Gå til innhold
Arkivverket

Martha Andersen f 10.6.1851 N Odal


Unni
 Del

Recommended Posts

Hei!

Martha Andersen f 10.6.1851 N-Odal fikk datter Josefine Amalie Johansdtr f 19.4.1883 døpt 23.10.1883 i Stokholm

Dette har jeg funnet i kirkebok Mo N-O Konfirmerte 17.4.1898 med Far Ungkar Karl Johan Kvarnstrøm uten flere detaljer.

I Rotemansarkivet flytter hun inn 1 gang 10.11.1882 , flytter litt rundt i Stokholm utflyttet siste gang 1886

Johanne Amalie ble hentet til Odalen antagelig rundt 1886, opplysninger fra fam. Jeg er på jakt etter om Martha døde

i Stokholm event når og event flere opplysninger om Faren Karl Johan Kvarnstrøm

 

 

http://www2.ssa.stoc...art%' &fstexti=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren het ikke KARL Johan Kvarnstrøm ,men Johan Kvarnstrøm.Josefine Amalie var IKKE døpt 23.10.1883.

 

Konfirmasjonen fra klokkerboken.Her står faren skrevet som Ungkarl Johan Kvarnstrøm.

Josefine Amalie var født 19 .04.1883,døpt 23 .04.1883.

 

 

 

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Mo i Nord-Odal, Klokkerbok nr. 2 (1895-1921), Konfirmerte 1898, side 97.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...ny&idx_side=-99

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60725070458.jpg

 

Og det står det også i Ministerialboken.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Mo i Nord-Odal, Ministerialbok nr. 8 (1886-1901), Konfirmerte 1898, side 129.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...y&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51026010520.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen er innført i Kungsholm CI:14, s. 252, nr. 202. Martha Andersdatter var bosatt i 38 Bryggargatan. Navnet på barnefar er ikke oppgitt i protokollen. I rubrikk for dåpsdato står datoen 23, men ingen anmerkning om at det skjedde i annen måned enn fødselen. Så her virker det som om dåpen skjedde 23. april. Men skriveren kan selvsagt ha glemt å skrive til måneden.

 

Skal lete litt videre i Stockholm.

 

Tor

 

Tillegg: Ser av søk på Stockholms rotemanntall at Marta Andersen født 10. juni 1851 i Norge fremdeles er ført i Stockhol 1904-1906, Jakobs forsamling, i "Bilagan" på Norrmalm. Hun er oppført som tjenerinne uten barn.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan jeg legge til at Josefine Amalie var hos moren da de flyttet fra Jakob til Klara menighet 1884, jf innflyttet Klara BI:26, s. 8. Registrert under 7. juni. Derimot er intet barn nevnt da Marta ble skrevet ut fra Klara 13. oktober 1891. Hun skulle da til Katarina forsamling, jf. Klara BIIa:21, s. 12.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Er det i rotemanntallet du tenker på? Der er ført under litt forskjellige skrivemåter: Marta, Marte, Märta samt Andersen og Anderssen.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Vil bare si fra at jeg ikke har funnet noe i de svenske kildene som har gitt noen sikker ledetråd om faren. Det er omkring 1880-1890 flere Kvarnström og Qvarnström i Stockholm som har fornavnet Johan (de fleste med to fornavn), men jeg har ikke sett noen som ser ut til å bo i samme område som Martha bor.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges befolkning 1890:

 

Post 150442

Andersen, Marthe

piga

f. 1851 i Norge

Ogift kvinna, ensam i familjen

Uggleborg 5

Klara rote 2 (Stockholms stad, Uppland)

Födelseort i källan: Nordre Odalen Norge

 

Har ikke funnet henne i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk til begge! Vanskelig nøtt dette her. Hun er å finne rote 13 t.o.m 17.10.1904 iflg Rotemannsarkivet Sverige.

Antar at hun ble syk da barnet hun fikk 19.4.1883 ble hentet av søster til Odalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor er datteren i FT1900 og FT1910?

 

At MA er i bilagan fra 1904 betyr sannsynligvis at hun er flyttet uten å melde hvorhen. Hvis hun var død ville det nokk ha vaert meldt og innført.

 

Jeg gjetter litt vilt at MA fikk barnet, kanskje først prøvet noen andre løsninger (i vente på å bli gift?), skrev til familien som svarte at de kunne ta barnet til seg,

og at noen hemtet barnet eller muligens at MA selv var hjemme en tur.

Det var ikke mulig å arbeide som tjener i byen med et barn, saerlig ikke som ugift mor med et lite barn.

Barn som blev satt bort av det offentlige i Stockholm kunne komme langt fra byen (se Allmänna Barnhusets rullor), og helt miste all kontakt med alle slektinger.

Det er ikke usannsynlig at datteren fikk det bedre hos familie og at MA sendte penger når det var mulig.

 

Barnet og moren flytter i 1883, datteren til rote 06 og moren til rote 07 (Jakobsroten i Jakob och Johannes). Rote 06, Observatorieroten i Adolf Fredrik, er ikke

registrert i Rotemansarkivet (som er under arbeid noen år til). (Tillegg: Beregnes ferdig i 2016.)

Er datteren kanskje å finne som utflyttet derfra?

Hun er evt. det fosterbarn Josefina Amalia uten efternavn som står i mantalslängden 1883 i rote 06, nr 89 i mantalsskrivningen, ifølge register for mantalslängder hos SSA.

 

 

Hvis man ser i orginalen i Rotemansarkivet (lenket) for 1899-1904 ser man at det er mulig at det var litt så-så med hvor nøye det var med melding av flytting i perioden som ender med 1904 for den roten.

(Se på dato når flyttet til eiendommen, kyrkoskrivning, og registrering av de ansattes neste/tidligere arbeid/tidsperiode).

Hvis man antar at familien Hellhoff har en ansatt, at arbeidsåret er fra høst til høst, og at de arbeider et år hver, kann MA ha flyttet allerede i november 1899 eller oktober 1900.

Hvis man antar to ansatte, har hun flyttet før 17. oktober 1904. Da flytter familien som hun tjente hos, og hun er ikke med.

Så neste spørsmål er hvorhen hun flyttet. Hvis hun flyttet i Sverige trengte hun å melde hvorhen, så Norge er en god mulighet. Og det politiske klima i 1904 kann òg ha bidratt.

 

Er husholdersken MA i Vogtsgt 30 i Kristiania i 1910 f. 06.10.1852 i Odalen strøket som mulig kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, her var det litt nytt! Jeg vet at Josefine Amalie blir konfirmert 17.4.1898 Nord-Odal Hedmark Norge. Hun dør antagelig av spanskesyken

og blir begravet 5.11.1918 samme sted som konfirmasjonen. Min Bestefar som vokste opp med Josefine Amalie likte ikke å snakke om dette, og ingen torde spørre. Derfor vet ingen i familien hvorfor og hva som skjedde. Ja du er inne på noe der, og ha barn og være ansatt som tjener.

Utelukker engentlig ingen foreløpig, bare en tanke jeg har hatt om at hun døde.

Takker hjerteligst for din hjelp! Du har gitt meg noen tips om hvordan lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.