeg visste at jeg hadde riktig mann. Som jeg skrev til deg i en mail har jeg nå kartlagt store deler av slekten. Den delen som jeg trodde kom fra Trøndelag viste seg nettopp å være derfra. Jeg trodde muligens det var en "kystforbindelse", noen av dem bodde på Hitra, men det ser ikke slik ut.

 

Det det ser mest ut som er at en dame som det gikk sterke rykter om i slekten hadde en annen far faktisk har en far fra min slekt. Om det er han jeg tror stemmer forslagene til slektskap hos FamilyfinderDNA ganske godt.

 

Denne dama er ikke innblanda i det du satte opp til meg nei. Hennes sønn kommer inn i neste generasjon borte i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.