Gå til innhold
Arkivverket

En hylle til besvær, eller ikke?


Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en flott trehylle med masse utskjæringer som det er skåret inn 1894 på. Det er ingen initialer skrevet på den.

 

Etter muntlig tradisjon skal denne være lagd av en onkel til min mormor. Det var i sin tid henne som eide den, så min mor og så i min besittelse. Det ble videre sagt at hylla ble lagd "mens han satt inne". Ergo var han trolig innsatt ett eller annet sted.

Mormor bodde hele sitt liv i Kristiania/Oslo.

 

Hvilke straffeanstalter/fengsler hadde vi på den tida og finnes det noe register over innsatte, med deres navn?

 

Jeg ville så gjerne finne ut hvem som har laget denne hyllen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre fant jeg ikke noen onkel til mormor i disse registerene.

Da blir spørsmålet mitt om noen i Statsarkivet i Oslo kan være behjelpelig med å liste opp mulige straffeanstalter i deres distrikt i 1894?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er det jo nevnt flere aktuelle fengsler.

Akershus festnings slaveri byttet i 1854 navn til Akershus straffanstalt og i 1900 til Akershus landsfengsel. I tilegg kan følgende være aktuelle: Oslo (krets)fengsel, Akershus Amts distriktsfengsel og Christiania straffefengsel.

Vi har ellers også arkiver etter fengslene i Moss, Fredrikstad, Halden og Sarpsborg. Fangeprotokoller for den aktuelle perioden er fritt tilgjengelig for bruk på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar.

Jeg har anledning til å besøke Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo og skal benytte meg av den muligheten.

Er det såkalte lakuner i denne oversikten, eller mer spesifikt; er det noen fengsler det ikke finne relevante arkiver etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ennå ikke klart å finne ut hvem som lagde denne hylla, men alle kilder er foreløpig ikke sjekket.

Legger ut et bilde av den, og håper det blir likt... :)

post-262-0-15207700-1356258650_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.