Gå til innhold
Arkivverket

Hans Pedersen Lund,Bergen/Arendal.Samme person?


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg leter etter opphav til min ane, Hans Pedersen Lund.Han var far til min ane Johanne Marie Hansdatter, f. 1803 Bergen.Hennes mor: Berthe Pedersdatter.De var foreldre også i 1806 og 1808 (der heter mor Berthe Christine).Hans Pedersen Lund var bortrømt konstabel i 1808.

 

Ved utallige søk finner jeg en Hans Pedersen Lund 59 år i 1801 tellinga Arendal.Gift med en annen dame.Barn i alder 7-17.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010903&gardpostnr=30&personpostnr=242&merk=242#ovre

 

Jeg har prøvd å finne noen av de i 1801 i ft 1865 over hele landet for å finne ut fødested osv.Uten hell.

 

Finner ikke dødsfall til flere av dem.

 

Mitt spørsmål er: Er det samme person når det er samme navn,yrke? Hans Pedersen Lund.

 

Er takknemlig for evt bidrag til at det kan bli løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anvendelsen av navnet LUND, kan ha kommet relativt sent inn i bildet: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=komm1801&personpostnr=1543&merk=1543

Er denne (Hans P Lund) her fra FT1815 I Bergen sortert ut og dermed ikke “kandidat”? http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=87&filnamn=berg1815&gardpostnr=16597&merk=16597#ovre

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes mor: Berthe Pedersdatter.

 

Hvor har du ellers sett at hun kalles PEDERSDATTER?

 

Har du noen gang sett at hun kalles KNUTSDATTER (og følgelig inngikk ekteskapet med Hans Pedersen (Lund) i Korskirken 26.des.1802 http://digitalarkive...merk=11821#ovre ) - eller tror du dette kan avvises som i denne sammenheng.

Forloverærklæringen nederst til høyre: http://www.arkivverk...y&idx_side=-230

(NB: Hans Pedersen er ungkar)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthe kalles Pedersdatter ved alle sine tre barns dåp. Her er de med faddere:

  • Johane Maria, født 8. juni, døpt 19. juni 1803. Faddere: Maria Henrichsdatter, Gulbor Andersdatter, Matthias Endresen Lund, Anthon Anthonsen, Ole Christensen Quale.

Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), Fødte og døpte 1803, side 87.

  • Peder Andreas, født 23 feb., døpt 2. mars 1806. Faddere: Margrethe Pedersdatter, Henrica Svensdatter, Ole Helgesen, Annanias Rasmusen, Samson Willumsen.

Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), Fødte og døpte 1806, side 106.

  • Michael Hansen, født 12. juli, døpt 31. juli 1808. Faddere: Susanne Nilsen, Dorte Arnesdatter, Nils Arnesen, Elias Willamsen, Christopher Arents.

Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), Fødte og døpte 1808, side 125.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk til Grete S og Iver M for deres innlegg.

 

Grete,det var fint at du fant Arendal mannen død, slik at det var bare å sjekke han ut. Du kom meg i forkjøpet da jeg tenkte i dag å skrive at jeg fant mor som Pedersdatter i barnas dåp.

 

En Malene (G2) og to barn bor på samme adresse som Hans P Lund (G) i Bergen 1815.Betyr det at Hans var gift med henne?Eller var hun gift med en annen? Jeg har prøvd å finne hva forkortelsene G og G2 står for, men uten respons.

Og hvor er Johanne Marie og hennes mor i 1815? Kanskje mora var død?

 

Kanske Berthe Knudsdatter skulle vært skrevet Berthe Pedersdatter ved vielsen i 1802? Presten kan ha gjort feil?

 

Hvor er Hans Pedersen Lund og Berthe Pedersdatter/Knudsdatter (i 1801 folketellinga)?

 

Noen spørsmål som søkes besvart for evt å komme videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Malene (G2) og to barn bor på samme adresse som Hans P Lund (G) i Bergen 1815.Betyr det at Hans var gift med henne?Eller var hun gift med en annen?

 

Ja, den som visste det. (Og vi vet jo heller ikke om "P" står for Pedersen)

 

- Men antakelig har Hans P Lund en bror, Andreas, som kan holde til på samme adresse, og eventuelle nære familie-relasjoner kan dermed like gjerne dreie seg om hans ektefelle/barn.

 

Jeg vil tippe at Hans P Lund er STRIL, og at eventuelle kirkebokinnførsler som vi ikke finner i Bergen, kanskje er å finne i et av byens mange naboprestegjeld.

 

(Men vi skal slett ikke utelukke at han er Nederlender m.t.p. mannen nederst på siden, og den samsvarende teksten i merknadsfeltet for Hans P Lund. )

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Iver M.Interessant å lese det du skriver.

 

Kan noen finne dåpsinnførslene til Malenes barn, så man kan se hvem som er faren?

Og hvor er Berthe og Johanne Marie i 1801?

 

I en annen sak nylig så har jeg også sett "feil" etternavn.Det kan se ut som det andre etternavnet kan være fornavnet til barnets morfar.Eller fornavn/etternavn til tidligere avdød ektefelle.I den saken er moren gift på nytt (annet etternavn i vielsen enn ved dåpene) og hun har fått barn med den nye mannen.Her har hun som mor ved dåpene i etternavnet fornavnet etter hennes far.Slik tolker jeg det.

 

Jeg skal se mer på det med stril (samme som løsgjenger el lign, antar jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.