Gå til innhold
Arkivverket

Rolstad i Sør-Fron, 1500- og 1600-tallet


Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på leting etter en mulig slektsforbindelse mellom Søndre Land og Sør-Fron.

 

I matrikkelen fra 1661 er følgende innført om garden nordre Rolstad i Sør-Fron i Gudbrandsdalen:

Rolstad Oluf schylder Aarligen 3 huder

Ligger der Vnder Nioe Engeland j schd

Hofuer hofs Arfuinger i Lands Prestegield eyer 1 ½ hud med bøxel

och besidderen Eier 1 ½ hud med bøxel samt j schind i Nioe Engeland

 

Jeg er etterkommer etter Ole Hovorsen Gjeile i Nordre Land. I ei liste over odelsskatt i 1661 er det innført at han eide 1 1/2 hud i Rolstad. Ole var utvilsom sønn av Hovor G. Hov i Søndre Land. Hovors farsnavn er ikke oppgitt i noen kilde, men han hadde bokstavene HG i sitt seg. I odelsjordeboken fra 1624 for Land er det innført at Gunder Hov eide 9 skinn i Rolstad i Fron prestegjeld i Gudbrandsdalen. Han må følgelig ha vært far til Hovor Hov og farfar til Ole Hovorsen Gjeile. Gunder Hov hadde bokstavene GG i sitt segl.

 

Er det noen som kjenner til slekten på Rolstad i Sør-Fron på tidlig 1600-tall og tidligere? Er det mulig at Gunder G. Hov (eller hans kone) hadde sitt opphav fra Rolstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes i hvert fall en Gunder Amundsen på Rolstad, d. 1681, g.m. Eli Lauritzdtr. By, Ringsaker, men det kan være at han blir for ung til å komme i betraktning her. Denne Gunder Amundsen var sønn av Amund Gundersen på Olstad nordre i Vestre Gausdal og Sigrid Bjørnsdatter fra Opsal, Gausdal. Begge født omkring 1575. Skifte på Olstad etter Amund 2. og 3. oktober 1644.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en notat om at Eli Lauritzdatter (fra gården By på Veldre i Ringsaker), var datter av Lauritz Lauritzen By (av Bratt slekten) 1595-1655.

Noen kommentar på dette er velkommen.

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Denne Amund Gundersen på nordre Olstad i Gausdal er interessant. Min ane Ole Hovorsen Gjeile ble født ca. 1634 i følge alderen i manntallet 1664. Faren Hovor Gundersen Hov ble vel født omkring 1600-1610 og hans far Gunder G. Hov omkring 1575. Det vil si Gunder G. var på omtrent samme alder som Amund Gundersen Olstad. Kan de ha vært brødre? Det nevnes et skifte i 1644, hvor kan jeg finne dette?

 

Til innlegg 3 om Eli Lauritzdatter: her har jeg desverre ingen opplysninger å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvor skiftet befinner seg. Jeg tror det er referert i et eldre nummer av "Gudbrand". Jordegodset var: I Olstad 2 huder og 8 skinn odelsgods og 4 skinn pantegods, i Opsal 11 skinn odelsgods og 1 hud 3 skinn pantegods, i Sønstegårdsvollen 3 skinn odelsgods, i Melgård på Fron 1 hud pantegods.

 

Odelsjordebok 1615: Anund Ølstad, ½ daller foring, 8 alb. leding. Bondens Odell med sin Medeiger 3 huder der samestedzs. (Fra Vigerust Nett)

 

I odelsskattemanntallet 1624 eide Amund Olstad:

1 hud 5 skinn i Olstad

3 skinn pantegods i Sønstegård

4 skinn i Kvikstad i Fron

Noch tvende hans Søstre I bemelte Olstad 7 skinn.

 

Hvordan Gunder Amundsen har kommet til Rolstad i Fron, vet jeg ikke. Rolstad er tilsynelatende ikke gods i slekten på Olstad. Amund Olstad hadde etter manntallet 1624 to søstre, men hvem disse var, vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om han hadde brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har notert at skiftet etter Amund skal være gjengitt i Gudbrand 1-1995.

 

Har også notert at en eller annen kilde oppgir at faren Gunder MULIGENS var gift med ei fra Rolstad. Hva dette bygger på har jeg ikke notert. Mulige kilder for dette KAN være "Ætterøtter for Austlid og andre Gudbrandsdalgarde" s 35, Vestoppland SHLT 2-1985 s 27-28 og Bygd og Bonde 1926 s. 43 men kan også stå et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvor skiftet befinner seg. Jeg tror det er referert i et eldre nummer av "Gudbrand". Jordegodset var: I Olstad 2 huder og 8 skinn odelsgods og 4 skinn pantegods, i Opsal 11 skinn odelsgods og 1 hud 3 skinn pantegods, i Sønstegårdsvollen 3 skinn odelsgods, i Melgård på Fron 1 hud pantegods.

