Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Jens Jensen som bodde på Mellom-Asak i Skedsmo?


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Jeg lever IKKE etter prinsippet at hvis jeg ikke finner det er det ingen som finner det. Den jeg trenger hjelp til er den mye omtalte Jens Jensen som kom til Mellom-Asak i 1678 og døde der 1719, 82 år gl. Bygdeboka (Haavelmo) har ofret mange sider om hans virksomhet på Mellom-Asak, men ingen ting om hans opphav. Det blir også opplyst at hans kone Karen Olsdatter Agdorn er død 1714 og her blir jens jensen omtalt som "velforstandige og aktbare jens jensen". Her nevnes også deres barn (side 107 Skedsmo bd.2). Det heller ingen ting om opphavet til "matrone" Karen Olsdatter Agdorn.

Er det noen der ute som veit mer om disse folkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka står det "Agdorn" men Haavelmo kan jo ha lest feil. En bør derfor sjekke oppgivelsesskifte 1714 (igjen iflg bygdeboka) for å få vite det sikkert.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Jensen Asak døde i 1719.Alder ved død var 81 år og 7 måneder .

 

(høyre side)

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 2 (1715-1727), Døde og begravede 1719, side 63.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7614&idx_id=7614&uid=ny&idx_side=-64

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg har forstørret teksten i skiftet.

Jeg synes det likevel er rart at agdorn skrives med liten "a" i motsetning til Asach som skrives med stor"A". Og H-en til slutt i Asach er jo bare blitt en tjukk strek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er et feilspor. Men jeg har aldri hørt om slektsnavnet Agdorn, mens Hagdorn/Hagedorn jo er velkjent (men kanskje ikke så godt utforsket?) fra denne tiden.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg har forstørret teksten i skiftet.

Jeg synes det likevel er rart at agdorn skrives med liten "a" i motsetning til Asach som skrives med stor"A". Og H-en til slutt i Asach er jo bare blitt en tjukk strek

 

Den samme bruken av a som stor forbokstav finnes i navnet Aalborg et par linjer nedenfor. Bokstaven h til slutt i Asach er ikke der fordi gårdsnavnet Asak her er skrevet med ck, altså Asack. Det du ser som en tykk strek leser jeg som ck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.