Gå til innhold
Arkivverket

Firmanavn.Aarbogh Cigar&Fruktforretning.Skogli sanatorium.


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg og en fetter av meg har prøvd å finne mer info om firmaene ved å google.Men lite som kan gi svar på det v lurte på.

 

En fjern slektning etterlot seg fotoalbum: Erindringer fra Skogli Sanatorium (Lillehammer?),1923 og mange bilder som vi i slekten fikk for mange år siden.Hun var ugift lærerinne frem til hennes død.Født på 1880-tallet.

 

Ligger Skogli på Lillehammer?Hva slags sted var det?Psykiatrisk?Pleiested?Helsested?Fint med litt info om bakgrunn/historie.

 

Hvor lå Aarbogh cigar&Fruktforretning?Og Spur?Firmanavn på bildene.

 

Etterlyser tips til hvor man kan finne info om gamle firmaer.Jeg prøvde å søke litt på folketelling 1900 uten å lyktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 27-6-1946:

 

Kurbadet i Oslo kjøper Skogli Sanatorium ved Lillehammer. For å anlegge et lite norsk Skodsborg.

 

Kurbadet i Oslo har nylig kjøpt Skogli Sanatorium som ligger ved Osloveien, tre kilometer sør for Lillehammer jernbanestasjon. Det er hensikten på den ca. 50 mål store vakkert beliggende eiendom å anlegge et badesanatorium som skal drives på samme måte som Kurbadet i Oslo og Skodsborg ved København.

 

Når det nye badesanatorium kan bli åpnet avhenger av i hvilken utstrekning og hvor hurtig de nødvendige materialer kan skaffes. Foreløpig står sanatoriet som har ca. 40 senger tomt.

 

Tiltaket vil bli hilst med glede, da det lenge har vært sterkt behov for et kursted av denne art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg og en fetter av meg har prøvd å finne mer info om firmaene ved å google.Men lite som kan gi svar på det v lurte på.

 

En fjern slektning etterlot seg fotoalbum: Erindringer fra Skogli Sanatorium (Lillehammer?),1923 og mange bilder som vi i slekten fikk for mange år siden.Hun var ugift lærerinne frem til hennes død.Født på 1880-tallet.

 

Ligger Skogli på Lillehammer?Hva slags sted var det?Psykiatrisk?Pleiested?Helsested?Fint med litt info om bakgrunn/historie.

 

Hvor lå Aarbogh cigar&Fruktforretning?Og Spur?Firmanavn på bildene.

 

Etterlyser tips til hvor man kan finne info om gamle firmaer.Jeg prøvde å søke litt på folketelling 1900 uten å lyktes.

 

Ang. Skogli Sanatorium finnes en del bilder her:

 

http://digitaltmuseu...1&count=9&pos=0

 

Ser ut som det her kalles badesanatorium, vet ikke om det er det samme som et rehabiliteringssenter eller noe sånt?

 

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

 

Vil gjerne vite om Skogli på 1920-tallet (før 1946).Hva slags sted det var i 1920 årene.

 

Er også spent på info om Aarbogh cigar og fruktforretning + Spur.

 

Ønsker tips til nettsider som har info om gamle firmanavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Skogli Pensjonat i Fåberg og Lillehammer Historielag, årbok nr. 5, 1983 s.116:

 

"Nærhet til jernbane har gitt en form for reiselivsbedrifter, [...] det typiske byhotellet og -pensjonatet..., og vi får landlige feriepensjonater og turisthoteller som mottar gjester for lengere opphold. [...] Skogsborg Sanatorium (nå Bellevue), Solhøgda Turisthotell, Utsikten Pensjonat og Skogli Pensjonat, alle i Søre Ål, kan alle stå som eksempler på den siste typen mellomkrigsbedrifter."

 

Ellers i artikkelen framgår det at dette skjer i perioden 1915-1925, og at navn som "sanatorium" og" turisthotell" vitner om at frisk luft og utsikt var viktig i markedsføringen.

 

Mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info om Skogli.Takk til Sigrun.Da gjettet jeg riktig.At det hadde noe med frisk luft el kroppslig helsestell,men var ikke helt sikker.

 

Tips om nettsteder med info om gamle firmanavn,Aarbogh og Spur ventes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info om Skogli.Takk til Sigrun.Da gjettet jeg riktig.At det hadde noe med frisk luft el kroppslig helsestell,men var ikke helt sikker.

 

Tips om nettsteder med info om gamle firmanavn,Aarbogh og Spur ventes.

 

Mange av disse " pasientene " ved disse gamle sanatoriumene var mennesker som skulle restiturere seg etter blant annet tuberkelose .

 

mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lå Aarbogh cigar&Fruktforretning?Og Spur?Firmanavn på bildene.

 

Etterlyser tips til hvor man kan finne info om gamle firmaer.Jeg prøvde å søke litt på folketelling 1900 uten å lyktes.

 

Det kunne jo vært interessant og sett bildene av disse forretningene hvis det ikke er mye arbeid med å legge dem inn i tråden?

 

Det kunne jo være noen som drar kjensel på ett eller annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Bjørn L og Reidar O.

 

Fint å vite noe mer, bl.a. om restituasjon etter tuberkulose.

Jeg har vært inne på tanken å legge noen få bilder her.Men bildene ligger hos min fetter.Skal høre med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.