Gå til innhold
Arkivverket

Stange: Hjelp til å finne dødsfall


Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har i flere år stått fast på flere dødsfall i Stangeslekta. Problemet går ut på at det er mange personer med like navn i perioden - og at de jeg leter etter bodde på ulike gårder og husmannsplasser gjennom livet. Jeg har brukt søkbare og skannede kirkebøker uten å bli noe klokere.

 

Trenger hjelp til å finne dødsfall til disse:

  1. Ole Nilsen døpt 6.5.1725 Vasåsen, sønn av Nils Olsen g.m. Dorte Jensdatter. Ole gift 17.11.1746 med Pernille Jensdatter. De fikk barna Nils dpt 14.5.1747 Måsjø, Oliv dpt 5.1.1749 Måsjø, Dordi dpt 1751. Ole fikk bygsel på Måsjø Nordre i 1750. Familien er nevnt i Stange bygdebok under Vasåsen og Måsjø. Jeg fant en "Ole Nielsen Bake" og Pernille Jensdatter som fikk datteren Berte i 1758 og Johannes 1760. Flyttet familien? Her finner jeg ikke flere spor. På samme tid var det en Ole Nilsen f. ca. 1722 på gården Rå Mellem som fikk en sønn 1769 (død samme år) med en Mari Larsdatter. Er dette vår Nils som ble gift på nytt? I så fall døde han 1769 på Raae, 47 år gammel.
  2. Pernille Jensdatter (kona til nr 1) født før 1728 - sannsynligvis død etter 1760. I bygdeboka omtales hun som "Pernille Olsdatter" under Måsjø, men dette er feil. Det var ikke hun som døde 1804 på Vasåseie, 65 år gammel (vedkommende født 1738 og gift med Ole Kristensen).
  3. Niels Olsen dpt 14.5.1747 Måsjø. Gift 30.11.1787 Stange med enken Ales Olsdatter (etter Niels Pedersen på Schougsrudeie). De fikk barna Pernille dpt 17.8.1788 Nøkleby, Johannes dpt. 15.8.1790 Nøklebye. Før 1793 flyttet de til Hoffseie hvor de fikk sønnen Niels dpt 9.6.1793. Folketelingen 1801 viser at familien var husmann med jord på Hoff. (Hov). Jeg finner ikke dødsfallet til Niels.
  4. Ales Olsdatter (kona til nr 3) - hun var 50 år i 1801. Siste kjente bosted var Hoffseie på Tangen. (Dette var IKKE den Ales Olsdatter som var døpt 26.5.1747, konfirmert 1763, gift med Ole Pedersen på yttre Houg - og som døde 20.3.1818 i føderåd på Yttre Houg.)
  5. Johannes Nielsen dpt 15.8.1790 på en husmannsplass under Nøkleby i Stange, sønn av Niels Olsen og Ales Olsdatter. Johannes vokste opp på HoffsEie på Tangen. Johannes giftet seg 15.4.1815 med Mari Jonsdatter fra Stange. De fikk sju barn og var husmannsfolk på flere gårder i Stange, Gillund, Raae, Rotlien og Temmen. Kjenner blant annet barna Mathea dpt 1829 og Dorthea dpt 1833.
  6. Mari Jonsdatter, (kone til nr 5) født rundt 1794 - kanskje på Alm eller Frang Østre Jeg finner henne ikke ved FT1865. Død i perioden 1833-65?

Der jeg har skrevet datoer betyr det at jeg har funnet hendelsene i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.