Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Pedersen Hellebæk 1850/1864, omstreifer.Hvem var han?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har støtt på Johannes Pedersen (Hellebæk). Ser av ulike debatter at det spriker noe med hensyn til når han var født enten ca 1850 eller omlag 1864 kanskje i Østfold. Han reise i en periode med Nora Mathilde Karlsdtr.Hun ble døpt 18.04.55 i Vinger, Hedmark. Sammen fikk de datteren Mina Kristine Johans(Johannes)dtr. født 23.03.1886 på Vang i Valdres, død 16.09.1978 i Bergen.

 

Men hvem var denne Johannes Pedersen med tilnavnet Hellebæk, hvor og når var han født, hvem var foreldrene hans og hvor døde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Johannes Pedersen Hellebæk fra Eidsberg er som du sier både oppgitt f.1864 og 1850, men kanskje ikke døpt i Eidsberg? Hellebæk er imidlertid i Eidsberg. De skal videre ha blitt gift i Eidskog, men det ser heller ikke ut som det er riktig? Han er både kalt "Arbeider" og "Omstreifer", men er kanskje ikke av reisende folk opprinnelig selv om kona var? Nora Matilde hadde jeg bare fødselsåret på fra før, men finner ingen døpte på 18.april 1855 i Vinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det vel se ut til at de blir vanskelig å plassere denne Jonny Pedersen Hellebæk på kartet.

 

Her er dåpen til Nora Mathilde.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8867&idx_id=8867&uid=ny&idx_side=-29

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124330073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Nora er Carl Carlsen og mor er Anna Maria Larsdatter, men det ser også ut til at barnet under er av omstreifende foreldre

 

Frithjof Amandus(?) - Far ser ut som Lars Magnus Holen og mor er Caisa Carlsdatter. Kanskje søster av Carl?

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldrene er reisende: Anne Marie Larsdatter Holm, f.1826 i Stafsnäs, drept 9-3-1877 i Eidskog av Vakker-Andreas, gift med Karl Karlsen Lundberg, f.1830 i Stavsnäs sockn (S). Ved folketellingen 1865 er de nevnt i Løvlien (Lauvlia) under Forkerud i Eidskog, og Carl Carlsen Lundberg kalles da «Selveier». Ved folketellingen 1875 er de nevnt på Berget under Forkerud.

 

Lars Magnus Larsen Holm, f.1830 i Karlskoga sockn (T), død 1895 i Ed sockn (S), reiste (visstnok gift) med Stina Kajsa Karlsen Palm, f.1826, død 29-1-1891 i Ed sockn (S). -"9 barn" (Bergström). Ved folketellingen 1865 er de nevnt på Inntaket under Forkerud i Eidskog. Presten Fearnley skriver følgende om denne familien ved folketellingen 1865: "Disse Personer hører til Taterne eller Omstreiferne og have bosat sig her i Landet i de sidste 6-7 Aar. De er beslegtet med en tidligere ved Giftermaal bosat Mand Carl Larsen Kvik eller Malmer som ganske har opgivet Omstreiferlivet. Hine er derimod stadig paa Veien til visse Tider paa Aaret, men opfører sig her i Bygden vel og lever i forholdsvis Velstand". Lars Magnus Holm fikk festeseddel på Inntaket 2.april 1868.

 

Anne Marie og Lars Magnus er altså søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

 

Lars Magnus Larsson - Holm - Qvick

 

Fältjägare. Hemmansägare.. Blev högst 65 år. Far: Lars Larsson Holmström - Qvick (1782 - 1845) Mor: Maria Nilsdotter (1788 - )

Född: 1830 Bäck fs, Karlskoga sn, Örebro län, (T) 1) Bosatt: från 1881 till 1895 Näs, Ed sn, Värmlands län, (S) 2) I hfl AI:20 i Eds sn på Näs står familjen och Charlet född 1867 i Eidskog, som fältjägare och beväring fanns familjen där redan 1887.

