Gå til innhold
Arkivverket

Johann Hagemann, telegrafist


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon rundt en Johann Hagemann, vi vet ikke når han er født,hvor eller noe annet særlig. Det vi vet er at han tok utdannelsen som telegrafist på Oscarsborg, og hadde læretiden i handelsmarinen.

 

Under krigen så bemannet han en sender i Krokskogen. Han ble avgitt derfra til Totenåsen førsommeren 1944.

Han hadde dekknavn C/Klaus Berg og senderens navn var Cormorant.

 

Den eneste Johann Hagemann jeg har funnet er født 1916 og døde 1996 i Kristiansand, om dette er rett person vet vi ikke. Kan noe hjelpe til så vi kan få inn rette opplysninger om han i boken som blir skrevet om motstandsarbeidet på Toten i 1940-45? Boken ha rsom mål og komme ut tpå nyåret.

 

Ha en strålende dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Johann Hagemann som ble født i 1916 og døde i 1996 i Kristiansand må være den samme person som var venn av mine foreldre. Jeg mener å huske at han i sine yngre år hadde vært telegrafist, men jeg kan ikke bekrefte de detaljene du siterer. Han har imidlertid etterkommere som lever idag som muligens kan hjelpe deg, men jeg kan ikke godt oppgi navn på dette forumet. Du kan eventuelt kontakte meg på eiv-kinckrøllalfaonlinedotno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 25-10-1996.

 

Nekrolog.

 

Johann F. Hagemann.

 

Adm.dir. Johann F. Hagemann, Kristiansand, døde plutselig i sitt hjem 17-10-96, vel 80 år gammel.

 

Han var Oslo-gutt, og i sine yngre år sportsmann og habil skiløper. Da krigen kom 9. april 1940, var han ansatt i Norges Bank, og han deltok aktivt i å bringe bankens gullbeholdning i sikkerhet for tyskerene. Som utdannet radiotelegrafist gikk han inn i det illegale motstandsarbeidet, inntil han via Sverige flyktet til Skottland. Der gikk han inn i Kompani Linge, og tilbake i Norge lå han flere år i dekning i skogsområdene rundt Gjøvik som sambandsmann for hjemmestyrkene. Han ble senere dekorert for sin krigsinnsats.

 

Etter krigen arbeidet han for Kolonialgrossistenes Landsforbund i Oslo. I 1963 flyttet han med familien til Kristiansand der han overtok som leder av KØFF-Sør. Han administrerte bedriften gjennom en periode med vekst og utbygging inntil han ble pensjonert i 1983.

 

Som venner av familien har vi hatt gleden av å kjenne Johann Hagemann gjennom mange år. Han var en hedersmann i all sin ferd og levet opp til en gentlemans klassiske idealer. Han var alltid generøs på andres og beskjeden på egne vegne. Han fortalte aldri om sin store innsats under krigen.

 

Johann Hagemann og hans hustru Vessa har i alle år hatt et åpent og gjestfritt hjem både for egne venner og deres datters venner. Våre tanker går til Johann Hagemanns hustru, barn, svigerbarn og barnebarn som har mistet en særdeles kjær ektemann, far, svigerfar og bestefar. Johann Hagemann etterlater seg et stort savn og er blandt de mennesker som utelukkende vil bli husket for det positive og gode.

 

På vegne av venner og familien. Leif Stang og Nina Stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kanskje kan finne ham nevnt i bok som omhandler slektene Moss,Hagemann.Kjenner igjen byfogd Hagemann fra boka, en av fadderne til Johann.Boka kan lånes på Deichmanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.