Gå til innhold
Arkivverket

Claus Sommer 1625 - 1677, fra Tyskland?


Mette Sommer
 Del

Recommended Posts

Min direkte ane (10 generasjoner), Claus Sommer 1625-1677. Han var gift med Eva Koch. På Røros jobbet han som bla pliktsfogd, proviantskriver og hytteskriver. Er det noen som har funnet ut hvor han er fra opprinnelig? Vet at det er stor etterslekt. Har vært i kontakt med en historiker ved Røros museum, men de hadde ikke noe svar - annet enn at han sannsynligvis er fra Tyskland. Er det noen som har forsket på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette.

 

Jeg kan ikke svare på ditt spørsmål, men jeg har et spørsmål til deg:

 

Ifølge Bjørn H Nyheims notater fra Rørosarkivet ved SAT var Eva Koch enke i 1677, men hva er din kilde for begravelsesdato 4 mars 1677?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nok samme karen :)

 

Det er sønner og sønnesønner osv. Lang rekke med Claus i en eller annen form i vår famillie :wacko: Den Claus'en som jeg lurer på er vår "stamfar" som er født i 1625.

 

Hei Mette.

 

Jeg kan ikke svare på ditt spørsmål, men jeg har et spørsmål til deg:

 

Ifølge Bjørn H Nyheims notater fra Rørosarkivet ved SAT var Eva Koch enke i 1677, men hva er din kilde for begravelsesdato 4 mars 1677?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

 

Som du ser har jeg tatt bort begravelsesdatoen i innlegget over. Jeg har lett og lett i mine papirer og filer, men har ikke klart å finne kilden jeg har brukt....Sommer- slekten var det første jeg ga meg i kast med da jeg startet m slektsforskningen min, den er mest interessant for meg siden vi fremdeles har navnet og har hatt det i alle ledd siden Claus :) I starten skjønte jeg tydeligvis ikke betydningen av å notere alle kilder.....beklager!!

Men: det er nok ikke noe jeg bare har funnet på - så jeg leter videre og legger det inn igjen her når jeg finner det!! Kan du gjøre det samme hvis du skulle finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.