Gå til innhold
Arkivverket

Tingbok 1735 Salten.


Magne Jensen
 Del

Recommended Posts

Kortversjon:

 

Ole Jacobsen har lånt 250 riksdaler av borger og handelsmann i Bergen, Gierdt von der Ohe, med pant i Meeværberget og gården Mevær, inkl. diverse spesifisert løsøre.

 

Tegnet under Oles navn er vel bumerket hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentet i sin helhet kommer her. Det fremgår også at Ole, "i mangel af Zignet", undertegnet med egen hånd og bumerke!

 

Jeg underskrefvne Ole Jacobsen, boende paa Meeversberget udj Saltens Fogderie i Gillischaals Fiering og Hr. Peder Bruuns Præstegield, kiendis og hermed for alle vitterligt giør, det jeg Retmæssig og retter gield skyldig er til Sr. Giert von der Ohe, borger og Handels Mand her udj Bergen den Summa 250 rdr skrifver Toe Hundrede og Fembti Rixdahler hver Rixdahler til 96 s. danske bereignt og paa det bemte. Sr. Gierdt von der Ohe for ofven skrefvne 250 Rdr. kand være og blifve forsickret og uden skade, pantsetter ieg samme hermed til et Prioriteret underpant, Et mig tilhørende Borgerleye, Meeværberget kaldet (udj Saltens Fogderie og Gildeskaals Fierding beliggende) med dessens tilhørende Huuser og Værelser, saa som jeg mig det af Sr. Peder Petterssen tilkiøbt og annammet hafver, tillige med detz Borgerlige frihed og Previlegium, sampt Gaarden Mevær med derpaa hafvende 5 Kiør, 18 store Tindfader a 1/2 pund vigtig støcket, 6 ditto Engeliske hamrede tind fader af samme vigt, 1 Dusin Engl. hamret Tind Tallerker, 6 Sølf skieer af verdj 2 rdr. Støcket, 6 stk mindre ditto, af verdj støcket 8 mark, fiire nye Cattuns Duunsenger, med 16 mark Duun udj hver Seng, fiire hollands vevs undersenger; fylt med Lunde fiær, 18 Stk. nye Liinlerretz Lagen, 4 støcker hollands vevs Pøller hver 1 1/2 al. lang, fyldt med Lunde fiær, Een Kaaber Kiedel paa 1/2 td. Stoer gandske Nye, Een ditto Kaaber Kiedel paa 7 Kander, Een stoer Jerngryde paa 1/4 tdr. stoer, 3de Smaa ditto, paa 6 Kander hver, een Nye Slagbaad paa 2 Læster med nyt Seigl og tilbehør, 2de Nye Sexrings baader med tilbehørig Seigl og Redskab, med hvad andet som mine eiendeele kand være, det Jeg nu eyer eller Eiendis Vorder, med hvad nafne det nefvnis kand af løst og fast Rørendis eller urørendis, udj hvilcket alt ofven bemelte Sr. Gierdt von der Ohe skal være prioriteret og best berettiget frembfor alle andre mine Creditorer, det være sig hvem det være maa, Indtil hand først, sin fuldkomne betalning hos mig bekommit hafver, Saa offtbemte. Sr. von der Ohe (eller hvem denne min Panteforskrifvelse med rette i hende hafver, af mig og mine arfvinger skal være skadisløs i alle optenckelige maader, til ydermeere bekræfftelse hafver Jeg denne min udgifvne Obligation og panteforskrifvelse med egen haand, underskrefvet, og mit boemercke (i mangel af Zignet) hos sat, Sampt venlig ombedet, de velfornemme Mænd, Sr. Friderich Elers og Sr. Johan Erichsen Blix dette med mig til Vitterlighed og Sandheds bekræfftelse at underskrifve og forseigle. Bergen d 27 Augustj Ao. 1731....

 

Så kommer underskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han kalte borgerleiet sitt på Mevær for "Meværsberget". Vil det si at Ole Jacobsen var borger. Av Bergen?

Og Peder Pettersen var altså tidligere eier av dette borgerleiet? (Vil det si også av gården Mevær?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt tilbake til Meværs eierhistorie.

 

Matrikkelforarbeidet av 1723 sier at eiere av det hele - 2 våg - var "Lars Andersens arvinger".

Brukere var så vidt jeg klarer å lese Anders Jacobsen, Niels Andersens enke, Niels Michelsen og Arnnt Andersen (?)

