Gå til innhold
Arkivverket

Omreisende Jacob Nikolai Larsen's (Steitin) fødested og dato? Oppland?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jacob Nikolai Larsen var omreisende og av Steitin slekten. Han skal være født rundt 1840 (38 år i 1878) Han var sønn av Lars Henriksen og Guri Jacobsdtr.

Den 20de november 1878 fikk han en sønn i Nordre Land, Oppland med Johanne Pedersdtr. Også hun var angivelig 38 år på det tidspunktet. Sønnen ble døpt Laurits Martin Nikolaisen 19.01.1879 samme sted.

 

Men er det noen som vet hvor og når Jacob Nikolai ble født? Og hvem var denne Johanne Pedersdtr. som var mor til barnet? Er det noen som vet noe mer om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne nr 6 i Bolsøy/Molde.

 

Møre og Romsdal fylke, Molde i Bolsøy, Ministerialbok nr. 558A02 (1818-1843), Fødte og døpte 1839, side 130-131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16056&idx_id=16056&uid=ny&idx_side=-68

 

 

Navnet på faren er streket over så riktig far kan jo være Lars Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Johanne i 1910?

 

http://da.digitalark...f01036451003119

 

registrert som enke og født i Kristiansand i 1841

 

Tror hun jeg fant er feil - Må være denne moren, som fikk en jente i 1878 og da kan det jo ikke være riktig.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Dp05341875&personpostnr=7636&merk=7636

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk alle sammen. Det er nok uten tvil den rette barnedåpen som er funnet. Og selv om jeg langt fra er noen ekspert på dette, så kan det vel unektelig se ut som om det kan være den rette Johanne Pedersdtr.. Jeg skal se om det er mulig å finne dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tore.

 

Ja, det var vel litt sent med attest i 1918. Men bedre sent enn aldri er det jo noe som heter. :-)

 

Jeg får se om dette er noe ekspertene på de reisende kjenner til. Om foreldrene til denne Johanne også tilhørte de reisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling.

 

Den tanken slo meg også, så nå har jeg gått gennom kirkebøkene på Veøy i Møre og Romsdal. I 1910 sto det jo at de hadde oppholdt seg der i 13 år. Så jeg antok at de hadde slått seg ned der. Men jeg har forløpig ikke funnet noe dødsfall på noen av dem.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Nikolai Larsen var omreisende og av Steitin slekten. Han skal være født rundt 1840 (38 år i 1878) Han var sønn av Lars Henriksen og Guri Jacobsdtr.

Den 20de november 1878 fikk han en sønn i Nordre Land, Oppland med Johanne Pedersdtr. Også hun var angivelig 38 år på det tidspunktet. Sønnen ble døpt Laurits Martin Nikolaisen 19.01.1879 samme sted.

 

Men er det noen som vet hvor og når Jacob Nikolai ble født? Og hvem var denne Johanne Pedersdtr. som var mor til barnet? Er det noen som vet noe mer om henne?

 

Du finner litt om han her-

 

http://larsenslekt.r...&ged=Larsen.GED

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
On 11/15/2012 at 10:21 PM, Rune Thorstensen said:

Jacob Nikolai Larsen var omreisende og av Steitin slekten. Han skal være født rundt 1840 (38 år i 1878) Han var sønn av Lars Henriksen og Guri Jacobsdtr.

Den 20de november 1878 fikk han en sønn i Nordre Land, Oppland med Johanne Pedersdtr. Også hun var angivelig 38 år på det tidspunktet. Sønnen ble døpt Laurits Martin Nikolaisen 19.01.1879 samme sted.

 

Men er det noen som vet hvor og når Jacob Nikolai ble født? Og hvem var denne Johanne Pedersdtr. som var mor til barnet? Er det noen som vet noe mer om henne?

Hei der Rune.  Har noen funnet ut om han ble født i Rana eller Nordre land, Oppland?

 

HIlsen

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nei, jeg har ikke registrert noe mer om ham, så om du eller andre skulle ha noe nytt å tilføye vil det være av interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2021 at 3:51 PM, Rune Thorstensen said:

Hei.

 

Nei, jeg har ikke registrert noe mer om ham, så om du eller andre skulle ha noe nytt å tilføye vil det være av interesse.

Ok, takk.

 

hilsen

Kai

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

Ang opphavet til Johanna Pedersdatter Svorkmo, så kan det være hun som er døpt 5 mai 1839 i Loppa.

 Loppa, Ministerialbok nr. 3 (1820-1848), Fødte og døpte 1839, side 122-123. 

Datter av Peder Grytestøper Andersen Svorkmo og Kari Fredriksdatter Hartman.

 

Mvh

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John og takk for innlegget ditt.

Dette må jeg se litt nærmere på. Det begynner å bli noen år siden jeg hadde denne saken på dagsorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.