Gå til innhold
Arkivverket

To viktige tillegg til Tax-boken


Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Tillegg og Rettelser for boken "Bergmannsslekten Tax" er nå oppdatert, og særlig to nye tillegg

er viktige:

 

1) Christina Hoffendorfs klagevise etter sin manns bortgang gir oss en ny versjon av hennes

navn, som kanskje kan lede til oppklaring av hennes identitet. De fleste Tax- og Richter-

etterkommerne stammer fra henne.

 

2) En støtte på Kølabånn ved Kongsberg, til minne om dreneringen av Hasbergtjern i 1767, ble

hugget ut av "B. Tax", identisk med understiger Brostrup Mathias Tax. Denne støtten er en

av de få håndfaste minnene etter Tax-slekten.

 

Dette og mere til er å finne på bokens nettside http://slektentax.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)

Mener du at Christine's korrekte etternavn er Hoffendorf, Hogendorp, Hohendorff, Hohendörf (eller kanskje enda noe annet) ?

 

2)

Hvordan er slektskapet mellom Christine (f. c1632?) og hennes ektemann Jacob Mathias Tax (f. c1625?) og

omtalte understiger på Kongsberg, Brostrup Mathias Tax, g. i 1768 m. Martha Fredriksdatter Alsing ?

 

3)

Hva var fornavnet til sistnevntes svigerdatter 'Riddervold' ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I åpningsinnlegget står det att de fleste Richter-etterkommerne stammer fra henne. Det gjør jeg også. Men når jeg søker i navneregisteret finner jeg ingen Richter. Jeg forstår med det att man har valgt og dokumentere bare mannslinjen (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Fikk Elen Brostrupsdatter Tax (1714-1799) virkelig en sønn Blostrup Pedersen (Blostrupmoen), i tillegg til en rekke 'Lars-barn' ?

 

Jeg trrodde det var hennes eldre søster Ovidia (1711-1785) som fikk 'Peder-barn' (2), dessuten flere 'Anders-barn' (4) ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)

Mener du at Christine's korrekte etternavn er Hoffendorf, Hogendorp, Hohendorff, Hohendörf (eller kanskje enda noe annet) ?

 

2)

Hvordan er slektskapet mellom Christine (f. c1632?) og hennes ektemann Jacob Mathias Tax (f. c1625?) og

omtalte understiger på Kongsberg, Brostrup Mathias Tax, g. i 1768 m. Martha Fredriksdatter Alsing ?

 

3)

Hva var fornavnet til sistnevntes svigerdatter 'Riddervold' ?

.

 

1) Vi vet ikke hva hennes korrekte etternavn var. Vi har bare to kilder: Påskriften på portrettet hennes og klagevisen. Vi håper å komme litt lenger ved å forske på sistnevntes versjon, som muligens peker mer mot Holland.

 

2) Jacob Mathias Tax -> Brostrup Tax -> Lorentz Albert Tax -> Brostrup Mathias Tax

 

3) Maren

 

I åpningsinnlegget står det att de fleste Richter-etterkommerne stammer fra henne. Det gjør jeg også. Men når jeg søker i navneregisteret finner jeg ingen Richter. Jeg forstår med det att man har valgt og dokumentere bare mannslinjen (?)

 

 

Bokens registre inneholder bare slektsmedlemmer og inngiftede, eller andre de fikk barn med. Christinas neste ektemann var Christian Boghart (Burckhard) Richter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Fikk Elen Brostrupsdatter Tax (1714-1799) virkelig en sønn Blostrup Pedersen (Blostrupmoen), i tillegg til en rekke 'Lars-barn' ?

 

Jeg trrodde det var hennes eldre søster Ovidia (1711-1785) som fikk 'Peder-barn' (2), dessuten flere 'Anders-barn' (4) ...

.

 

Faren til Blostrup Pedersen er ukjent, men utifra bl.a. geografiske betraktninger tror vi han var sønn av Elen. Ovidia flyttet til Kongsberg, og begge hennes "Peder-barn" døde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Stig Nyberg sier i innlegg #5 at vi bare har to kilder til Christinas etternavn: Påskriften på portrettet og klagevisen. Da er tidfestingen og troverdigheten til disse to kildene interessant.

 

Maleriet er ganske sikkert samtidig, men navnet er - som Stig omtaler det - en påskrift. Det er altså påført senere, og vi vet ikke når. Vi må altså ta høyde for at navnet kan være påført av noen i familien flere generasjoner senere for at navnet til den portretterte ikke skulle gå tapt. Påskriften er etter mitt skjønn ganske amatørmessig gjort. Vi vet dermed ikke om denne versjonen av etternavnet, "HOFFEN DORF", er resultat av en muntlig overlevering eller evt. en skriftlig kilde som nå er gått tapt.

