Gå til innhold
Arkivverket

Petter Alfred Carlsson flyttade till Hornnes Evie 1895. Vad hände sedan?


Lena Kindstedt
 Del

Recommended Posts

Hej!

 

Skulle någon vilja hjälpa mig att få reda på lite mer om min släkting?

 

Den 28 juli 1895 flyttade svensken Petter Alfred Carlsson och hans svenska hustru Britta Jonsson till Hornnes i Evie, Aust Agder fylke. Se Inflyttningsboken 1884-1909, sid.216. De tycks bo kvar i Hornnes åtminstone till 1909, för de finns inte i utflyttningsboken.

 

Petter Alfred Carlsson var född i Gladhammar, Kalmar län 1854-09-12.

Britta Jonsson var född i Sunne, Värmlands län 1858.

De hade inga barn 1895.

 

Petter Alfred är min morfarsfars bror. Enligt min mor tog han namnet Lindstrand i Norge.

Han flyttar till Norge som jernbanearbetare. I Sverige var han bland annat stenarbetare. Han flyttade ofta och långt, från Småland till Norrland, där han bodde i både Umeå och Luleå. Jag har inte kunnat notera alla platser han bott på.

Jag undrar vad han arbetade med, om han flyttade, om namnbytet stämmer, när han dog, när hustrun dog, mm.

Jag skulle också vilja ha hjälp med tolkningen av inflyttningsnotisen sidan 216 i Hornnes inflyttningsbok, se ovan. Gårdsnamnet och anteckningen i marginalen kan jag inte tolka.

 

Jag skulle bli glad om någon ville hjälpa mig eftersom kyrkböckerna inte är skannade än.

 

Vänliga hälsningar från grannlandet.

 

Lena Kindstedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, Gunnar Paulsen och Karin Moen, det måste vara rätt par ni hittat 1900. Petter Alfred och Britta fortsätter alltså sitt ständiga flyttande .

Tack också Mette Fausko! Du för mig kanske ytterligare tio år framåt. Där finns både likheter och olikheter mellan namn och födelsedagar.

Mvh

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.