Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av krk.bøker frå Hole, Buskerud 1858


Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Skulle gjerne visst kva namnet på bruras far er, dessutan lurar eg på kva som står heilt til høgre her, par nr.28:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 6 (1852-1872), Ekteviede 1858, side 284.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...y&idx_side=-286

 

 

Dei står som nr.2 her:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Lysningsprotokoll nr. 3 (1853-1868), Lysninger 1859, uten sidenr.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...ny&idx_side=-16

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Klokkerbok nr. I 2 (1842-1878), Ekteviede 1858, side 132.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...y&idx_side=-116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboka står brudens far som Ungk. Engebret Nielsen. Neste rubrikk viser forlovernes navn, deretter kommer rubrikken for lysningsdagene, og til sist rubrikken med opplysninger om vaksinasjoner.

 

Så jeg er usikker på hva du mener med "helt til høyre". Er det om vaksinasjonene?

 

I klokkerboka står bare forlovernes navn, ikke fedrenes. Det er ingen merknader der heller.

Par nr. 2 i lysningen du har lenket til, gjelder ikke samme par som nr. 28 i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Else :-)

 

Eg som hadde skrive rett, retta det til feil :-(

 

Det er altså par 29 (som eg fyrst skreiv, då eg laga temaet igår kveld), ikkje 28!

 

Beklagar!

 

Så då ynskjer eg vita kva som står ytterst til høgre i Mini, og kva far heitte :-))

 

På FamSearch har dei fått det til å bli Eggot!, i lysingsboka (par nr.2 på venstre side) ser eg at det er ikkje det der står, men klarar ikkje skjøna kva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det - da blir det litt annerledes, ja.

Far til Kari Engebretsdr. er, ifølge kirkeboka, Hs. Engebret Egge E. (Egge-Eie), og anmerkningen samme sted:

Intet til Hinder for Brudgoms og Bruds Nye Ægteskab ifølge Skren.skriver Attest af 6/8 1858 og 30/12(??) 58. De forrige Ægtefælder ere begge døde.

Hele denne anmerkningen er imidlertid strøket; det må være fordi den er feilinnført, tror jeg. Brudeparet er jo ungkar og pige, så ingen av dem hadde vel vært gift før.

Ved lysningen er brudens far Engebret Egge Enkem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.