Gå til innhold
Arkivverket

Pauline Hansine Nilsdatter født.20\4 1870 på Follesø.


Charnette birkeland
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke noen i 1910-tellingen som med rimelighet synes å kunne identifiseres som Pauline Hansine, født 20. april 1870.

 

Jeg ser at hun ble konfirmert i Askøy 4. oktober 1885. Da står hun med Follese som fødested og som bosted. Hun ble gift 20. april 1894 med Lars Karlsen Follesø. I 1900-tellingen er hun på Stølen i Askøy med mann Lars Karlsen og tre barn:

http://digitalarkive...&merk=6175#ovre

 

Hun står oppført som mor til Hjalmar Gustav Elias Larsen, født 1903, da han ble konfirmert i 1918. Han synes i 1910-tellingen å ha bodd hos andre enn foreldrene:

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036692002539

 

I databasene over døde i Askøy opp til 1953 finner jeg verken Lars Karlsen eller Hansine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt,jeg har og funnet ut det som du har skrevet til meg.Lars Karlsen sin grav har jeg funnet på Blomvåg gamle kirke med etter navnet Karlsen Båtevik. .Han giftet seg oppigjen i 1911 med Sigrid Fredriksdatter Båtevik,Lars og Pauline Hansine er mine oldeforeldre.Har og leitet etter etterkommere til min grandtante Nelly og Lorense.Nelly giftet seg i Nykirken 22\7 1922 med Johan Hansen Aardal,den tredje datteren Karlotte ble min farmor,men som desverre døde 1942 før jeg vart fødd.Håper å finne ut om det er etterkommere etter mine grandtanter.MVH. Charnette Birkeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om enkemannen giftet seg igjen i 1911, og sønnen var satt bort til fremmede i 1910, må vi anta at Pauline Hansine er borte før utgangen av 1910.

 

Da Lars Karlsen døde i 1944 er følgende ført som arvinger:

 

Hjalmar Larsen, USA

Leif Larsen, sjømann, bosatt Kristiansand

Peder Larsen, USA

Lorentze Gjerstad, Bergenj

Carlotte Johannessen var død, men skulle ha etterlatt seg barn på Flatøy

 

Nelly nevnes ikke, og må følgelig antas å være død uten livsarvinger før farens død.

 

Lorentze Gjerstad var født i 1898, og døde i 1972, se gravsteinen (dobbeklikk raskt på lenken):

 

http://www.disnorge....e.php?id=215967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorentze Pauline Gjerstad, død 1972, var enke etter Olaf Gjerstad, død 17. juli 1967, og etterlot seg sønnen Odd, Jægerbakken 8, og datteren Gerd Nybø, Hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.