 

 

Flyttar tillbaka igen till Näs i Ed socken (Värmland) från Norge och äger en gård. Även hans barnen inflyttar hit 1885.

se:

AI:19 1881-85 p 176 Näs

AI:20 1886-90 p 201 Näs

AI:21 1891-95 p 213 Näs

Död: 1895 Ed sn, Värmlands län, (S) 1)

Barn med Stina Kajsa Karlsdotter - Palm (~1827 - 1891)

 

Barn: Karl Magnus Larsson - Holm - Qvick (1850 - ) Karl Olaus Adel Karelius Larsen (1853 - ) Fritiof Amundus Larsson - Qvick - Holm (1855 - ) Olaus Karolus Larsson - Holm - Qvick (1858 - 1952) Edward Gottfrid Larsson - Qvick (1860 - ) Roland Olivier Larsson - Holm (1862 - ) Amanda Levina Magnusdotter (1865 - ) Charlet Magnusen - Qvick (1867 - ) Herman Dannevid Larsen (1869 - 1891) Thron Hjalmar Larsson - Qvick (1872 - 1894)

Noteringar

 

Vistades hos sin moder till 18 året, då han började fara omkring, ej lärt sig något hantverk, ej admitterad, tidigare tilltalad för stöld men frikänd, ankom till länshäktet 1852-05-06 tilltalad för stöld och dömd till 26 dygns vatten och bröd samt uppenbar kyrkoplikt, anfört besvär i Svea hovrätt som fastställt häradsrättens dom. Ankom till länshäktet 1858-09-26 för livsfarligt vapens begagnande.

 

 

Noteringar från Eidskog Bydebok!

På Gården Inntaket som var Lars sin egen, Kontrakt tgl. 2/4 1868 hvor H. Amundsen overdrar til Lars Magnus Holm pl. Inntaget gm Stina Kaisa Karlsdtr. F Palm, Sverige

Lars Magnus Holm f 1830 Stavsnäs Sverige och Stina Kaisa Karlsdtr. Palm Sverige

I Inntaget hade omstreiferfamiljen Lars Magnus Holm och Stina Karlsdtr 2 hester ved folletellinga 1865. De satte också 2 tn. poteter og sådde 1 tn. havre. Ved folketelling 1875 hadde Stina 1 Hest, og utsäden var 1 tn. havre og 1 tn poteter.

På gården Eidsbroa bodde Lars storebror Karl Fredrik Larsson f 1816, "Kalle Holm" gm Ragnhild Klemmetsdtr, Malmer f 31/8, han var nog den första i Eidskog. Sen bodde familjen Aleksander Aleksandersen(Lök, Han blev knivmördad 1871)f 1837 Sunne gm Marie Kristine Karlsdtrf 1842.02.20(hon var dotter till Karl Fredrik Larsson Kvikk. De bodde hos farbrodern Lars Magnus Holm.

 

I 1875 bor her Stina Karlsdtr. ,enke selveier og omreisende, det står f 1844 i Stavnäs Sverige med 5 barn I 1900 står det Marie, samma som Stina Karlsdtr att hon änkan lever med Tater, omstreifer, hästeskjärer dyrleger og ungkar Alfred Jansson Holmer och deras 3 barn, familjen oppeholdt sig midlertidlig i Arvika ved folketellingen 1900.

På Gården Berget bodde Karl Karlsen Lundberg f 1833 Stavsnäs med Anna Marie Larsdtr Holm,(syster till Lars Magnus Kvikk och "Kalle Holm" där bodde också brodern August Karlsen Lundberg och hans fru Karoline Lindberg f 1854 i Sverige och deras barn.

Alltså 5 familjer av Släkterna Kvikk och Lundberg och även Lök och barnen deras och besöken, det var nog fart där ja.

 

Berget lå ved Kvekerberget,mens inntaket lå nede ved nesssjöen. På begge stedena bodde det folk som tillhörte omstreiferne eller vara av taterslekt. Ved folketellingen i 1865 har sokneprest Fearnley skrevet fölgande om streiferfamiljerna som bodde på Forkerud grunn.

