Gå til innhold
Arkivverket

Et eller to ord, tingbok for Follo 1701


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Står fast på det som er markert i tekst og bilde nedenfor, kan hende at nye øyne ser løsningen?

 

som vduiser, at hun hos Hans Storud hafuer hafft sit tillhold, saa och hans

Hustru gaar omkring, at selge hindes staalne kaaster, huilchet [....]

[......] och deris tillsammen hold, Margrette Nielsdater er gaaen till

sin død at vere sandferdig; Hvorfaare Bemelte Hans Storud till-

findes, at forføye sig aff dette fogderie, och iche meere lade sig her be-

finde, saa frembt hand iche fengselig vill vorde Angreben och Strafes

med Jern paa Aggershuuß, saa længe den Høye Øffrighed, det for gaat

post-13-0-91898900-1352960698_thumb.jpg

http://arkivverket.n...read/29059/166/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis et skudd langt utenfor mål, men jeg synes det kan stå Ven skabj eller noe i den retningen.

 

Takker for godt innspill her, Aud. Det har vært første bokstav jeg har slitt mest med hittil, men nå ser jeg at den ligner veldig på M i Margrette, og med endelsen skabj så fant jeg dette ordet i forskjellige varianter - og som også passer godt i sammenhengen, men da skrevet Maskebj. Tror du det kan være det som er tilfelle her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo, Espen!

 

Dette er uten tvil riktig ord; som du skriver, så passer det perfekt inn i sammenhengen, men jeg er faktisk i stand til å lese det også. I tillegg er dette et typisk ordvalg på den tiden, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo, Espen!

 

Dette er uten tvil riktig ord; som du skriver, så passer det perfekt inn i sammenhengen, men jeg er faktisk i stand til å lese det også. I tillegg er dette et typisk ordvalg på den tiden, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Aud, takk for den bekreftelsen. Jeg skjønner godt hva du mener med typisk ordvalg, slik som jeg opplever det, er det oftest ord som i dag har gått ut av bruk og uvant oppbygning av setninger som gjør at det stopper opp. Da er saken løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.