 

Odelsjordebok 1615: Anund Ølstad, ½ daller foring, 8 alb. leding. Bondens Odell med sin Medeiger 3 huder der samestedzs. (Fra Vigerust Nett)

 

I odelsskattemanntallet 1624 eide Amund Olstad:

1 hud 5 skinn i Olstad

3 skinn pantegods i Sønstegård

4 skinn i Kvikstad i Fron

Noch tvende hans Søstre I bemelte Olstad 7 skinn.

 

Hvordan Gunder Amundsen har kommet til Rolstad i Fron, vet jeg ikke. Rolstad er tilsynelatende ikke gods i slekten på Olstad. Amund Olstad hadde etter manntallet 1624 to søstre, men hvem disse var, vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om han hadde brødre.

 

Trur ikkje det er nokon kjent forbindelse mellom Olstad i Gausdal og Rolstad på Fron før Gunder Amundsen gifter seg med Eli Lauritsdtr By. Eli var etterkommer av Per Østensen Bratt (frå Bjølstad)

Gunder gifta seg inn på Rolstad.

Garden som Gunder bodde på er nigard Rolstad. Garden som det er spørsmål om i starten av dette tema er nordgard Rolstad. Nordgard Rolstad blir ofte kalla Fautgarden etter fauten Christen Pram som kjøpte garden i 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på leting etter en mulig slektsforbindelse mellom Søndre Land og Sør-Fron.

 

I matrikkelen fra 1661 er følgende innført om garden nordre Rolstad i Sør-Fron i Gudbrandsdalen:

Rolstad Oluf schylder Aarligen 3 huder

Ligger der Vnder Nioe Engeland j schd

Hofuer hofs Arfuinger i Lands Prestegield eyer 1 ½ hud med bøxel

och besidderen Eier 1 ½ hud med bøxel samt j schind i Nioe Engeland

 

Jeg er etterkommer etter Ole Hovorsen Gjeile i Nordre Land. I ei liste over odelsskatt i 1661 er det innført at han eide 1 1/2 hud i Rolstad. Ole var utvilsom sønn av Hovor G. Hov i Søndre Land. Hovors farsnavn er ikke oppgitt i noen kilde, men han hadde bokstavene HG i sitt seg. I odelsjordeboken fra 1624 for Land er det innført at Gunder Hov eide 9 skinn i Rolstad i Fron prestegjeld i Gudbrandsdalen. Han må følgelig ha vært far til Hovor Hov og farfar til Ole Hovorsen Gjeile. Gunder Hov hadde bokstavene GG i sitt segl.

 

Er det noen som kjenner til slekten på Rolstad i Sør-Fron på tidlig 1600-tall og tidligere? Er det mulig at Gunder G. Hov (eller hans kone) hadde sitt opphav fra Rolstad?

 

I tingboka for Nord-Gudbrandsdal for 1667 fol 19b er tinglest to kjøpebrev som gjeld nordgard Rolstad, det første dat. 9/10 1648: Oluf Svendsen Rolstad lod oplese kiøbebreff på 9 skind i Rolstad som han har kjøpt av Guttorm Gjefsen i Gausdal.

I 1615 er det ein Tosten Hauge i Gausdal som eig 9 skind i Rolstad.

 

Det andre dat. Mo tingstue på Tretten 1653: Oluf Svendsen kjøper 9 skind i Roldstad av Torger Vedum, Peder Vedum, Peder Guttormsen, Arne Bryn, Gjertrud Lauritsdtr. Marte Stenersdtr. og Erik Kruke alle frå Øyer.

I 1615 eig Peder Vedum i Øyer 1/2 hud i Rolstad

I 1624 eig Marrette Vedum 9 skind i Rolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for siste svar. Da er det identifisert 4 like store parter i Rolstad, hver på 9 skinn:

  • Gunder G. Hov i Hov, Søndre Land (1624)
  • Jørgen Tollefsen Erstad i Torpa, Nordre Land (1615) - senere overtatt av Hovor Gundersen Hov
  • Tosten Hauge, Gausdal (1615)
  • Peder Vedum, Øyer (1615)

Da har jeg kommet et skritt videre, selv om det fortsatt er ukjent om disse 4 har felles slektsforbindelse lenger bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.