" disse personer hörer til taterne eller Omstreiferna og hava bosatt sig her i landet de siste 6-7 år. De är besläktet med en tidligare vid giftemål bosat mand Carl Larsen Kvikk under Malmer som ganska har opgivet Omstreiferlivet. Hine er derimot stadig på veien till visse tider på året, men opförer sig her i byden vel og lever i forholdsvis Velstand"

Källor

1) Tomas Larsson 2) Husförhör Ed 1881...85 Näs

http://www.google.no...Qomo70IXV6mQ4Pg

 

 

Karl Karlsson - Lundberg

 

Hästhandlare. Blev minst 56 år. Far: Karl Fredrik Nilsson - Lundberg (1810 - ~1868) Mor: Sofia Niklasdotter - Krans (1813 - ~1855)

Född: 1826 Stavnäs sn, Värmlands län, (S) 1) 1930 Död: efter 1882 1)

Barn med Anna Marie Larsdotter - Holm - Qvick (1826 - 1877)

 

Barn: August Karlsen - Lundberg (1850 - 1921) Nora Mathilde Karlsdotter - Lundberg (1856 - ) Adolf Edvin Karlsen - Lundberg (1864 - 1865) Karl Adolf Karlsson - Lundberg (1867 - 1927) Charlotta Karlsdotter - Lundberg

Källor

1) Kai Samuel Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Ann-Mary for et flott bidrag.

 

Jeg vet jo at en del av dette har vært debattert tidligere bl.a her i Brukerforumet, men jeg finner en del av debattene uoversiktlige og vanskelig å bli klok på. Så takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter fremdeles med denne familien.

 

Kan noen si meg om dette er den rette familien i 1900 tellingen på Aasnes i Hedmark?

 

Jeg vet at Nora reiste først med Ole Magnus Janson og fikk bl.a datteren Anne Maria i 1883.I tillegge finner jeg Mina f.1884 som kan være identisk med Mina Kristine født i 1885.

 

Da blir i så fall neste spørsmål om denne Petter Johannessen er identisk med Johannes Pettersen, far til Mina og Sofie?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=f00425&gardpostnr=93&personpostnr=426&merk=426#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonny, jeg håpet du leste innlegget mitt. Men vil du si at dette kan være samme familien, eller er det bare ønsketenkning fra min side? Jeg finner ikke uten videre barnedåpene på de stedene som er angitt ved fødested på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er dette som bare blir spekulasjoner foreløpig. Det er godt mulig at Petter Johannesen og Johannes Pettersen er en og samme person, men vi får avvente mer fakta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei.

Lurer samtidig på en annen familie som heter: August Johannes (Augustsson) Holm og kona Karoline Sørine Magnusson Hartman, Født i Sverige ? Når ?. Hører hun til den kjente Hartman slekta ?

Deres sønn Karl August Reinholt ? Holm.

Født på Grue i Solør i Hedmark. 22 Aug.-1892.

 

Karl August ble gift med Eveline Emma Karlsen Lundberg 20 Juli 1927 i Børsa kirke i Sør Trøndelag.

 

Er det noen som har opplysninger om foreldrene til Karl August.

 

Finner dem ikke i FT i Norge, men Karl August er jo født der og han har kanskje fler søsken.

 

Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Unni!

Oskar (August Johannes) Gustavsen Holm vet jeg ikke fødselsår på, men foreldrene er Gustav Larsen Holm, f.1818, død 12-8-1896 i Stavnäs sockn (S), og Albertine Ulrikke Olsen = Ulrika Albertina Rapp [ -se Roes ], f.6-3-1834 i Sunne sockn (S), død 7-6-1894 i Grava sockn (S). De var bosatt i Eidskog, men reiste senere til Sverige.

Oskar, eller August Johannes som han også kalles, reiste med Karoline Sørine Larsen [ -se Hartmann ], f.21-1-1865 i Østre Toten, dpt.11-2-1866 i Nes, Romerike, død på Elverum. Hennes foreldre var Anne Marie Kristiansdatter -"Loa-Marja d.e.", f.ca.1831, 15/1845, død 16-9-1903 og gravlagt 23-9-1903 i Oslo (sjekk!) - som altså er av Hartmann-slekt (datter til Kristian Fredriksen) og Lars Larsen Korsgaard / Lars Pettersen, f.1829 - se Ragnild.

