Gå til innhold
Arkivverket

Karl Jakobsen, omkom på havet i 1919.


Geir Johnsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Min oldefar, Karl Jakobsen, født 5. juli 1893 i Fjære ved Grimstad mønstret på Gezina fra Farsund, 10.05.1917. Trolig da som styrmand. Han omkom på havet i 1918-1919. Kan dere finne han i mannskapslisten eller listen over de som omkom da Gezina forsvant i desember, 1918? Jeg har sjekket med rederiet som eide båten og de hadde ingen info.

 

Stålfullrigger GEZINA (WHRJ)

Bygd av Ritson & Co., Maryport (# 67)

1860 brt, 1715 nrt 262.4 x 38.9 x 22.9

1897: Aug.: Levert som ACAMAS for Ritson & Co., Maryport, UK

1909: Solgt til Th. Brøvig m.fl., Farsund. Omdøpt GEZINA

1918: 03.12.: Forlot Rio de Janeiro med manganmalm for Baltimore MD og forsvant

med hele besetningen, 20 mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var akkurat denne informasjonen jeg leitet etter. Min oldefar var ifølge vedleggene styrmand på Gezina og en av de saknede fra dette forliset. I følge mønstringsrullen for Karl så mønstret han på Gezina, 10.05.1917. Står det noe i skipsmappen hvor skipet seilte fra denne dato og frem til forliset? Finnes det noe bilde/fotografi av Gezina i skipsmappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipsmappen inneholder for det aller meste besiktigelsesrapporter og fartssertifikater som jevnlig må fornyes. Videre er det noen sjøforklaringer i forbindelse med diverse uhell, blant annet en drukning og en grunnstøtning. Dette er før din oldefar kom ombord. Mappen inneholder ikke opplysninger om hvor skipet har seilt fra og til, annet enn i forbindelse med sjøforklaringer. Det er heller ikke bilder eller tegninger av skipet i mappen.

 

Vi legger ved kopi av en sjøforklaring holdt i Rio de Janeiro i forbindelse med en kollisjon mellom Gezina og skipet Abysinia. Dette skjedde ikke lenge før skipet forsvant, og din oldefar er et av vitnene.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

gezina4.pdfgezina5.pdfgezina6.pdfgezina7.pdfgezina8.pdfgezina9.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for vedleggene, masse verdifull informasjon for meg. En siste ting jeg lurer på er om det finnes noe informasjon om hendelsen med brann i kullasten til Gezina? Tror den lastet kull i Newcastle og seilte til Rio. Som det står i sjøforklaringen i vedlegg Gezina 3 så ble båten senket i Rio for å slukke brannen ombord. Den ble ikke inspisert i tørrdokk etterpå men fikk alikevell sjødyktighetsattest i nov. 1918. Finnes det noe papirer fra denne hendelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skipsmappen inneholder dessverre ikke ytterligere opplysninger om denne hendelsen. Sjøforklaringen er siste dokument i saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.