 

Klagevisen må også være samtidig og er dermed meget interessant. Det er fristende å tro at denne er mer troverdig enn påskriften på maleriet, men sikre kan vi ikke være. Vi vet nemlig ikke noe om relasjonen mellom forfatteren av klagevisen og Christina eller hennes familie. Vi må holde muligheten åpen for at navneformen "H-O-G-E-N-D-O-R-P" kan skyldes en misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tax-boken kom ut i 2009, kjente vi bare til portrettet. Vi valgte å bruke "Hoffendorf" i boken, som Gurine Richter også gjorde i sin bok fra 1910, selv om det dermed ikke ble helt likt det som står på bildet. Det kan, overfladisk sett, se ut som det er brukt samme maling på navnet som på alder- og tidsangivelse til høyre på bildet, men det kan vel heller ikke verifiseres uten at ekspertise trekkes inn. Hvis bildet er malt utenlands, som virker sannsynlig, er det vel lite trolig at den norsk/danske navneformen "Kierstina" skulle ha blitt påført av kunstneren selv. Jeg er derfor tilbøyelig til å tro at navnet er påført i ettertid.

På den tiden hendte det at giftelystne kvinner fikk portrettet sitt malt og lånt ut til mulige beilere, har jeg hørt. Christina var 28 år da bildet ble malt, og hun syntes kanskje at det begynte å haste. Ved overdragelsen av Klæbu-verket til Henning Jürgens (Irgens) i 1670 kaller hun ham "Oheimb" (onkel, eller i det minste en mannlig slektning). Det er derfor naturlig å lete i Hennings slekt etter hennes opphav, først i farsslekten Jürgens (fra Holstein) og i morsslekten Arnisæus (overveiende tysk).

 

Navnet "Hogendorp" synes jeg høres hollandsk ut, og drakten hennes peker visstnok i retning av området fra Brandenburg til Nederland. Litt interessant er det derfor at Hennings onkel, Joachim Irgens, var gift med en hollandsk dame (Cornelia Bickers, såvidt jeg husker). Joachim var rørosverkets dominerende eier. Han fikk innsatt sin svigerinnes bror Christian Arnisæus som ny direktør der etter Jacob Mathias Tax. Prøvde han i tillegg å knytte bergmester Tax til seg med et giftermål? Kan Christina ha vært en slektning av Cornelia? Her er det mye å forske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det kanskje være det tyske stedsnavnet Hohendorf som er aktuelt her? Ser at et Hohendorf ligger ved Østersjøen (nær Rügen) helt nordøst i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Odd Roar: Hohendorf skal ikke utelukkes. Det finnes flere Hohendorf-familier i Tyskland, men om navnet kommer fra Hohendorf ved Østersjøen er jeg ikke så sikker på. Det finnes mange steder som har samme navn.

 

Til Stig: Når jeg antar at navnet til Christine (Kierstina) er påført senere, så er det fordi teksten ikke på noen måte står i stil med angivelsen av alder og årstall. Bokstavene er ujevne og dessuten skrevet på skrå (klikk på vedlagte utsnitt). Jeg har lett etter portretter som ligner stilmessig og er fra omtrent samme tid, men uten å finne noen gode ledetråder i det. En kunstekspert kan kanskje finne noe der?

 

Hvis vi skal forfølge Hogendorp-sporet, så kan godt Nederland være et område å orientere seg mot. Jeg har i annen sammenheng funnet ut at det flyttet mange fra Nederland til Schleswig-Holstein på 1600-tallet, - kanskje pga. de urolige tidene. Navnet Irgens kommer som kjent av Jürgens. Det er vel særlig i Nederland man har brukt denne formen for patronymer?

post-1207-0-73538900-1386763877_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Knut i vurderingen av maleripåskriften, og at Hogendorp virker som en mer sannsynlig navnevariant, selv om vi ikke kan være helt sikre på den heller.

Portrettet fra 1660 er trolig malt i Danmark eller det nordtyske området. Ingen kunsteksperter har, meg bekjent, påstått at bildet kom til Norge som "halvfabrikata" og ble ferdigstilt her (en ellers nokså vanlig metode, visstnok). Noe som slår en ved maleriet av Christina, er at proporsjonene virker helt feil. Den lange, fremtredende armen til høyre på bildet virker altfor stor sammenlignet med hodet. Kunsthistorikere har likevel sagt at lange armer/hender var et ideal på den tiden.