Da har du kontrollen? B)

Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Link til www.online.no

 

 

 

Telenor e-post

unnknu@online.no

 

Logg ut

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv ny e-post

 

Tilbake Svar Svar alle Videresending Slett Mer

 

 

Melding 1 av 1147

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E-post

 

Innboks(19)

 

 

Kladd

 

 

Sendt

 

 

Slettet(29)

 

 

kirsten hansen

 

 

Adressebok

 

Innstillinger

 

36% brukt av totalt 2048MB

 

 

 

Bestill mer lagringsplass

 

 

 

 

Re: Din daglige liste over nye innlegg

 

Fra Unni KnudsenAdd contact

Til ArkivverketAdd contact

Dato I dag 20:20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takk til deg Jonny.

 

Ja nå har jeg fått kontrollen.

 

 

 

Det jeg har av Hartman. Kristian Fredrik Fredriksen Hartman ca 1807, gift med/reist med:

 

Anna Marie Mikkelsdatter 1805, barn: Petronelle Christiansdatter Hartman: 2, gifteAnne Marie Fredriksdatter Rokke, ingen barn. 3. Gifte: Johanne Lovise Glad: Barn. Anne Marie Christiansdatter Hartman ca 1832 og Caroine Christiansdatter Hartman ca 1833. Ser ut til at jeg ikke har Loa-Marie.

 

 

 

Tror det må være noe feil her.

 

 

 

Har at

 

Karl Fredrik Fredriksen hartman er sønn til Fredrik Faltin Hartman Palm og Anna kristina Christiansdatter Lindwall -

 

 

 

Hilsen Unni

 

 

 

 

 

Den 25.10.2015 01:36, skrev Arkivverket:

 

 

 

Arkivverket

 

Unni Knudsen,

 

Dette er en liste over dagens nye innlegg i tråden "Johannes Pedersen Hellebæk 1850/1864, omstreifer.Hvem var han?".

 

 

 

 

Topic: Johannes Pedersen Hellebæk 1850/1864, omstreifer.Hvem var han? (Forum: Brukernes eget forum)

http://forum.arkivverket.no/topic/180690-johannes-pedersen-hellebck-18501864-omstreiferhvem-var-han/

 

Jonny Mydland -- i går, 16:36

 

Hei, Unni!

 

Oskar (August Johannes) Gustavsen Holm vet jeg ikke fødselsår på, men foreldrene er Gustav Larsen Holm, f.1818, død 12-8-1896 i Stavnäs sockn (S), og Albertine Ulrikke Olsen = Ulrika Albertina Rapp [ -se Roes ], f.6-3-1834 i Sunne sockn (S), død 7-6-1894 i Grava sockn (S). De var bosatt i Eidskog, men reiste senere til Sverige.

 

Oskar, eller August Johannes som han også kalles, reiste med Karoline Sørine Larsen [ -se Hartmann ], f.21-1-1865 i Østre Toten, dpt.11-2-1866 i Nes, Romerike, død på Elverum. Hennes foreldre var Anne Marie Kristiansdatter -"Loa-Marja d.e.", f.ca.1831, 15/1845, død 16-9-1903 og gravlagt 23-9-1903 i Oslo (sjekk!) - som altså er av Hartmann-slekt (datter til Kristian Fredriksen) og Lars Larsen Korsgaard / Lars Pettersen, f.1829 - se Ragnild.

 

Da har du kontrollen? B)

 

Beste hilsener Jonny

 

 

 

 

 

 

Adresse til tråden: http://forum.arkivverket.no/topic/180690-johannes-pedersen-hellebck-18501864-omstreiferhvem-var-han/

 

Du kan melde deg av her: http://forum.arkivverket.no/unsubscribe/Zm9ydW1zO3RvcGljczsxODA2OTA7NjQwOzY0MDt1bm5rbnVAb25saW5lLm5v/

Arkivverket

 

______________________________________________________________________

Denne e-posten er skannet av MessageLabs Email Security System.