 

Innrulleringsmanntalleet i 1755 nevner brukerne

- Jacob Andersen, over 40 år, født i Gildeskål

- Ole Nilsen, 26 år, født i Gildeskål

- Lars Christensen, 24 år, født i Gildeskål

- Ole Jacobsen, over 40 år, ugift sønn Jacob Osen 31 år, begge født i Gildeskål.

 

Ekstraskatten av 1764 nevner:

Brukere av Christen Augustiniussen Horsdahls gods (det senere løpenr. 189 og 190):

- Christen Thomassen og kvinne, Lars Christensen og kvinne

 

Brukere av Hans Bruns gods (det senere løpenr. 188)

- Jacob Andersen og kvinde

 

Oppsitters gods (det senere løpenr. 191):

- eier og bruker, enkemann Ole Jacobsen.

 

 

I 1723 var altså hele gården, 2 våger, på den gamel eierslekta sine hender.

Mens i 1764 (og trolig en stund tidligere) eide den gamle slekta bare halvparten, mens 1/4 var eid av sogneprest Hans Brun og 1/4 av Ole Jacobsen.

Ett eller annet sted her må det ha skjedd et salg eller en utskifting, og den som klarer å tyde kråketær i tingboka kan kanskje finne ut av det.

 

Det ble åpnet skifte 6/2-1713 etter Lars Andersen Fleinvær. Arvinger var:

- Augustinus Larsen Horsdahl

- Stephen Larsen Fleinvær

- Susanna Larsdatter, g.m. Elias Baltzersen på Kjønnøya

- Lisbeth Larsdatter, g.m. Hans Joensen Støver i Bodø

- Bergitte Larsdatter, g.m. Jacob i Støtt

- Karen Larsdatter, g.m. Mogens Klokker i Myklebostad

 

(Ad Kjønnøya: Ved leilendingsskatten 1689 hadde Lars Andersen odel på 1/2 våg i Kjønnøya, mens i 1723 var Elias Baltzersen eier og bruker av 1/2 våg. Dette var da arv fra svigerfaren Lars Andersen)

 

Hypotese: Kan Ole Jacobsen på Mevær (f. omkring 1700, skifte 1774) være sønn av Bergitte Larsdatter og "Jacob i Støtt" ?

Nå har jeg ikke regnet på hvor mye gods som var i Lars Andersens bo, hvordan dette blir med søsterlodder og brorlodder og slikt.

Og hvordan fikk sogneprest Hans Bruun tak i en part. Var det pantegods fra en annen av arvingene?

 

mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tenkte å ta utgangspunkt i Niels Torsteinson, Fleinvær død 1610. Han eide også i Espenes (2 pd).

Han var gift med Lisbeth Andersdotter. Fra 1611 og til ca 16 17 skatter hun av eiendommene, også skipperskatt (enchen i Flenuvehr / lisbeth i Flenuvehr)

Niels og Lisbeth hadde minst en sønn Anders Nielsen.

Enken gifter seg så på nytt med Steffen Johnsen, så fra 1617 - til 1635 er han som står som eier. I en periode fra 26 er parten i Espenes

pantet bort til kremmeren Niels Erekson, Kipparberget i Bodin.

I flg Alf Kiil var Anders Nilsen skipper i Fleinvær fra 1613 til 1630.

Anders Nilsen er da far til Lars Andersen.

Klarer ikke å finne skiftet til Lars Andersen.

Det er vel slik at Lars var gift i " høy alder" med datter av Augustinus på Hustad. mest sansynlig må han ha vært gift tidligere. Han bodde på Horsdal (Horningdahl) før han kom tilbake til Fleinvær som eier en gang på 1660 tallet.

Knytter Lisbeth til et sagn om Nohr Wæhr i Fleinvær, kan komme tilbake til det.

 

Vedr Ole Jacobsen så står det som du har nevnt at han er "født her i sognet", men han kan jo selvsagt ha den opprinelse du foreslår alikevel. En annen indikator kan være datter av Ole heter det samme som eventuell bestemor.

 

Dette foreløpig.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en rik historie her for den som har tid og anledning til å "dechiffrere" alle kildene. Selv har jeg bladd litt i tingboka for Salten her på nett, men det virker litt uoverkommelig å finne noe der, siden man må bla og bla og bla for å prøve å finne navn på kjente personer eller gårder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.