Alle sakkyndige er også enige om at portrettene av Christina og Christian Richter ikke er malt av samme mann. Førstekonservator Jorunn Fossberg ved Norsk Folkemuseum sier:

"Kierstina Hoffendorfs drakt vil jeg si passer bedre i 1660 enn i 1671, men den er vanskelig å plassere fordi det finnes få eksempler med akkurat den halsutringningen her i Norge (mine undersøkelser er riktignok ganske overfladiske)." Hun mener også at bildene åpenbart er malt av forskjellige malere. Christian Richters portrett virker yngre, synes hun.

En kunsthistoriker (Hammervoll) i Oslo har sett på Christinas smykker. Smykkene er mer universelle enn draktene og kan ikke si noe om hennes herkomst. De gedigne smykkene vitner i alle fall om velstående folk. Drakten beskrev Hammervoll som adelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort et forsøk på Christina i det hollandske * Central Bureau for Genealogy * (Centraal Bureau voor Genealogie) med følgende lenker uten noe fornuftig svar ennå:

 

http://www.cbg.nl/fo...&id=64457&taal=

http://www.cbg.nl/fo...&id=64458&taal=

 

På nettet fant jeg kun en Christina van Hogendorp som ble enke i ca 1662, men det var neppe henne for sønnen Brostrup ble vel født på Røros i 1660?

 

Ellers kom det vel i svaret noe nytt som kan interessere Irgens-etterkommere her.

 

Men det finnes kanskje andre muligheter?

Endret av Odd Prytz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt, Odd. Håper du får detaljer og kildeangivelser om Christinas påståtte fødsel i Freiberg, Sachsen. Den passer ikke helt inn i det vi har hørt om drakten hennes og hennes forbindelser med Jürgens(Irgens)/Arnisæus-slekten. Men likevel...

Funnet av en Christina van Hogendorp virker interessant. Broren hennes hadde en god stilling i Rotterdam og døde i 1673, mens ektemannen Jacob Navander døde i 1661, og det er godt mulig at Tax giftet seg med en enke.

Tax-boken gir to svake indisier på at Brostrup Tax ble født sent i 1660-årene (se note 7 til 1. generasjon). Den senere oppdagede klagevisen tyder på (se vers nr. 3) at Jacob Mathias Tax døde etter få års ekteskap med Christina. Dette støtter opp om antagelsen rundt når Brostrup ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har postet dette på det nederlandske forumet, håper på svar:

 

I found only one Christina (van) Hogendorp on the Internet:

 

http://www.geni.com/...000018880202190

 

Could it be her? She became a widow in 1661 (shortly before she possibly came to Norway?). Is it possible that the van Hogendorps were related to the Bickers? Or that they were acquaintances from the same social class?

 

Hanno de Iongh: What source do you have on Christina beeing born in Freiberg, Sachsen in 1632?

 

Lenke: http://www.cbg.nl/forum/cbg_forum.php?actie=THREAD&id=64531&taal=

Endret av Odd Prytz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har postet dette på det nederlandske forumet, håper på svar:

 

I found only one Christina (van) Hogendorp on the Internet:

 

http://www.geni.com/...000018880202190

 

Could it be her? She became a widow in 1661 (shortly before she possibly came to Norway?). Is it possible that the van Hogendorps were related to the Bickers? Or that they were acquaintances from the same social class?

 

Hanno de Iongh: What source do you have on Christina beeing born in Freiberg, Sachsen in 1632?

 

Lenke: http://www.cbg.nl/forum/cbg_forum.php?actie=THREAD&id=64531&taal=

Har du fått noen tilbakemelding ifra det  Nederlandska nettsamfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi antar at Christinas etternavn peker mot Nederland, er det et par teorier som peker seg ut.

Rørosverkets dominerende partisipant, Joachim Irgens, var gift med Cornelia Bickers, datter av Amsterdams borgermester.

Irgens kan ha ønsket å knytte Jacob Mathias Tax nærmere til seg, både på grunn av hans faglige dyktighet, mens også for å temme sin viktigste kritiker nordafjells. Var kanskje Christina en slektning eller bekjent av Cornelia? De var nokså jevngamle. Kanskje Joachim og Cornelia opptrådte som ekteskapsformidlere for Tax og Christina?

 

Men det var også en annen som kunne ha prøvd på det samme. Baronet William Davidson of Curriehill hadde fortid som diplomat i Amsterdam, og ble senere bergverkspartisipant nordafjells. Han ønsket også å bruke Tax som rådgiver for sine investeringer. Kanskje også han hadde mulighet til å etablere ekteskapsforbindelse mellom Tax og en nederlandsk dame?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.