For mer informasjon se

http://www.messagelabs.com/email

______________________________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Lovise Glad = Loa ;)

 

Hei og takk til deg Jonny.

 

Svarte på innlegget ditt, men det ble bare kaos og dårlig oversikt, men ser at du har

sett hva jeg har spurt etter. Ja hadde Loa-Marie. Jeg har henne som Johanne Lovise Glad Klostermann.

 

Nå skal jeg sette meg til rette å få skrevet inn det du har sendt meg.

 

Men et spørsmål, hvorfor kalte Karoline  Sørine seg Larsen til etternavn, ser du skriver det ovenfor.

 

Har  2 barn til : Anne Marie Christiansdatter Hartman, f. ca 1832. reiser med, Nils Andreassen Meldahl og Lars Pettersen. (Caroline Christiansdatter, f, 1833, g,m, Benjamin Forselius Jacobsen.

 

 

Er dette riktig .

 

Hilsen Unni.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nå har jeg endelig kommet asjur med dette. Hadde  mannen til Anne Marie Christiansdatter fra før, og sitter å skriver dobbel slekt, men nå skal alt være i orden. Har tre søsken av Karoline Sørine fra før. Ludvig (Loa-Ludvig). Vilhelm (Loa-Vilhelm  og Wilhelmine. Da stemmer vel det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Unni gjorde meg oppmerksom på en feil jeg skrev ovenfor: Karoline Sørines foreldre er selvsagt Anne Marie Kristiansdatter -"Loa-Marja d.e.", f.ca.1831, 15/1845, død 16-9-1903 og gravlagt 23-9-1903 i Oslo (sjekk!) - som altså er av Hartmann-slekt (datter til Kristian Fredriksen) og Andreas Mathisen (ikke Lars Larsen Korsgaard / Lars Pettersen, f.1829, som jeg først skrev). Det gikk litt fort i svingene der... Når det gjelder Andreas Mathisen, så vet vi vel ikke hvem han er, men det står i forbindelse med Karoline Sørines dåp i Nes på Romerike i Akershus [altså ikke Nes på Hedemarken], at han også er av "Taterslægt". Beklager igjen feilen ovenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Unni gjorde meg oppmerksom på en feil jeg skrev ovenfor: Karoline Sørines foreldre er selvsagt Anne Marie Kristiansdatter -"Loa-Marja d.e.", f.ca.1831, 15/1845, død 16-9-1903 og gravlagt 23-9-1903 i Oslo (sjekk!) - som altså er av Hartmann-slekt (datter til Kristian Fredriksen) og Andreas Mathisen (ikke Lars Larsen Korsgaard / Lars Pettersen, f.1829, som jeg først skrev). Det gikk litt fort i svingene der... Når det gjelder Andreas Mathisen, så vet vi vel ikke hvem han er, men det står i forbindelse med Karoline Sørines dåp i Nes på Romerike i Akershus [altså ikke Nes på Hedemarken], at han også er av "Taterslægt". Beklager igjen feilen ovenfor!

Hei og takk for svar.

 

Det hender det går fort i svingene for meg å. Roter fælt noen ganger :-)

Når det gjelder Anna Marie Christiansdatter Hartman , så har jeg 3 menn til henne, som hun har barn med: Nils Andreassen Meldahl: barn

Anne Marie Nilsdatter Meldahl født.6 sep. 1851. Dåp 28sep så. Nordrehov i Bu. Barn med Lars Pettersen. Barn: karoline Sørine (Andreasdatter) , far Andreas mathisen.

Må spørre deg , er det riktig med de andre mennene.

 

Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Loa-Marjas dødsfall, se øverst t.v.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 2 , 1903-1905, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27302/35/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090515340387.jpg

 

Er det denne kvinnen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også her, ugift Anne Marie Fredriksen, omstreiferske, konf. i Eda, Sverige

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vålerenga, Ministerialbok nr. 3 (1899-1930), Døde og begravede 1903, side 56. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=25782&idx_id=25782&uid=ny&idx_side=-57
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040907161060.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.