Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Olsen (Hævrøen) f 9. april 1867 på Hevrøy i Austevoll/Sund


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Ved flere anledninger har jeg prøvt å finne ut hvor det ble av Jacob Olsen fra Hevrøy i Austevoll eller daværende Sund. Han drog til USA i 1888 og der slutter alle spor. Han reiste sammen med sin fetter Otto Olai Halversen (Lunnøy/Lundøy i Austevoll/Sund) Otto O var da farmer i Mower County i Minnesota og bodde trolig i Adams. Senere drog også to andre brødre av Jacob over. Det var Nils Olaj og Hans Olai. Jeg vet det aller meste om disse to andre sine etterkommer, men her aldri klart å finne ut noe om Jacob. Jacob hadde også en bror som het Jacob, som ble født i 1864, og som døde før 1867. Det er ingen info i skifte etter foreldrene som kan peke i noen retning hvor det ble av Jacob. Min mor har fortalt at Jacob trolig døde i ung alder, men hun visste ikke noe om omstendighetene og hvor ung han egentlig var da han døde. Min morfar hadde omtrent 15 søskenbarn som drog til USA og flesteparten slo seg ned i området omkring Adams i Minnesota, men det var noen som drog lengre vestover også. Hvor Jacob reiste vet jeg ikke, men da Nils Olaj drog i 1897 fikk han tilsendt billetten, men jeg vet ikke hvem han fikk den fra? Kanskje det var fra Jacob? Jeg vet ikke om det står noe om det da han kom til Ellis Island? Kanskje det er et spor der?

 

Selv om jeg har prøvt meg med denne saken før, så vil jeg enda en gang prøve meg. Hver sten må snus flere ganger for om mulig å finne noen nye spor. Denne saken har vert en gåte. Ofte er det slik st når man tar opp igjen en gammel sak, så kommer man litt nærmere en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det står noe om hvor broren Nils Olaj Olson skulle da han dro til Amerika http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=38172&merk=38172#ovre

 

eller kanskje det står noe i reg. der borte t.d. Ellis Island.

 

for mange år siden fikk jeg info om at Nils Olaj fikk billetten tilsendt. Kanskje det var fra broren eller en annen slektning. Nils Olaj drog sammen med en annen slektning: Nils Larsen Birkeland. Nils O bodde bare frem til 1918 i Minnesota, da drog han og familien til Tulsa i Oklahoma. Den tredje av brødrene til min morfar Hans Olai Olson bodde hele sitt liv i Adams i Minnestota (døde i 1959)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lar det seg gjøre å finne ut noe om Jacob? Evn hvor kan jeg finne ut noe om han. Står det evn noe i Elles Island, da broren Nils Olaj Olson drog over i 1897. Står det hvor han skulle til. Jeg har info om at Nils Olaj bodde den første tiden hos en svensk familie, men ikke om hvilket forhold han hadde til denne familien. Kanskje disse personene hadde familie forhold til Jacob eller Nils O? Dette er kanskje mulig å finne ut av i ft for 1900 i Mower County eller for Adams i Minnesota. Selv har jeg ikke tilgang til slike opplysninger og trenger hjelp.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å løse denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tredje broren til morfar drog over i 1902

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=45199&merk=45199#ovre

Jeg antar at det ikke er noen spor av Jacob her heller, men hver sten må snus opptil flere ganger, og ofte er det slik at for hver gang en sten snus, dukker det opp noen interessante opplysninger igjen.

 

Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette, evn gi meg noen tips om hvor jeg skal lete. Jeg har kontakt med etterkommerne etter både Nils O og Hans O, men er ikke i stand til å finne noe om Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne Jacob ha vert i amerika så tidlig som i 1882 evn som sjømann. I så fall var han bare 15 år da? Det var vanlig på den tiden at man reiste på båt med det samme en var konfirmert. Slik var det i lange tider ute ved kysten.

 

Det kan også tenkes at han kan ha utvandret fra et annet sted enn Bergen? Finner utvandringen fra 1888. Jeg vet at han hadde en fetter som var omtrent på samme alder da han utvandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått oppgitt at min grandonkel Jakob Olsen ankom NYC 7. juni 1888, men hvor gikk veien videre fra New York. Ble han med fetteren Otto O. Halversen (Lundøy, Lunnøy) til Mower county der han bodde? eller drog han til et helt annet sted. Denne karen var bror til min morfar, men det er ingen som kan fortelle meg hvor det ble av han? Dette er meget underlig at det skal være helt umulig å finne ut av hva som skjedde med han og hvor dét ble av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er mange av dere som vet hvordan og hvor jeg kan søke for å finne ut noe om min grandonkel. Det er mulig at han døde før 1900? Men det vet jeg ikke noe om. Jeg vet at han drog over til USA sammen med sin fetter Otto O Halversen. Otto var da farmer i Mower county og bodde i Adams i Minnesota. Det er ting som tyder på at også Jakob drog dit, men dette er bare antagelser. De to andre brødrene til Jakob bosatte seg også i Mower county i Adams. Den ene Hans Olai Olson ble boende der hele livet, mens Nils Olaj flyttet til Tulsa i Oklahoma i 1918. Det er hittil ingen som har satt meg på sporet etter Jakob Olson født Hævrøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått info fra en slektning av meg i Minnesota at dem hadde noen slektninger som het Olson. De bodde på et sted som het

Leroy i Mower county.

 

Kanskje dette er et sted å lete etter mine "forsvunne" slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.