Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp med utvandrer; navn i USA Barbro Thompson


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

REDIGERT INNLEGG:

 

Etterhvert har det kommet informasjon om at hun skal være født 14. august 1950

 

Jeg har lett først og fremst i Nordfjord fordi mesteparten av de andre i familien kommer derfra (møttes i USA ser det ut til), og dessuten er det treff på FamilytreeDNA som tyder på Nordfjord. Et av treffene ser ut til å indikere sentralt østland (nord for Oslo), men det er et ufullstendig tre.

 

En av treffene på FTDNA fant jeg ut av i dag. Etterkommeren til Barbro er fem-menning, men denne mannen x 2. Jeg er også fem-menning, men på en annen linje. Det er indre Nordfjord. Andre treff tyder på ytre Nordfjord.

 

Første forsøk:

 

Britha Thorgeirsdatter Isene drar (med søstrene antar jeg) til Amerika i 1876. Jeg klarer ikke finne henne der borte, eller i noen skipslister. Her er hun i Bergen på vei over:

 

http://digitalarkive...postnr=31#nedre

 

Det jeg lurer på er om hun muligens kan være den Barbro Thompson som dukker opp i folketellingen for Camp Lake, Minnesota i 1895. Det er ikke helt det samme navnet, men jeg finner heller ikke Barbro Thompson som utvandret fra Norge, og hun skal være norsk. På hennes marriage certificate står det Barbra Thompson. Mannen hennes er fra Innvik, S&F, her heter han Thorset. Hun dør året etter census så vidt jeg vet.

 

Hvis dette er en og samme person er vi veldig happy. Alle tips tas imot med takk.

 

Census under som vedlegg.

 

 

PS Antar de som står under kommer fra Svor på Nordfjordeid. Virker som nordfjordingene holdt sammen.

post-1339-0-79628400-1353155375_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal skumme Nordfjordingernes Historie i kveld for å sjå om eg finn spor etter Torgeir Absalonson sin familie der. Finst ikkje register i boka, så ein må berre bla. Startar i Minnesota, der foreldra er registrerte i 1880, med herleg forvrengde namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennande Aase! Og forvrengte navn høyres bra ut akkurat no! :)

 

Tilleggsopplysningar, det har gått rykte om at denne Barbro Thompson eigentleg heitte Frovold eller Trovold. Tek det med ei klype salt sjølv. Det er Frøvold andre plassar i slekta, og dei har ikkje full oversikt for å seie det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha. Namnet Torheim har jo ei viss likheit med Trovold kanskje... Ved første augnekast ser det jo absolutt ut til at eg kan vere i slekt med denne dama. Veldig mange kjende namn ja. Nordfjordinganes forbannelse kanskje det der, alt er ein einaste stor graut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er då ikkje Brite = Barbro, eller så er historien feil ein annan stad der borte; enkelt skal det ikkje vere! Kanskje skal du setje Amerika-leitarane i gang med å finne identiteten til Barbro Thompson; utan kobling til Isane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho eg samarbeidar med har overlatt all slektsgransking til ei "cousin" som vart fornærma på meg då eg påpeikte at etternamnet mitt ikkje var Eide, som ho trudde. Trur ikkje Pam har mykje øvelse eller innsikt i leiting på nettet. Må nok stå for det sjølv. Namnet på vigselsattesten er Barbro Thompson, og ho skal vere norsk. Nordfjording trur etterkommarane, ikkje at dei er så stødige i norsk geografi...

 

Det går rykter om at faren til ei jente fødd i Innvik ikkje var den mora gifta seg med (ho var gravid då dei gifta seg). Det ser ut som om eg er i slekt med denne slasken. ;) Slik det ser ut vil eg tru han er frå Vanylven/Davik/Selje eller noko slikt (andre matchar vi har felles på mtDNA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal vel ikkje stole blindt på denne fødselsdatoen, men han kan godt vere rett og - ! Eg slit med å finne dåpen til Brite Torgeirsdtr, så eg kan ikkje seie om det er match der. Men eg har akkurat oppdaga at siste månadene av 1849 ser ut til å mangle i kyrkjeboka, så eg vil tru ho er å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Britha Torjersdtr. Isene Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Davik, Ministerialbok nr. A 4 (1830-1849), Fødte og døpte 1849, side 290.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11637&idx_id=11637&uid=ny&idx_side=-287

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613620095.jpg

Fødselsdatoen er 28. desember 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje hun som gifter seg her (øverst):

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Hedal i Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 7 (1849-1876), Ekteviede 1876, side 148.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8992&idx_id=8992&uid=ny&idx_side=-147

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070207630409.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøksvis lest gjennom alle kirkebøker i området jeg mistenker som omfatter den aktuelle datoen, 14. aug. 1850. Fant ingen ting, men lurer på om det kan være noen lakuner. Det var vel i Vanylven det var noen måneder uten barn tror jeg...

 

Ellers fant jeg en som er født en dag tidligere som kan se lovende ut:

 

En mulig kandidat i Buskerud, Barbara Toresdatter f. 13 august.

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-37

 

Det var i alle fall et lovende etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på at jeg har hennes mtDNA, det er N1a . Det er kanskje litt uvanlig?

 

Fant faktisk bare en av den typen på Norgesprosjektets side! Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.