Gå til innhold
Arkivverket

Tante Tora på spissøynå. Moster,Bømlo


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Det var ein gong ei tjenestejente fra Tverborgvik (løkling) Som fekk stilling på Spissøy. Garden var Betlehem etter gjestgiveriet som hadde vært på staden i lang tid, og der var en retterstad på garden også.

 

Da kona til Kristen martin Christensen døde i 1937 gjekk det ei stund før der kom ei jente, men innen den tid hadde Tante Tora og "onkel" krissen som eg sa gifta seg. Kristen døde i 1981 og Tora i sept 2012. Men jeg kan ikke finne deres vielse noen plass, kan noen hjelpe?

 

Ha en strålende kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit ikkje ca når dei gifta seg?

Klokkerboka for Finnås / Moster går til mars 1945. (Skanna)

Databasen for borgarleg vigde i Sunnhordland går til 1943

Finn dei ikkje der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De giftet seg før 1940 er det jeg har hørt.

kristen ble enkemann i 37 og første barnet i nytt kull kom 40.

 

Har sjekket kirkebøker/borgerlige sp langt eg fann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det 4 sokn i Bømlo Komune. Bremnes,Bømlo,Moster og Finnås.

 

Spissøy hører til Moster sokn i dag. er Bømling ser du;)

Kristen er fødd på Hiskjo, den gang under Bremnes fødd 1900 av handelsemannen på Hiskholmen Lars Kristensen.

De fekk 5 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje i dag. Lykling/løkling er eget sokn i dag. Men trur at det var hovedsete den gang dagens Bømlo Komune hette Finnås, med hoved sete på Kulesid kanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykling sokn er fra Søre Sele i sør til Stautland i Nord, Grønnevik i Øst. Det som har 5437 i Post nr sitt om eg ikkje tar heilt feil.

 

Deler av Sveio låg under gamle finnås prestegjeld til 1916 eller 1965 der må eg si eg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte Løkling siden "tante Tora" var derfra. Men du har nok bedre kontroll på kirkebøkene der enn jeg har. Det er en stund siden jeg bladde i kirkebøkene for Finnaas og Sveen, og jeg holdt meg mest på 1800-tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
  • 7 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.