Gå til innhold
Arkivverket

Anders Andreasen Ulven eie gift med Ingeborg Andersdatter Ulveneie. Hvor kommer han fra?


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Anders Andreasen Ulven eie gift med Ingeborg Andersdatter Ulveneie. Hvor kommer han fra?

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 10 (1827-1843), Ekteviede 1841, side 324. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8446&idx_id=8446&uid =ny&idx_side=-270

1841 viet 1th aug Tranby Ungkarl ?? Anders Andreasen og pigen Ingeborg Andersdatter Ulveneie.

Bosted for ham er Fødested Eger Opholdssted Lier. Begge er 23 år, Hans far er Andreas Olsen Vang i Røgen, avdød. Hennes far er Anders Iversen Ulveneie.

Forlovere: Tore Ulven, Nils Andersen Stabek. Lysning 16-23-31.mai

 

Jeg finner ikke Anders Andreasen til dåp eller konfirmasjon, jeg finner heller ikke faren hans Andreas Olsen Vang i Røgen. Ikke i folketellinger eller dåp. Noen som kan hjelpe?

 

Olava Andersdatter Ulven eie, min oldemor, er datteren til Anders og Ingerborg Ulven eie.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 11 (1843-1854), Fødte og døpte 1852, side 134. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1104&idx_id=1104&uid =ny&idx_side=-137

1852 nr 168. f. 5 juli, døpt 7. november i Tranby kirke, OLAVA, egte, Anders Andreasen og Ingeborg Andersdatter Ulveneie. Fadd: Ingeborg Hansdatter Ulven Eie, Maren Pedersdatter Heien, Ole Andersen Ulveneie, Martin Andersen UE, Martin Andreasen Ulven

 

De hadde også barna: Maren 1841, Anna 1843, Ole 1845, Julius 1849, Christian 1855.

Jeg har prøvd på Dis også, men ingen har svart noe på Andreas og farens opprinnelse.

 

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noe som kanskje bør studeres litt nærmere (brudgommen er forøvrig ungkarl og smed).

 

23 feb 1817 døpes en uekte Anders i Eiker med far ungkarl smed(?) Anders Andersen Vestfossen og pige Mari Olsdtr Winæs Eie, nr 32

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-29

 

 

Så blir det moro. I 1819 gifter Mari Olsdatter Winæs eie seg med ungkar Andreas Olsen Schrøder Vestfossen, nr 62: http://www.arkivverk...y&idx_side=-226

 

Er denne Andreas Olsen barnefaren slik at det er skrevet feil i kirkeboka ved dåpen, eller er han stefaren? Evnt. er første Anders død og paret har fått en ny oppkalt etter ham?

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS er det foreldrepar Andreas Olsen - Mari Olsdtr som døper Anne Maria 24 okt 1819 i Eiker, Ole 23 april 1821 i Røyken, Trine 20 juli 1823 Røyken, Jørgen 15 mai 1825 i Røyken, Carl 7 okt 1832 Lier,

 

Det kan være flere barn, og jeg har ikke slått opp i kirkebøkene bortsett fra dåpen av Anne Maria. Hun er uekte, men dessverre står det ikke noe om antall leiermål (i ministerial), så det er uvisst om Andreas er far eller stefar til Anders. Det ser uansett lovende ut siden det er de samme områdene som går igjen, men det må jo selvsagt sjekkes om det er det samme paret som har flyttet rundt og fått disse barna, for det sier FS intet om :)

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo. Konfirmasjonen er funnet i Røyken, og der står Andreas Olsen som faren. Han ble bare konfirmert litt sent, i 1837, nr 21 høyre side:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-112

 

Mvh

Linda

 

Hei Linda

Takk for innsatsen, jeg skal sjekke alt dette senere idag når jeg kommer fra jobb, men funnene er spennende. Skulle gjerne fsett dem i folketellinger også for der sies det en del. Synd det ikke er noen bygdebok i Røyken.

 

Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sønnen gifter seg i 1841, er faren Andreas Olsen oppgitt å være død, så det kan da ikke være samme Andreas Olsen som er fadder etter det årstallet i de lenkene dine. Dessuten kalles han Schrøder og Skrøder enkelte steder, bl.a. ved vielsen med Mari, så det kan muligens hjelpe til å finne ham.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen hadde vi, men faren heter Andreas Olsen ved konfirmasjonen til Anders, og ved vielsen i 1841 :) Så her må man bare anta at det er feilført ved dåpen...så lenge det ikke dukker opp noe som sier annet. Det hadde vært veldig fint med et skifte etter Andreas Olsen eller kona nå.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja, han var død i 1841, så da må det være en annen Andreas Olsen som bor på Ulven-eie da. For å gjøre forvirringen komplett så er foreldrene til Anders kone, Ingeborg Andersdatter, Anders Iversen (Tranbyeie-Ulveneie) og Mari Olsdatter (Onstad-Bøe). Kan hende hun hadde en bror ved navn Andreas Olsen.

Siden faren til Anders var død ved giftermålet og da ble kalt Andreas Olsen Vang i Røgen så er det kanskje rimelig å tro at han bodde på Vang da han døde?

Takk for engasjementet.

Mvh

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.