Gå til innhold
Arkivverket

Reidar Sommer - sjømann?


Mette Sommer
 Del

Recommended Posts

Min farfar, Reidar Sommer, 1920 - 1962 var iflg vage familiehistorier tidvis sjømann (stuert). Han skal bla ha blitt torpedert under krigen og vært på "langturer" til Asia og Sør Amerika. Hvor kan man finne informasjon vedr sjømenn? Et rederi han skal ha seilt for er Ditlev - Simonsen, men så langt har jeg ikke funnet noe om farfars yrkesliv noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Orleans, Passenger Lists, 1813-1945 about Reidar Sommer

 

Name: Reidar Sommer

Arrival Date: 1 Sep 1938

Port of Arrival: New Orleans, Louisiana

Age: 18

Birth Date: abt 1920

Gender: Male

Port of Departure: Glasgow, Scotland

Ship Name: Pan Scandia

Race: Scandinavian

 

I manifestet står det Engine boy, engaged Oslo 03.03.1938.

Høyde 5' 11", Vekt 160

 

Han reiste sammen med 4 andre nordmenn og tre førstereisgutter som kom på i Glasgow 13.08.1938

De kom til New Orleans 01.09.1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Orleans, Passenger Lists, 1813-1945 about Reidar Sommer

 

Name: Reidar Sommer

Arrival Date: 1 Sep 1938

Port of Arrival: New Orleans, Louisiana

Age: 18

Birth Date: abt 1920

Gender: Male

Port of Departure: Glasgow, Scotland

Ship Name: Pan Scandia

Race: Scandinavian

 

I manifestet står det Engine boy, engaged Oslo 03.03.1938.

Høyde 5' 11", Vekt 160

 

Han reiste sammen med 4 andre nordmenn og tre førstereisgutter som kom på i Glasgow 13.08.1938

De kom til New Orleans 01.09.1938.

 

Tusen takk, Eva! Kan du kort fortelle meg hvordan jeg kan finne mer informasjon vedr min farfars sjøreiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette!

 

Her kan du lese litt om "M/T Pan Scandia" som din farfar kom til New Orleans med. (Håper linken virker)

 

http://www.warsailors.com/singleships/panscandia.html

 

Hvis jeg har forstått Eva Tomter rett, så ser det ut til at din farfar "jobbet seg over" til U.S.A med dette skipet og ikke var "fast" påmønstret. Før krigen var det ikke uvanlig at sjøfolk som skulle ombord i skip i fjerne farvann ble sendt med et annet skip tilhørende samme rederi, hvis det passet slik. Dermed sparte rederiet utgiftene med å sende folk med passasjerskip. Så sannsynlig vis dro han fra New Orleans for å gå ombord i et annet skip i samme rederi. (Leif Høegh & co. i Oslo)

 

Siden du ikke har noen opplysninger om hvilke skip din farfar seilte med, er utgangspunktet for å finne noe om hans sjømannsliv svært små. Men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med statsarkivet i Bergen, de skal visstnok sitte på det meste som finnes av mønstringspapirer til norske sjøfolk. Det er mulig de kan hjelpe deg.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette!

 

Her kan du lese litt om "M/T Pan Scandia" som din farfar kom til New Orleans med. (Håper linken virker)

 

http://www.warsailor...panscandia.html

 

Hvis jeg har forstått Eva Tomter rett, så ser det ut til at din farfar "jobbet seg over" til U.S.A med dette skipet og ikke var "fast" påmønstret. Før krigen var det ikke uvanlig at sjøfolk som skulle ombord i skip i fjerne farvann ble sendt med et annet skip tilhørende samme rederi, hvis det passet slik. Dermed sparte rederiet utgiftene med å sende folk med passasjerskip. Så sannsynlig vis dro han fra New Orleans for å gå ombord i et annet skip i samme rederi. (Leif Høegh & co. i Oslo)

 

Siden du ikke har noen opplysninger om hvilke skip din farfar seilte med, er utgangspunktet for å finne noe om hans sjømannsliv svært små. Men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med statsarkivet i Bergen, de skal visstnok sitte på det meste som finnes av mønstringspapirer til norske sjøfolk. Det er mulig de kan hjelpe deg.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende oppysninger, Jan. Og tusen takk for linken! Det lyder sannsynlig det du sier der! Jeg skal ta kontakt med statsarkivet i Bergen :) Vet du om det er mulig å finne ut hvem som var på hvilke skip som ble torpedert under krigen? Min farfars skip skal ha blitt torpedert og kun han og et fåtall andre overlevde. Men igjen - ikke vet jeg hvor, når eller på hvilket skip....Vet bare at han hadde en pause fra skipsfarten etter krigen, men at han startet opp igjen rundt 1955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i gjenn!

 

Hvis du går inn på nettstedet "warsailors" og leter litt, mener jeg du skal finne et forum der, hvor du kanskje kan legge inn en "etterlysning". Før jeg skrev forrige innlegg tok jeg en titt på "warsailors" å la inn ett søk på din farfars navn, men desverre ingen resultat. Nå er det på dette nettstedet slik at de har lagt ut mannskapslister på de skip som ble senket, men det er nok neppe komplett. Dette er nemlig ett omfattende matriale. Det skjønner du sikkert når jeg sier at over halvparten av den norske handelsflåte på over 800 skip ble senket og hver tiende norske sjømann mistet livet. Men klarer du å få "napp" hos statsarkivet i Bergen, slik at du har noen skipsnavn, både fra krigen og etterpå, så er det mulig jeg kan hjelpe deg med noen opplysninger om disse skipene.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.