Gå til innhold
Arkivverket

Tingbok Salten 1778


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

På høyre side her http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=19030&uid=ny&idx_side=-134 er det en overdragelse av en gårdpart i Fleinvær i Gildeskål til Peder Eriksen fra hans kones slektninger.

 

Jeg har skumlest og forstår mye av det, men ønsker meg allikevel hjelp til tyding av alt - for jeg har nok gått glipp av noen detaljer :)

 

mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1778 Vi underskrevne giør hermed vitterlig og for alle bekiendt ; at have Solgt og afhændet, til min Sviger Søn og vores Sviger = Broder Peder Ericksen Fleinvæhr, 2 Pund 2 .... Fisk i landskyld med Böxel, foruden 4 Mark som selv tilhørende og arvelig til falder med hans Hustrue Karen Blix Christensdatter tilsammen 1 Vog, som ûdi skiftet etter afgl. Christen Augustinussen Horsdahl Sluttet in Majo 1777 er bleven Udlagt og er arvelig tilfaldne udi gaarden Fleinvæhr,

Til mig Ingeborg Johansdtr. Enke efter Christen Augustinussen Udlag - 2 Pund Fisk i Gaarden Fleinvæhr paa min Hoved lod vurderet for = 26 ....(riksdaler ?).

Til mig Svend Blix Christensen udlagt paa min arv efter min Fader Christen Augustinussen ........... 8 mark Fisk i berörte gaard Fleinvæhr for 4 - 2 10 1/2 (rdl. ort og skilling kanskje). Mig Hans Andersen Foer ved min hustrue Mallene Christensdatter tilfaldne i hendes Fader Arv 2 - 1 - 5 ... Mig Per Melckersen Kiöbstad med min Hustru Margrethe Christensdtr. tilfaldne i Fader Arv 4 M.(?) ..for 2 - 1 - 5 ...... Min Myndling Ane Bendigthe Christensdtr. tilfaldne .... og Udlagt paa Faderen arv 4 (?). for 2 - 1 - 5 .... Foruden 4 M (?) ligeledes i Faderen arv tilfalder Peder Ericksens Hustrue - Karen Blix Christensdtr. for 2 - 1 - 5 .....

Som giør 1 Vog Fisk og Penge 4 - "- som ------ Peder Ericksen Fleinvæhr haver til for ----------------- Udlagt og betalt enhver af os --- og vore Hûstruer, og min Myndling er, efter foromelte Skifte Brev tilfalder og Udlagt efter Min Sal. Mand og vores Fader Christen Augustinussen Horsdal udi Gaarden Fleinvæhr hvilket Jordegods ........ Paa vore Parter til 2 Pund og 20 M (?) Fisk, saa skal førnevnte 2 Pund 20 M (?) Fisker Lanskyld udi .......... benævnte Gaard Fleinvæhr med alle Herligheder som oprægnes kand og fra Arilds tiid have tilhørt denne Gaard, herefter tilhöre vor Svoger Peder Ericksen, hans Hustru og arvinger, til Fuldkomen Eiendom ....... og Ugienkaldet af os og vore Arvinger. Dette til Bekræftelse under vores Hænder og Signete. Horsdahl d. 28. Octob. 1778. Ingeborg Johansdtr. Med laugverge, Hans Johnsen Hustad formynder for Ane Bendichte Christensdatter, Svend Blix Christensen her med Curator, paa min Hustrus Vegne Peder Melchersen Kiöbstad.

At ingen Contract, skriftlig Conditioner eller andet Document om det Kiöb som skiödet indeholder, her mellem os eller nogen paa vores Vegne været oprættet, det Bekræftes under vore Hander og Signedter. Aar og .................................. Per Melchersen Kiöbstad. Paa min Hustrues Vegne haver jeg Annamet (?) Pengene for den Jorde Part i Flensvæhr som svoger Peder Ericksen haver kiöbt, Hans Andersen, Paa min Værmoders vegne haver ......... annamet Penge efter den Jorde Part i Fleinsvæhret. Ingeborg Johansen Horsdahl. Ligeledes for mig Svend Christensen Arver og anamet .... Penge for den Jorde Part i Flensvæhret.

.......... Vores Hænder og Signete. Publiceret ................ paa Somer og Sage Tinget for ................................ d. 26. Junii 1779 i Protocollen for 328 Extraheret og udi Pante Bogen oplysende Indfört. E.H. Rosenvinge.

 

Da har jeg tydet det som jeg klarer nå, så er det dette med benevnelsene bak tallene og enkelte ord som må fylles rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.